Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4735 besök totalt |
En enkät om transport av tävlingsbilar
Hej Jag är ny på forumet men har hört mycket om forumet och folk rekommenderade mig forumet när jag frågade efter platser där jag kunde få hjälp med mitt arbete. Jag håller på att utveckla en släpvagn och skulle uppskatta om ni kunde svara på enkäten genom att följa länken nedan. https://sv.surveymonkey.com/s/5VFLJ9 Jag är tacksam för alla era svar och den tiden ni lägger på enkäten. Enkäten tar ca 5 min att göra. Jag hoppas at jag har postat i rätt ämne. _________________ Laith Samir |
||
I dagsläget kanske det finns folk som kör till tävlingen på grund av transportproblem (i roadsport).
Det gör det svårare att fylla i enkäten... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
http://www.garaget.org/forum/viewtop
Du kan väl åtminstonde variera texten lite ![]() |
||
|
||
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Re:
Regionen i Bangladesh där de skrotar fartyg? Croudsourcar du hela designen så slipper du ju betala för det också. Bilsläp är ju ganska omogna som koncept så det finns garanterat massor av förbättringspotential, NOT! Kåpa och plats för däck och bränsledunkar är ju det vanliga utöver lättaste möjliga släp med tät botten. Men alltför lätt ger problem med utmattning. |
||
Re: En enkät om transport av tävlingsbilar
Hej Leffe87! Är du snäll och följer forumreglerna om fullständigt namn ![]() _________________ ![]() |
||
Är det verkligen såhär tonen har blivit på Rejsa, kan vi inte försöka svara på ett trevligt sätt eller låta bli att svara alls?
Jag har fyllt i enkäten, och om det finns ett släp om något år som är mer användbart och hyfsat i pris är det toppen. _________________ Fredrik Moberg |
||
Jag har också fyllt i men kan hålla med om att det kanske inte är så enkelt att matcha behoven. Speciellt inte nu när det börjar dyka upp en del lite enklare släp, med en axel och totalvikt runt 1800 kg. Det är i mina ögon en rätt bra vagn för oss som hobbykör och inte har så långa sträckor att släpa ekipaget, och där släpet kanske måste få göra dubbel tjänst.
Kollar man priserna på till exempel Boro Mini Wenus eller Master Trailer GP1 så är det ju relativt hanterbara summor. Tekniskt sett är det höga lämmar/skärmar (tar i dörrar när man öppnar) och bra lösningar för förankring och stoppklossar som jag tycker billiga släp saknar. Det jag önskar är främst att fler leverantörer har bra hemsidor med uppdaterade priser och att man som leverantör går att få tag på (svarar på telefon, mail osv). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hade enkätinledningen funnits med i trådstarten så hade det varit trevligare att vara hjälpsam.
Tyvärr är ni på KTH, så det finns ju inte många motortävlingar i närheten. Annars är ett besök i en depå med 200+ ekipage ett bra tillfälle att samla info om hur utrustning används och prioriteras. Ett generellt släp är enklare att leva med. Custombyggt för en bil, verktygslåda etc kan bli snyggt men kostar pengar du inte får igen. Ett beggat hyrsläp är lite tungt men tappar ca 50 kr per år i värdeminskning om du håller det i skick. För egen del är det däck och bränsledunkar som jag hellre har på släpet (eller i tävlingsbilen) än i dragbilen (som med fördel är en skåpbil med möjlighet till sovplats). Däck och soppa luktar mer än verktyg. Edit: Vad har tjänstevikten på dragfordonet för inverkan numera? Det är ju bara totalvikten och max dragvikt som spelar roll sen snart två år. |
||
Re:
Söndag 12 Okt Driftbash på Eskilstuna Motorstadium (Gröndal). Många som trailar till dessa arrangemang! |
||
Tack för alla svar och tips, jag vet att jag har använt samma text i olika forum. Det förenklar delningen. Jag uppskattar alla svar jag har fått, ni har varit väldigt snälla så tack för det.
Vi håller på att designa en specifik vagn så frågorna är designade utifrån vårt arbete, alla frågor är relevanta och kommer att bidra för arbetet. Tack ännu en gång för alla hjälp och tips! Vänliga hälsningar _________________ Laith Samir |
||
Ytterligare en input; jag tror det är klokt att enkelt kunna erbjuda en mängd olika totalvikter för att på så sätt kunna skräddarsy vagnen för olika kunders dragbilar. Den typen av "mass customization" kan blir rätt kostnadseffektiv.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Även jag har fyllt i enkäten. Jag har ett gammalt (Vi snackar 1980 här...) 1500kg Boggiesläp, som jag kompletterat med lite lastlådor och stuff. Då och då funderar jag på att byta ut det och vad mitt drömsläp skulle ha är:
- Möjligheten att få upp en låg tävlingsbil på släpvagnen, utan att behöva hemmasnickrade ramper, lossa fronten på racebilen, etc. - Bredd. Min racebil må vara fluglätt och liten, men det är minst lika bred som en standardbil. - Kåpa. Då det regnar är racebilen skitig redan då den kommer till banan, vilket såklart är trist. - Lastutrymme. Mitt släp har en stor ALU-låda på sig och möjligheten att kunna slänga skitig pressenning, brandsläckare med mera i den är av stort värde. Men en möjlighet att lasta regndäcken på släpvagnen hade varit riktigt bra. - Boggie - Inte ens en punktering på motorvägen var dramatisk med mitt släp och efter det är det svårt att tänka sig ett släp med "bara" 2 hjul. Men sedan kommer vi till pris och det är väl där den stora utmaningen ligger för er. Mitt släp (1500kg som lastar ca1100kg) kostade mig 15 000kr + 4000kr i reparation och stuff innan det kunde besiktigas och användas utan minsta bekymmer i 5 år (still counting). Jag misstänker att mitt drömsläp enligt ovan spec kan gå på lite mer än så... _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4735 besök totalt |