Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bur eller inte?
1, 2, 3, 4   >>
12956 besök totalt
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Bur eller inte?

Hej!

Jag kör en Opel Manta-A från 73. Använder den nästan uteslutande som bankörnings bil.
Jag kör ingen speciell serie eller så utan bara på olika ban-träffar.
Bilen är förstärkt i trösklar och så.

Så min fråga är då, är det lönt att bygga bur? Eller det är bara dumt med extra vikt?

och vad tycker ni om det här förslaget i så fall?

Stockholm
Här sen Maj 2004

Tänker inte svara på din fråga, för sånt kan ja inget om
Men tänkte bara säga att ja har en lika dan bil.
Har du nåra bilder på den?
Skulle inte ha något imot o få lite teknisk information om den.
om du vill köpa lister lr baklampor lr något annat så kan du fråga, jag har en hel drös med delar som ja fick me när ja köpte bilen (köpte den i fredags).

Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Funderar du på bur tycker jag verkligen att du skall göra enligt SBF:s Roadsportspecifikationer från första början. En Vacker dag får man mersmak och vill börja tävla seriöst, och då vill man ju inte gärna riva ut den gamla buren och montera en ny!.

I ditt fall får du lägga till främre strävor (från huvudbåge, längs a-stolpe, ner till fötterna)

Mvh Mattias

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

OT; men vilket program har du använt till att rendera kärran i?

snyggt var det iaf!! thumbs up
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Bur eller inte?

Demma skrev:

Så min fråga är då, är det lönt att bygga bur? Eller det är bara dumt med extra vikt?
]

Den extra säkerhet det ger kan väl inte vara dumt.

Fast du har nog glömt den främre bågen på bilden

Malmö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Habbe skrev:

I ditt fall får du lägga till främre strävor (från huvudbåge, längs a-stolpe, ner till fötterna)

Mvh Mattias

Är som främre stävorna viktiga? Tänkte jag skulle ha så lite bur som möjligt.

Anders Jeppsson skrev:
OT; men vilket program har du använt till att rendera kärran i?

Tack, bilderna har jag gjort i "3D StudiOMax 6".

Lund
Här sen Feb 2003

Demma skrev:

Vid ev volt skyddar ju de främre strävorna från att taket skall tryckas in...
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Jag kan inte så mycket om burar. Men av erfarenhet så vet jag att dörrsträvorna ska man nog ha så lågt att man får plats med en racingstol och en armbåge över strävan. Sen hur lågt som är lämpligt vet jag inte.

Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Lotus Samuel skrev:
Jag kan inte så mycket om burar. Men av erfarenhet så vet jag att dörrsträvorna ska man nog ha så lågt att man får plats med en racingstol och en armbåge över strävan. Sen hur lågt som är lämpligt vet jag inte.

Så otroligt sant!! Vet många som svurit över att armbågen smäller i sidosträvan vid vänstersväng!

Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Demma skrev:
Habbe skrev:

Mvh Mattias

Ser två alternativ här:

Antingen har du bara skyddsbåge, dvs huvudbåge med tvärstag, bakre strävor samt en diagonalsträva, denna kan vara skillnaden mellan förlamning och blåmärken vid rullning.

Eller så tar du steget fullt ut och monterar skyddsbur typ Roadsport, dvs ovan nämnda båge samt främre strävor, solskyddsstag samt enkla sidosträvor.

Dock kan det vara lämpligt att montera sidosträvorna så att det finns möjlighet att montera en till under den första. Isåfall har du möjligheten att uppdatera buren till full Grupp H om du får väldigt blodad tand!!! (givetvis behövs flera andra strävor än de extra sidosträvorna för Grupp H)

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

om du ändå ska bygga, så rekommenderar jag att du bygger regelementsenligt.

Jag köpte byggsats med färdigkrökta rör från http://www.svetsosmide.se.
Jag kan nästan garantera att dom har krökt ett stort antal rallyburar till A-Asconan..

Gamleby
Här sen Jun 2004

Du får ju bättre styvhet i karossen om du sätter i bur.

Malmö
Här sen Maj 2003

Med bur i (som följer SBF GT reglementet) lär du öka värdet på din bil, dessutom ger det ju en rejält bra ökning i säkerhet vid banträffar, och du kan åka rejs om du vill!

Du behöver komplettera din skiss med en ordentligt främre huvudbåge, och svestning av bakre tvärbalk mot kardantunnel. Sk toyotastag får du dispans för iom det är en gatbil.
Flytta ner övre sidostöttan (eller gör den löstagbar) så att du får bilen igenom bilprovningen.

Se till att ha rätt rördimensioner och korrekt utformade infästningspunkter MED korrekta försärkningsplattor.

I med huvudströmbrytare, racestol, 4/6-p bälte, bogseröglor och du har en banbil som fungerar att tävla med men även att TRÄNA med hos många motorklubbar.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jag lånar denna tråden lite...
Jag sitter och suger på att sätta in en bur i min bil till vintern. Jag behöver igentligen ingen för att köra bana och köra KM med MGCC men som det är nu känns det inte riktigt tryggt att köra utan (+ att jag skulle kunna köra mer bana om jag hade en).

Det jag tänker på att sätta in är en s.k. "folkracebur", den är inte lika avancerad som grupp-h och jag misstänker att det är en sådan ni menar med "roadsportbur" (liknade som man köper hos Heigo). Min tanke är att bygga den enligt konstens alla regler (=SBF regelbok) samt med tanke på att kunna kompletteras senare (tror inte det kommer ske). Jag inbillar mig att detta är den smidigaste burtypen, vad tror ni???

Vidare undrar jag om vem som kan svetsa den??? Jag har svetsat lite själv, men jag litar inte på mina egna svetsar så jag får låta någon annan sköta den biten. När jag har kollat på andra burbyggen så verkar det vara vem somhelst som har god svetsvana som miklat ihop dem. Hur pass rutinerad skall svetsaren vara som jag lejer bort jobbet till???

pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004

Ursäkta att jag lånar tråden... Har själv funderat på bur, men vill kunna använda baksätet. Finns det något vettigt sätt att kombinera bur med fungerande baksäte?

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

pålsson skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden... Har själv funderat på bur, men vill kunna använda baksätet. Finns det något vettigt sätt att kombinera bur med fungerande baksäte?

Jag vet inte riktigt men om du kollar på www.heigo.de väljer BMW och kollat på E28 och bur "Typ1"
Jag tycker den borde funka ihop med baksäte.

Sollentuna
Här sen Jan 2004

Lotus Samuel skrev:
pålsson skrev:

Jag vet inte riktigt men om du kollar på www.heigo.de väljer BMW och kollat på E28 och bur "Typ1"
Jag tycker den borde funka ihop med baksäte.

Tackar! Men jag hittar ingen bild...?

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

pålsson skrev:

Tackar! Men jag hittar ingen bild...?

Nä dom har inte lagt ut nån bild på den. Men enligt sybolen för "typ1" så går ju bakåtsträvorna till hatthyllan istället för ner i sätet.
Kolla på E30 och typ 1 så ser du ungefär hur det blir.

Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Eddie Varvstopp skrev:
Jag sitter och suger på att sätta in en bur i min bil till vintern. Jag behöver igentligen ingen för att köra bana och köra KM med MGCC men som det är nu känns det inte riktigt tryggt att köra utan (+ att jag skulle kunna köra mer bana om jag hade en).

Det jag tänker på att sätta in är en s.k. "folkracebur", den är inte lika avancerad som grupp-h och jag misstänker att det är en sådan ni menar med "roadsportbur" (liknade som man köper hos Heigo). Min tanke är att bygga den enligt konstens alla regler (=SBF regelbok) samt med tanke på att kunna kompletteras senare (tror inte det kommer ske). Jag inbillar mig att detta är den smidigaste burtypen, vad tror ni???

Vidare undrar jag om vem som kan svetsa den??? Jag har svetsat lite själv, men jag litar inte på mina egna svetsar så jag får låta någon annan sköta den biten. När jag har kollat på andra burbyggen så verkar det vara vem somhelst som har god svetsvana som miklat ihop dem. Hur pass rutinerad skall svetsaren vara som jag lejer bort jobbet till???

Nu verkar dock heigo vara ganska dyra. En roadsportbur hos Guss kostar ca 2500 och kan med rätt verktyg monteras på en långhelg (30 timmar kanske?) Jag har inte svetsat särskillt mycket i mitt liv men monterade min bur utan problem. Mycket hänger dock på svetsen, 180 A 3-fas minst!! inte för att man kör på 180 A när man svetsar men dom är sååå mycket lättare att kontrollera. Svetsningen är det roliga i sammanhanget inpassningen av rören är skittråkigt!!

Sen så gissar jag att du vill köra på Hyllinges Tisdagsträningar. Montera då buren enligt SBF:s reglemente. I dagsläget körs det bilar på tisdagsträningarna som INTE är helt i linje med SBF:s krav på bur men jag gissar att Hyllinge kommer att skärpa upp reglerna framöver

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Eddie Varvstopp skrev:

Köp burrören av Tolli, då passar det.

Ett alternativ är att bara lägga in huvudbåge+bakåtsträvor, det är typ 5 ggr enklare och uppfyller roadsportkraven.

Gör du inpassningen av alla rören kan jag nog svetsa till dig.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Habbe skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Jag sitter och suger på att sätta in en bur i min bil till vintern..... ?

Nu verkar dock heigo vara ganska dyra. En roadsportbur hos Guss kostar ca 2500 och kan med rätt verktyg monteras på en långhelg (30 timmar kanske?) Jag har inte svetsat särskillt mycket i mitt liv men monterade min bur utan problem....
Sen så gissar jag att du vill köra på Hyllinges Tisdagsträningar. Montera då buren enligt SBF:s reglemente. I dagsläget körs det bilar på tisdagsträningarna som INTE är helt i linje med SBF:s krav på bur men jag gissar att Hyllinge kommer att skärpa upp reglerna framöver

Aldeles riktigt!! Jag är ute efter en billig och godkänd lösning. Har hört mig för hos Svets&Smide och de vill ha 1700:- inkl. frakt för en folkrace/roadsportbur. Givetvis tänker jag se till att ha rätt material, dimentioner på både bur och infästningsplattor/bultförband. Tanken är att buren skall kunna klara en SBF besiktning förutom de stag som saknas (typ hjälmkrossarstag, förbindelse med främre fjäderbenstorn, dubbla dörrsträvor).

porschedriver skrev:
Köp burrören av Tolli, då passar det.

Ett alternativ är att bara lägga in huvudbåge+bakåtsträvor, det är typ 5 ggr enklare och uppfyller roadsportkraven.

Gör du inpassningen av alla rören kan jag nog svetsa till dig.

Du är en klippa Christian
Man kanske skulle höra med Tolli också.. I vilket fall känns det säkrare med en bur som går fram till A-stolpen men som du säger är det mer bry med det . Här är en bild frän SBF tekniska regler för folkrace på vad jag har funderat över.

De gröna strecken är mina kompletteringar, en bältessträva och en sräva i instrumentpanelen. Tycker detta verkar vara en bra kompromiss mellan full grupp-H bur och en enkel båge.
Men som sagt det blir inte aktuellt förrän i vinter.
Tack för hjälpen grabbar

Skruva banåkabil
Bur eller inte?
1, 2, 3, 4   >>
12956 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande