Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Problem: Motorn Knackar/tickar rejällt efter nått varv! | 9 besök senaste veckan (7962 totalt) |
Motorn började vrål ticka/knacka efter lite pröva på åkning på Mittsverige banan senast.. Var så där äckligt rädd att nått dyrt hade skett.. men sen efter en bit landsväg så var det lungt igen! Så troligen fick den väl för dålig smörj... Men så bra grepp i kurvorna tycker inte jag at jag hade.. åker ju inte på r-däck ju! Fast å andra sidan gjorde jag en tid på 1:18 så alldeles fy skam gick det ju då inte!
Så nu är frågan.. måste jag bygga skvalpskydd nu och eller finns det nått annat sätt att lösa detta på? om skvalp skydd. Hur fäster man sedan dessa i tråget?! för borra i tråget är jag inte så sugen på! Skulle behöva lite expert mekar hjälp nu så att man kan fortsätta åka bana med en aningen mindre oro _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Kan det inte vara oljetempen som har skjutit iväg med en olja som inte har så högt viskositetsvärde? Det är stor skillnad i "missljud" när har kört motorn varm på bana med 5w-40 och en fin 10w-60. Jag kan inget om skvalpskydden på BMW (om det nu var den du körde), men med tanke på hur många såna som smiskar runt ringen varje dag så borde detta fenomen vara ganska väldokumenterat.
_________________ 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||||||
Sant.. hmm grejen är at jag åker på en 10w60 redan! och det jag fundrade var att bygga egna skvalpskydd för att försäkra mig om oljetillförseln.. men motortempen dorg i väg en snudd över stärcket när jag körde.. fast torde den så bra olja verklgien kunna ge upphov till en sådan effekt? _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Dåliga hydraliska lyftare kan få spatt vid höga varvtal också
Jag hade en bil en gång som inte gick att köra fortare än 110 med innan dom började ticka helvillt..tystnade efter att tag när jag körde lugnt igen Edit: Den bilen gick bättre med tunn olja än tjock... _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||
Ja min bil har ju gjort 23k+ mil nu så att det torde ju verklgien vara dags att byta lite saker i maskinrumemt då! Men bör jag vara väldigt orolig över detta? eller kan jag fortsätta vara gasglad? _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Länk till tråd om tickande BMW motorer och dess oljor:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||||||
och har fortfarande en ganska tyst motor (16 tusen mil nu) och tror det var omegas rengörnings flaska som fixade det _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Mekonomen här i Umeå säljer omegas produkter.
Det funkar bra i många motorer, jag har sett det själv =) (och hört) Men mest impomerande är ändå kletet som man häller i servosystem och automatlådor, mindre läckage vid anslutningar, tätningar och liknande försvinner oftast helt! |
||||||
Detta verkar då helt klart ge mest Bang for the Buck _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
detta har tystat många motorer.. 3dl lacknafta till 4-5liter olja. varmkör tills oljan är varma. byta olja och filter igen.. sen är ju frågan om det är problem med lyftaran du har, eller om motorn är sliten. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Har vart med om en häftigare blandning på en B-16 , som aldrig vart isär , den fyllde vi med lacknafta , och lät den stå nån dag upprepade detta 4 ggr , sen vanlig olja , med 2 snabba byten , den motorn lever ännu , detta var 1982 (före tvätt så såg man inte vipporna när man lyfte på locket ) _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
jo men detta märker vi ju då! Jag kan ju först testa detta sen gå över till de dyra problemen! Eftersom det bara är under bana och mkt mkt hård pres så tvivlar jag på att nått som har gett upp eller 'r i vä'ldigt dåligt skick! Sen så steg motortempen (vattentempen) lite granna underkörningen med.. så oljan kan ju ha blivit riktigt stekhet! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
jag har blandat starkare själv, men jag kan inte rekomendera folk så här att hälla i samma blandninga r som man dummat sig själv med.. tråkigt om nått händer.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Det är till min c20xe jag tänkte försöka. Den slamrar när den är kall oavsett vilken olja jag har i och oavsett vilken utetemp det är. Försvinner efter 2 km körning. Det är typiskt lyftarslammer det är jag säker på. Hur gör man då med det medlet eller står allt på burken? _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
Har du ok oljetryck under den här "ljudliga" tiden? Jag hade liknande problem en kort stund på min C20XE. Sen tog jag isär oljetrycksreturen/överflödesventilen (vad den nu heter) och såg till att den gled fritt i sitt lopp och sen dess är den tyst även i början. Troligen fick den lite olja (trycket var nära normalt), men inte tillräckligt för att lyftarna skulle vara tysta och fina. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Skruva banåkabil Problem: Motorn Knackar/tickar rejällt efter nått varv! | 9 besök senaste veckan (7962 totalt) |