|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592
Trådstartare
23 Jun 2004 00:50
Senast ändrad av super7, 23 Jun 2004 12:44, ändrad totalt 1 gång
Håller på att bygga om mitt bromssystem lite..
Som det är nu så låser fram bromsarna vid 39 kg:s pedal tryck
och bak vid 68 kg.
Men det känns inte rätt att montera dit bromsreduceringen på fram bromsarna
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276
23 Jun 2004 08:08
Vad är det för bil?
Jag hade samma fenomen på min BMW så jag monterade en bromsreducering på frambromsarna. Men det va inget vidare. Sen hittade jag en fast bromsreducering som satt original till bakbromsarna. Så jag ersatte den med den ställbara bromsreduceringen. Funkade myket bättre.
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592
Trådstartare
23 Jun 2004 08:37
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276
23 Jun 2004 09:20
aha... den va giftig. Då kanske du inte har nån bromsreducering original då.
I vilket fall som helst så ska du nog inte montera bromsreduceringen fram. Känns helskumt.
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908
23 Jun 2004 10:16
Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep?
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281
23 Jun 2004 10:56
Dan Hovang skrev: | Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep? |
Man räknar...
Eller är lite snäll mot ICE.
Reducering på framkretsen är dock inget vettigt i min värld.
Tycker det låter som om du ska börja med att ballancera upp hela systemet med rätt huvudbromscylindrar istället. Sen kan en finjustering med reducerare vara på sin plats.
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908
23 Jun 2004 11:06
Andreas Lidström skrev: | Dan Hovang skrev: | Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep? |
Man räknar...
|
1 +2 = 18
Som du ser e jag kass på att räkna, så jag gillar att mäta!
Kanske är ämne för en separat tråd, men vad är bra prylar för att mäta bromstrycket i olika kretsar?
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592
Trådstartare
23 Jun 2004 12:37
Senast ändrad av super7, 23 Jun 2004 12:43, ändrad totalt 1 gång
Andreas Lidström skrev: | Eller är lite snäll mot ICE. |
Har varit snäll mot ICE
Men tyvärr finns inte alternativet med 2 olika kolvstorlekar på
huvudcylindern med i exel dokumentet.
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592
Trådstartare
23 Jun 2004 12:42
Dan Hovang skrev: | Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep? |
Var in på en firma här i stan som heter Bromscenter.
och dom har ju en fin bromsprovare liknande den dom har på SBP.
Men dom har en tryckmätare man stoppar mellan foten och bromspedalen
och på så sett får man ju fram trycket som man måste pressa på pedalen innan
hjulen låser sig.
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281
23 Jun 2004 12:48
super7 skrev: | Andreas Lidström skrev: | Eller är lite snäll mot ICE. |
Har varit snäll mot ICE
Men tyvärr finns inte alternativet med 2 olika kolvstorlekar på
huvudcylindern med i exel dokumentet. |
Exakt... Mkt synd faktiskt.
|
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276
23 Jun 2004 21:50
Staffan Lindén skrev: | samt att man tar smällen att man måste trampa hårdare för att få samma bromsverkan. |
Det är just det som är problemet. Man måste trycka mycket hårdare för att få stopp på bilen. Lagom tills man lärt sig hur hårt man ska trampa för att det ska va precis på låsningsgränsen. Ja då ska man ändra bromsbalansen lite. Då är det bara att börja lära sig om på nytt.
Jag hade det så på min M3:a i 2 veckor. Sen kopplade jag bort den. Men jag tycker du ska prova innan du gör om nåt. Kanske kan funka bättre på en lätt Seven.
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908
23 Jun 2004 22:04
Lotus Samuel skrev: | Staffan Lindén skrev: | samt att man tar smällen att man måste trampa hårdare för att få samma bromsverkan. |
Det är just det som är problemet. Man måste trycka mycket hårdare för att få stopp på bilen. Lagom tills man lärt sig hur hårt man ska trampa för att det ska va precis på låsningsgränsen. Ja då ska man ändra bromsbalansen lite. Då är det bara att börja lära sig om på nytt.
Jag hade det så på min M3:a i 2 veckor. Sen kopplade jag bort den. Men jag tycker du ska prova innan du gör om nåt. Kanske kan funka bättre på en lätt Seven. |
Nu har jag inte laborerat så mycket med reduceringsventil, så jag kanske är ute och cyklar (med dåliga bromsar) men jag tycker bromsarna låser lite olika ändå, beroende på däcktemp (& tryck?), asfaltens skick/fuktighet i aktuell sväng o liknande. Fast med reducering kanske man hamnar i en annan liga?
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864
24 Jun 2004 08:02
super7 skrev: | Dan Hovang skrev: | Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep? |
Var in på en firma här i stan som heter Bromscenter.
och dom har ju en fin bromsprovare liknande den dom har på SBP.
Men dom har en tryckmätare man stoppar mellan foten och bromspedalen
och på så sett får man ju fram trycket som man måste pressa på pedalen innan
hjulen låser sig. |
Hur simulerar de lastförskjutningen som blir under en normal inbromsning?
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864
24 Jun 2004 08:04
Dan Hovang skrev: | Lotus Samuel skrev: | Staffan Lindén skrev: | samt att man tar smällen att man måste trampa hårdare för att få samma bromsverkan. |
Det är just det som är problemet. Man måste trycka mycket hårdare för att få stopp på bilen. Lagom tills man lärt sig hur hårt man ska trampa för att det ska va precis på låsningsgränsen. Ja då ska man ändra bromsbalansen lite. Då är det bara att börja lära sig om på nytt.
Jag hade det så på min M3:a i 2 veckor. Sen kopplade jag bort den. Men jag tycker du ska prova innan du gör om nåt. Kanske kan funka bättre på en lätt Seven. |
Nu har jag inte laborerat så mycket med reduceringsventil, så jag kanske är ute och cyklar (med dåliga bromsar) men jag tycker bromsarna låser lite olika ändå, beroende på däcktemp (& tryck?), asfaltens skick/fuktighet i aktuell sväng o liknande. Fast med reducering kanske man hamnar i en annan liga? |
Precis så är det; det är därför bromsbalansjusteringen skall vara åtkomlig från förarplatsen.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864
24 Jun 2004 08:27
Lite bakgrund till excel-arkets begränsning:
Andreas Lidström skrev: | Suttit och lekt med ditt bromsexcel och efter en stund får man ju ganska hyffsat grepp på hur det funkar.
Mkt bra! ...
Som totalt excelhandikappad undrar jag om du enkelt kan tipsa på hur jag kan få in två olika HC-diametrar på systemet med servo och reducering?
På de flesta BMW är det så original och då blir det knepigt att få till rätt värde om bara samma dia. kan föras in för fram och bak...
|
ice skrev: | Det finns Porscheåkare som önskat detsamma, kanske dags för en R1B?
|
ice skrev: | Tyvärr Andreas,
Det blir nog ingen R1B.
Jag läste på lite i natt, och insåg att; de två kolvarna är separerad av en fjäder, så kraften på den främre kolven är beroende av, förutom hydraultrycket skapat av den bakre kolven, karakteristiken på denna fjäder.
Det är ju inte särskilt svårt att karakterisera denna fjäder, men det är lite mer än vad jag känner att jag har tid med för tillfället.
|
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592
Trådstartare
24 Jun 2004 09:09
ice skrev: | super7 skrev: | Dan Hovang skrev: | Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep? |
Var in på en firma här i stan som heter Bromscenter.
och dom har ju en fin bromsprovare liknande den dom har på SBP.
Men dom har en tryckmätare man stoppar mellan foten och bromspedalen
och på så sett får man ju fram trycket som man måste pressa på pedalen innan
hjulen låser sig. |
Hur simulerar de lastförskjutningen som blir under en normal inbromsning? |
Simuleras nog ingen lastförskjutning är rädd för
Men det skrivs i alla fall in axel vikterna innan testen börjas.
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864
24 Jun 2004 09:55
super7 skrev: | ice skrev: | super7 skrev: | Dan Hovang skrev: | Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep? |
Var in på en firma här i stan som heter Bromscenter.
och dom har ju en fin bromsprovare liknande den dom har på SBP.
Men dom har en tryckmätare man stoppar mellan foten och bromspedalen
och på så sett får man ju fram trycket som man måste pressa på pedalen innan
hjulen låser sig. |
Hur simulerar de lastförskjutningen som blir under en normal inbromsning? |
Simuleras nog ingen lastförskjutning är rädd för ... |
'känns som en ganska stor begränsning (på min bil ändras lasten under inbromsning från 55/45% till 82/18%).
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
|