Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem: Motorn Knackar/tickar rejällt efter nått varv!
9 besök senaste veckan (7962 totalt)
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Motorn började vrål ticka/knacka efter lite pröva på åkning på Mittsverige banan senast.. Var så där äckligt rädd att nått dyrt hade skett.. men sen efter en bit landsväg så var det lungt igen! Så troligen fick den väl för dålig smörj... Men så bra grepp i kurvorna tycker inte jag at jag hade.. åker ju inte på r-däck ju! Fast å andra sidan gjorde jag en tid på 1:18 så alldeles fy skam gick det ju då inte!

Så nu är frågan.. måste jag bygga skvalpskydd nu och eller finns det nått annat sätt att lösa detta på? om skvalp skydd. Hur fäster man sedan dessa i tråget?! för borra i tråget är jag inte så sugen på!

Skulle behöva lite expert mekar hjälp nu så att man kan fortsätta åka bana med en aningen mindre oro

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Jonas Petersson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 83



Kan det inte vara oljetempen som har skjutit iväg med en olja som inte har så högt viskositetsvärde? Det är stor skillnad i "missljud" när har kört motorn varm på bana med 5w-40 och en fin 10w-60. Jag kan inget om skvalpskydden på BMW (om det nu var den du körde), men med tanke på hur många såna som smiskar runt ringen varje dag så borde detta fenomen vara ganska väldokumenterat.

_________________

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Jonas Petersson skrev:
Kan det inte vara oljetempen som har skjutit iväg med en olja som inte har så högt viskositetsvärde? Det är stor skillnad i "missljud" när har kört motorn varm på bana med 5w-40 och en fin 10w-60. Jag kan inget om skvalpskydden på BMW (om det nu var den du körde), men med tanke på hur många såna som smiskar runt ringen varje dag så borde detta fenomen vara ganska väldokumenterat.


Sant.. hmm grejen är at jag åker på en 10w60 redan! och det jag fundrade var att bygga egna skvalpskydd för att försäkra mig om oljetillförseln.. men motortempen dorg i väg en snudd över stärcket när jag körde.. fast torde den så bra olja verklgien kunna ge upphov till en sådan effekt?

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Dåliga hydraliska lyftare kan få spatt vid höga varvtal också

Jag hade en bil en gång som inte gick att köra fortare än 110 med innan dom började ticka helvillt..tystnade efter att tag när jag körde lugnt igen

Edit: Den bilen gick bättre med tunn olja än tjock...

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Anders Larsson skrev:
Dåliga hydraliska lyftare kan få spatt vid höga varvtal också

Jag hade en bil en gång som inte gick att köra fortare än 110 med innan dom började ticka helvillt..tystnade efter att tag när jag körde lugnt igen

Edit: Den bilen gick bättre med tunn olja än tjock...


Ja min bil har ju gjort 23k+ mil nu så att det torde ju verklgien vara dags att byta lite saker i maskinrumemt då! Men bör jag vara väldigt orolig över detta? eller kan jag fortsätta vara gasglad?

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Prova att byta till en tunnare olja skulle jag göra i ditt fall till att börja med...om det nu inte är lagerknack du har utan bara lyftarknack

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 80



Länk till tråd om tickande BMW motorer och dess oljor:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2896&highlight=m50

_________________
/Magnus Lundberg

BMW 318i E21
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Magnus Lundberg skrev:
Länk till tråd om tickande BMW motorer och dess oljor:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2896&highlight=m50


och har fortfarande en ganska tyst motor (16 tusen mil nu) och tror det var omegas rengörnings flaska som fixade det

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Fick du lyftare att vara tysta med omegas rengöring? Skulle jättegärna vilja veta var du köpte rengöringen och hur du gjorde. Var den dyr?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Mekonomen här i Umeå säljer omegas produkter.

Det funkar bra i många motorer, jag har sett det själv =) (och hört)

Men mest impomerande är ändå kletet som man häller i servosystem och automatlådor, mindre läckage vid anslutningar, tätningar och liknande försvinner oftast helt!
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



lite disel eller lacknafta och en varkörning med ny olja brukar få tyst på lytare..

OBS kräver ett oljebyte efter varmkörning.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
LuddeR skrev:
lite disel eller lacknafta och en varkörning med ny olja brukar få tyst på lytare..

OBS kräver ett oljebyte efter varmkörning.


Detta verkar då helt klart ge mest Bang for the Buck

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



TheProphet skrev:
LuddeR skrev:
lite disel eller lacknafta och en varkörning med ny olja brukar få tyst på lytare..

OBS kräver ett oljebyte efter varmkörning.


Detta verkar då helt klart ge mest Bang for the Buck



detta har tystat många motorer.. 3dl lacknafta till 4-5liter olja. varmkör tills oljan är varma. byta olja och filter igen..

sen är ju frågan om det är problem med lyftaran du har, eller om motorn är sliten.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



LuddeR skrev:
TheProphet skrev:
LuddeR skrev:
lite disel eller lacknafta och en varkörning med ny olja brukar få tyst på lytare..

OBS kräver ett oljebyte efter varmkörning.


Detta verkar då helt klart ge mest Bang for the Buck



detta har tystat många motorer.. 3dl lacknafta till 4-5liter olja. varmkör tills oljan är varma. byta olja och filter igen..

sen är ju frågan om det är problem med lyftaran du har, eller om motorn är sliten.


Har vart med om en häftigare blandning på en B-16 , som aldrig vart isär , den fyllde vi med lacknafta , och lät den stå nån dag upprepade detta 4 ggr , sen vanlig olja , med 2 snabba byten , den motorn lever ännu , detta var 1982 (före tvätt så såg man inte vipporna när man lyfte på locket )

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
LuddeR skrev:
TheProphet skrev:
LuddeR skrev:
lite disel eller lacknafta och en varkörning med ny olja brukar få tyst på lytare..

OBS kräver ett oljebyte efter varmkörning.


Detta verkar då helt klart ge mest Bang for the Buck



detta har tystat många motorer.. 3dl lacknafta till 4-5liter olja. varmkör tills oljan är varma. byta olja och filter igen..

sen är ju frågan om det är problem med lyftaran du har, eller om motorn är sliten.


jo men detta märker vi ju då! Jag kan ju först testa detta sen gå över till de dyra problemen! Eftersom det bara är under bana och mkt mkt hård pres så tvivlar jag på att nått som har gett upp eller 'r i vä'ldigt dåligt skick! Sen så steg motortempen (vattentempen) lite granna underkörningen med.. så oljan kan ju ha blivit riktigt stekhet!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



krister Andersson skrev:


Har vart med om en häftigare blandning på en B-16 , som aldrig vart isär , den fyllde vi med lacknafta , och lät den stå nån dag upprepade detta 4 ggr , sen vanlig olja , med 2 snabba byten , den motorn lever ännu , detta var 1982 (före tvätt så såg man inte vipporna när man lyfte på locket )



jag har blandat starkare själv, men jag kan inte rekomendera folk så här att hälla i samma blandninga r som man dummat sig själv med.. tråkigt om nått händer..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Gustav Sundberg skrev:
Mekonomen här i Umeå säljer omegas produkter.

Det funkar bra i många motorer, jag har sett det själv =) (och hört)

Men mest impomerande är ändå kletet som man häller i servosystem och automatlådor, mindre läckage vid anslutningar, tätningar och liknande försvinner oftast helt!


Det är till min c20xe jag tänkte försöka. Den slamrar när den är kall oavsett vilken olja jag har i och oavsett vilken utetemp det är. Försvinner efter 2 km körning. Det är typiskt lyftarslammer det är jag säker på.

Hur gör man då med det medlet eller står allt på burken?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jonas Jonsson skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Mekonomen här i Umeå säljer omegas produkter.

Det funkar bra i många motorer, jag har sett det själv =) (och hört)

Men mest impomerande är ändå kletet som man häller i servosystem och automatlådor, mindre läckage vid anslutningar, tätningar och liknande försvinner oftast helt!


Det är till min c20xe jag tänkte försöka. Den slamrar när den är kall oavsett vilken olja jag har i och oavsett vilken utetemp det är. Försvinner efter 2 km körning. Det är typiskt lyftarslammer det är jag säker på.

Hur gör man då med det medlet eller står allt på burken?


Har du ok oljetryck under den här "ljudliga" tiden? Jag hade liknande problem en kort stund på min C20XE. Sen tog jag isär oljetrycksreturen/överflödesventilen (vad den nu heter) och såg till att den gled fritt i sitt lopp och sen dess är den tyst även i början. Troligen fick den lite olja (trycket var nära normalt), men inte tillräckligt för att lyftarna skulle vara tysta och fina.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



kan jue lägga till att man även bör byta filter + olja två gånger efter diesel/lacknaftatricket ...
Citera
Skruva banåkabil
Problem: Motorn Knackar/tickar rejällt efter nått varv!
9 besök senaste veckan (7962 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande