Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1207 besök totalt |
Super 7
Hej jag har fundera på att köpa en super 7a. Jag tänkte köra lite banracing. Men jag skulle vilja ha lite tips på vad för motor man kan ha och jag måste ha automatlåda. Hur går det köra bana med aut?? _________________ Örjan Andersson |
||
Det finns massor av olika varianter på super 7.
Vilken har du tänkt dig? Bygga själv eller köpa färdigt (byggsats) Caterham är den "finaste" och färdigaste men också dyrast. Övriga kräver mer eller mindre arbete för bygge. De flesta använder kommersiellt tillgängliga motorer av olika slag. De som har längsmontage och AT borde utan problem gå att anpassa. Automater kan uppgraderas också ($$$$) för mer "sportighet". |
||
Kika runt lite på locostforumet eller ställ frågor där också, många är händiga och kan säkert hjälpa till. Det enda som jag kan se som svårighet med automaten är platsen i kardantunneln, de brukar ju vara ganska stora och tunneln är trång. Ett sätt kan vara att satsa på en bredare ram.
Det finns ju annars hydrauldrivningar till kopplingspedalen som ger en automatiska växlingar med manuell låda. Såg en annons för detta för några år sedan, ska se om jag hittar namnet på firman. http://locost.monkeytoys.com/ _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||
Re: Super 7
Det finns ju en del Seven med sekventiell motorcykellåda. Dessa går att köra utan koppling men med rätt mycket slitage. Skall du bara köra sprintrace och inte ha bilen på gata så är det nog inget problem. Man borde kunna komplettera med "handkoppling" för start etc. Vet inte om det funkar för dig. Min polare kör Seven med osynkad låda (dogbox), en gammal rallylåda. Då behöver man inte heller använda koppling när man växlar och den är tåligare än mc-låda. Han kör med Ford Zetec motor i sin bil och det är en riktigt tålig motor som funkar bra i en Seven. I rätt många klasser/banträffar är de inte så glada för automatlådor p.g.a. läckagerisk samt att de inte alltid är tillåtet med automat (t.ex. på licenskurs) (vet inte om det är trams ??) Har du en riktigt bra anledning kan du säkert få dispans. Någon som jag vet körde bana hade byggt "växellänkage" så att man "bara" kunde växla manuellt mellan växellägena med en seperat spak utan att hålla inne knappar etc, R/P/N valde man seperat. Det är nog inte så kul att köra om man inte har koll på när lådan väljer att växla. Själv hade hag aldrig kört automat på bana, kör man riktigt hårt och får släpp är det nästan omöjligt att hämta hem om man inte kan koppla ur, samma sak om lådan plötsligt växlar av sig själv i fel läge. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Hittade en hemsida med konverteringen till "semi automat". Du måste fortfarande växla med spak men slipper använda kopplingspedalen. Om man vill växla som vanligt så trycker man bara in en knapp och vice versa. Fanns två modeller.
http://www.rse.co.uk/twinclutch.htm Dom säljer alla möjliga och omöjliga andra lösningar också, elektriska turboaggregat etc... Blir ju på sätt och vis lite samma sak som att ha en ratchetspak på en automatlåda. Jag har den lösningen på min Mustang. Har byggt om en B&M spak för en C4 låda så den passar en FMX, sedan tagit bort vacuumstyrningen. Med shift-kit och mindre turbin så får jag den nu att både växla rappare och vid rätt varv. Nackdelen med just den spaken är att den efter trean kan hoppa vidare till neutral, vid 402 m har man ju koll men det vette sjutton om jag skulle vilja köra på rundbana med den lösningen - det skulle jag ändå inte vilja med den bilen... ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1207 besök totalt |