Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Boktips mappning/ECU modifiering
2724 besök totalt
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Tänkte ta tag i o lära mig mappa lite och Mitsubishin är en bra början. Orka åka iväg till nån o betala en förmögenhet för att ställa tändningen ett par grader Men mjukvaran har jag och kabeln är på gång hem så snart ska jag börja peta lite tänkte jag

Men det jag skulle behöva är lite material o läsa på. 21st Century Performance av Julian Edgar sägs vara bra men den kostar 176USD begagnad på Amazon. Måste väl finnas lite modernare böcker tycker jag, den är trots allt nästan 15 år gammal.

Den här tråden kanske skulle vart i Allmänt sektionen?

BMW 520xD
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Vad är det för styrsystem i Mitsun?

Kalmar
Här sen Okt 2005

Re: Boktips mappning/ECU modifiering

GluffiS skrev:
Tänkte ta tag i o lära mig mappa lite och Mitsubishin är en bra början. Orka åka iväg till nån o betala en förmögenhet för att ställa tändningen ett par grader ?

om inte annat så kommer det kosta dig en förmögenhet om du "bara" ställer tändningen ett par grader fel

Det finns ju ett engelskt EVO-forum där många lagt upp både tändmappar, bränslemappar & annat. På det forumet finns ganska mycket lärorikt.

Mer info om bil, motor?

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jo det är jag medveten om, har läst en del på evolutionm forumet. Mest intresserad av hur saker hänger ihop generellt, inte specifikt styrsystem. Jag har typ bestyckat om förgasare förr

Det är OpenECU i Mitsun.

BMW 520xD
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Jag tror att det finns lite vettig imfo i bok form i ämnet. Tror enklaste är att gå vägen via att hitta lokal mappade som är villig att förklara grunderna och sedan testa hur programvaran funkar så kommer frågor dyka upp med tidens gång Som du kan diskutera med din bekanta

Sugroret
Stenungsund
Här sen Feb 2009

Jag hänger på din tråd då jag precis skulle skriva en i samma ämne.
Har också en mitsubishi med VEMS system.
Vill gärna ha lite litteratur i bok form eller kompletta guider på nätet. Har börjat kika lite i programvaran och börjar förstå mig på att mappa bränsle, men sen tar det stop. Saknar helhets bilden.
Gärna litteratur specifikt för E85.

Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

För att få helhetsbilden tycker jag Four-Stroke Performance Tuning av Graham Bell är bra.

http://www.adlibris.com/se/bok/four-stroke-performance-tuning-97808573 . . . .

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Ja, Bell's böcker är VÄLDIGT bra!
här har du alla tittlar:
http://www.amazon.com/A.-Graham-Bell/e/B001K89VEC

Four-Stroke Performance Tuning: Är om hur man bygger en stadig motor.
Forced Induction Performance Tuning: är samma bok men går djupare in på överladdat
Modern Engine Tuning: Pratar om styrsystem mer ingående

Så med dessa i ryggen fixar man mycket!

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Sugroret
Stenungsund
Här sen Feb 2009

kanon, pratade precis med lokala biblioteket och beställt hem två böcker från A Graham Bell så jag börjar där helt enkelt. Tack för svaren!

Köping
Här sen Jun 2014

Tjena Mika!
Vad glider du runt i för Evo då?
Är det tactrix som gäller för dig med? Har för mig den adaptern inte bara var för subaru.
Vad för program har du tänkt använda?

Även jag är intresserad av att hitta en bok om mappning om det skulle dyka upp, men det verkar tunt.
För subaru finns iofs "Subie newbie tuning guide", men den är inte så djupgående

Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Har en svart Evo 8 Är det din Subba som har WRC dekalerna på ?

Tactrixkabel är beställd och den funkar för Mitsubishi och Subaru vad jag förstått Min gammelsubaru från -95 kan nog inte sånt modernt

Evoscan/Ecu flash verkar vara det som gäller för orginalsprut på Mitsubishi. Ecuflash är väl för typ alla bilar som tactrixen funkar till Dock verkar Ecuflash och Evoscan sjukt odokumenterade Det är sånt som gör att man vill köpa ett 'riktigt' sprut istället

Framtida planer är väl och insprutningskonvertera min P1800 med ett Vems/Megasquirt

Ska ta o titta på dom där Bell böckerna. Verkar bra början, har man nått o läsa i vinter

BMW 520xD
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Re:

GluffiS skrev:

Tactrixkabel är beställd och den funkar för Mitsubishi och Subaru vad jag förstått Min gammelsubaru från -95 kan nog inte sånt modernt

Evoscan/Ecu flash verkar vara det som gäller för orginalsprut på Mitsubishi. Ecuflash är väl för typ alla bilar som tactrixen funkar till Dock verkar Ecuflash och Evoscan sjukt odokumenterade Det är sånt som gör att man vill köpa ett 'riktigt' sprut istället

Framtida planer är väl och insprutningskonvertera min P1800 med ett Vems/Megasquirt

Ska ta o titta på dom där Bell böckerna. Verkar bra början, har man nått o läsa i vinter

Den med dekaler är jag oskyldig till, jag är ansvarig för den isblåa (eller en av dom, en polare sa att han såg min bil i köping när jag var med den i stockholmstrakten, i övrigt ganska ovanlig färg)

Ecuflash har jag kikat lite på men pillar för det mesta med EcuEdit (epifansoftware) då det programmet kommer förbi Ecutek-låset som sitter på min bil
Romraider är ett ganska bra forum för subarister, men tror inte det står mycket om evo, men en del teori lär väl vara samma?

Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Erik Nilsson skrev:
GluffiS skrev:

Den med dekaler är jag oskyldig till, jag är ansvarig för den isblåa (eller en av dom, en polare sa att han såg min bil i köping när jag var med den i stockholmstrakten, i övrigt ganska ovanlig färg)

Ecuflash har jag kikat lite på men pillar för det mesta med EcuEdit (epifansoftware) då det programmet kommer förbi Ecutek-låset som sitter på min bil
Romraider är ett ganska bra forum för subarister, men tror inte det står mycket om evo, men en del teori lär väl vara samma?

EvolutionM har riktigt mycket info om o mappa orginalbilar iaf Men ja teorin är väl densamma sålänge det är en bensinare Det jag skulle vilja ha koll på är Dieseltriming. Mer diesel är generellt varianten men hur vet man när det är nog. Det är inte riktigt så man kan lyssna på knackningarna :P

BMW 520xD
Citera
Skruva banåkabil
2724 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande