| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar
|
1 besök senaste veckan (2307 totalt) |
|
Bromsar
Upplevde min 968 som jazzig i bakvagnen vid inbromsning, nu undrar jag om det kan ha med att göra att det sitter större bromsok fram än orginal
Indata: Kolvar, fram: 44+36 (40+36 orginal) Kolvar bak:30+28 Ursäkta att det blir engelska men har tagit uppgifterna från min verkstadsmanual
Detta är med orginal bromsok Brake booster: diam 22,86mm Boost coefficient: 3,4 Brake master cylinder: 23,81/20,64 mm Brake power regulator in rear axel circuit 18bar/46 switch over pressure/reduction coefficient /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Glömde ju skriva att jag har en bromsreducerventil som reducerar på bakbromsarna Så jag tror inte original reducerventil sitter där längre
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
vill inte idiotförklara dig.... men du är säker på att du skruvat den på rätt håll? för det hade inte jag gjort med min
|
||||||
Nu är det ingen skruvbar ventil utan en med spak men den är i läge "ingen reducering"
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
|
Re: Bromsar
Hmm, brukar inte jazzighet bak snarare tyda på att man har för mycket broms bak? Det blir ju så att säga inte så mycket grepp över till sidostabiliten när man utnyttjar allt grepp i längsriktningen. Rejsvolvon som har för mycket broms fram är t.ex. stabil vid bromsning och svår att styra in under inbromsning, men min S2000-kart är allt annat än stabil vid hård inbromsning ifrån hög fart (det är faktiskt några som provat den som lyckats snurra på rakan, innan insvängning, vid bromsning). Rycka i handbromsen brukar inte heller ge nån överdrivet stabil inbromsning. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
|
Re: Bromsar
Inte alls omöjligt! Då kan man ju undra vad det kan bero på
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
|
har du bytt huvudbromscylindern?
Har du ens provat att använda reduceringsventilen?
|
||||||
|
Jag har samma problem med min 968a (CS, nya dämpare).
Vid seriös inbromsning börjar den röra på sig lite för mycket i bakvagnen. Nu är den inne hos K3 för lite bättre hjulvinklar o tänkte sen styva upp den lite bak. På tävlingsbilen (M3 E30) har vi två cylindrar och bromsvåg. Obalans har vi kurerat genom att lägga lite mer broms fram. Mvh Anders |
||||||
|
Re: Bromsar
om "beläggcentrum" flyttar sig radiellt sett vid byte av bromsar så fuckar man upp bromsbalansen. Det kan vara en orsak. Nu har du ju helt ombyggt bromssystem så frågan är ju snarare om systemet matchar i helhet? Storleken på OK eller skivor har inget med hur bra bromsarna tar, det är enbart medelradien som avgör bromsbalans. En lättad 944 kan ibland lättas mer bak, något som gör att man måste justera fram bromsverkan, r-däck ger samma effekt dvs. man skall ha mindre bromsverkan bak. Du skriver att du kör med reduceringen i läget - ingen reducering- ! Beror felet på bromsbalans borde felet försvinna/bli mindre om du ställer upp till mer reducering. Andra fel som kan ge samma effekt. - Dämparna bak har aldrig justerats utan står i max-soft (svajigt), eller max-hard (vandrar över ojämnheter) - Är systemet ordentligt luftat? - är corneweight rätt? - är justerbar kränghämmare monterad så den inte ligger i spänn - Toe-out bak på 944 (även mycket lite) ger j_t slingrig inbromsning Instruktioner till användaren.
Tag med testobjekt till Malmö imorgon, så testar vi på Kockumsparkeringen.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
|
Re: Bromsar
-Inte en aning
-Jepp -Inte en aning
-Inte justerbar bak -Inte en aning Förra ägeran har gjort en hjulinställning men jag har tappat bort pappret
Så en ny hjulinställning och en corneweight skall göras Jag lovar, du ska få rasta den på parkeringen Men först måste jag kolla upp så jag inte har ett dåligt hjullager mm.
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar
|
1 besök senaste veckan (2307 totalt) |
