Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV TBi -80/CAR Challenge
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23   >>
4 besök senaste veckan (189601 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19073



Snyggt brott. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Det varit ett tag sedan jag uppdaterade så det får bli en resume:
Har varit två banmöten, en på Kullen och en på Midlanda, totalt fyra race.

Inför kullen fick jag förutom ordna till lådan svetsa en spricka i grenröret o lite
småpyssel men annars inget större ingrepp.

Man kan säga att denna bild är ganska väl representerar både kinnekulle o midlanda:




Lyckas inte få Yokohama däcken att fungera, testar olika däcktryck o rattar på dämparna
men flyter mest ovanpå. Kollegor i klassen 1-2s snabbare så man blir mer som ett möte


Kullen avslutas utan något nämnvärt slitage på vänster fram vilket kanske speglar att
gummiblandningen kanske inte var helt optimal.

Inför Midlanda byts bromsvätska och belägg samt hjullager vänster fram. Fram till nu
imponerar inte Timken, en halv säsong mot 5 utan synbart slitage med SKF...


Planen var lite Taxi körning på Midlanda men skippade det eftersom man
mådde som man förtjänade om man säger så.... Man lär sig aldrig....

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Nästa besök var midlanda.

Kör ut på "lugna kvarten" o värmer bromsar o de nya beläggen.

Går in efter några varv i första passet för att justera däckstryket. Ingen bromsverkan
på utvarvet (trippeltramp) men blir ok efter några varv.

Går ut igen på träning 2 men tappar bromsverkan helt efter några varv, åker av men
inga större skador.. Åker tillbaks i depån....

Bromsvätskan helt svart o glittrig och vänster fram ligger på. Allt väldigt varmt, lyckas
till slut trycka ut kolvarna, rengöra och lufta bromsarna. Missar en träning och lunchen
men får åtminstone två kvalvarv tack vare mekaniker hjälp utav Hans Bjurman.

Race 1
Startfält mitt i någonstans men en 3:e plats eftersom min kollega Micha tappar sitt vatenpumpshjul.

Race 2
3 start position, tar starten i ett varv men blir sedan ett enkelt byte utav mina vänner i klass ett....
Avslutar som 4:a, bilen i stort hel men mina amerikanska superbromsar o yåkisar lämnar lite att önska..

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Efter 2 race a' 15 minuter ser det ut så här ungefär:



Lång historia kort- beläggning från fabrik fungerar ej, utan beläggning fungerar det inge vidare


Just söker jag alternativ eller möjlighet att "rädda" ok:en men utan någon större framgång.
All feedback välkommen, de jag kontaktat verkar inte kunna hjälpa mig.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Innan Kinnekulle


Plockade isär oken och det såg ut sådär innuti:




Allt plockades isär, kolvarna polerades och monterade nya packning. Använde ett speciellt montagefett från ATE.



Kolvarn löper väldigt lätt och fint i oket efter montering.



Racerapport från dubbelhelgen på Kinnekulle den 16-17 augusti 2014

Lördag - Träning och Taxi
Bromsarna har fått sig en översyn sen strulet på Midland, det fungerar bättre men inte helt ok.
Det är torrt men de medium-hard Yokisarna fungerar efter lite tuning bättre men fortfarande långt
från hur Kumho däcken normalt levererar i greppnivå.

Kör en glad kille i Taxi men under körningen av andra passageraren börjar det låta om treans växel,
avbryter och kan konstatera att något har hänt med växellådan igen. Claes Hoffstens mekaniker
Daniel med oceaner av tid erbjuder sig att hjälpa till så vi plockar ner lådan.

Väl nedplockad och isär kan konstateras att 3:an på inkomande stock är skadad, jag har delar (hemma)
men inget som är färdigt för montering. Ringer Hans Bjurman som har tid samt de delar och verktyg som
saknas för att kunna få ihop lådan. Vi möts upp ca 2h senare i Arboga och jag susar tillbaks till Kullen.

Lådan monteras ihop och bilen är klar vid halv åtta, lagom till Middagen Får åter igen kasta ut kramar
till Claes, Daniel, Jonas, Hans och Aris som bistod med hjälp och glada tillrop vilket underlättade rejält


Lådan isär




och på väg ihop




Söndag

Träning o Kval

Regn regn regn, fungerar sådär i moderat regn så kvalar in på 8:e plats, brist på fäste gör det svårkört.

Race 1
Hamnar bakom den orange 75:an i starten (Hindemith/Fromell) som får något haveri och jag får vika av banan och
köra en kortis på gräset. Tappar ytterligare två positioner men tar tillbaka en position under bron. Passerar efter
något varv eller två Bothmer och Danne. Får ligga rätt många varv bakom Sune, tappar på baksidan och ut på
rakan finns inget fäste o vattenplanar om man kommer ur spår .(Sune är klass 3 och jag klass 1).

Regnet tilltar något och det vattenplanar nästan jämt om man kommer ur spår men ibland även i idealspår,
verkar dock vara till min fördel och tar in på Sune och lyckas passera på rakan. Strax efter passeras även
Rosell, får en svag vittring på Mats men skulle behövt ett par varv till . Går i mål på 4:e plats.

Race 2
Omvänd startordning, 2:a startled på 3:e plats. Tar starten och det är fortfarande blött men stänker bara,
lyckas hålla 1:a platsen några varv (5/6?) men blir sedan ett lätt byte för Micha och Claes med bättre däck (klass I).

Rosell (klass 2) har bra fart på baksidan men jag har ett övertag på rakan så håller 3:e platsen fram till mål.


Tuben in-car race 7 och 8 (sikten var dålig men inte fullt så illa som på filmen)
Race 7



Race 8



Många kameror men dåligt med bilder.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
En möjlig anledning till det senaste växellådsraset kan bero på den nya kopplingens väldigt distinkta ingrepp.
Har monterat en stryp/backventil som tillåter justering av returen, får testas på vårkanten.




Sen lyckades jag med en mc relaterad incident vilket slutade med två frakturer och en stelopererad fingertopp,
det gjorde tyvärr att jag inte kunde deltaga på finalen den 4:e oktober





Bromsar fungerade bättre men fortfarande problem med en pedal som ibland tar långt ned, efter lite stripes
på huvudbromscylindrarnas kolvstängerna beror felet på frambromsarna, trolig orsak är "piston knockback".

116 spindeln är inte direkt kraftig och att det flexar en del är ingen nyhet, lagren är nya med inget eller
minimalt med glapp. Ett alternativ är såklart att byta ut allt men som en lösning som fungerat för
andra med liknande problematik har jag beställt dessa "piston anti-knockback springs" från AP Racing.



Monteras bakom kolvarna och finns i lite olika styrkor, jag har valt de svagaste på 4lb. Kan möjligen göra
att bromsarna inte går helt fritt men det känns som ett icke problem i sammanhanget.

Sista skriket, annars åker bromsgrejorna på tippen.....

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19073



Re:

Citat:


Väl nedplockad och isär kan konstateras att 3:an på inkomande stock är skadad, jag har delar (hemma)
men inget som är färdigt för montering. Ringer Hans Bjurman som har tid samt de delar och verktyg som
saknas för att kunna få ihop lådan. Vi möts upp ca 2h senare i Arboga och jag susar tillbaks till Kullen.

Lådan monteras ihop och bilen är klar vid halv åtta, lagom till Middagen Får åter igen kasta ut kramar
till Claes, Daniel, Jonas, Hans och Aris som bistod med hjälp och glada tillrop vilket underlättade rejält



Racingfamiljen är grym...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BoMek
Taxinge
Här sen Jan 2013
Inlägg: 20



Angående piston knock...

Intressant med fjädrar. Själv har jag tittat på detta:

http://www.wilwood.com/MasterCylinders/MasterCylinderProd.aspx?itemno= . . . .

I övrigt vill jag tacka för en MYCKET inspirerande tråd.
/
BoMek

_________________
Bo Olofsson
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Re: Angående piston knock...

BoMek skrev:

http://www.wilwood.com/MasterCylinders/MasterCylinderProd.aspx?itemno= . . . .
/
BoMek


I min mening adresserar det två olika problem, ovan är en form av backventil med 2 eller 10lb öppningstryck.
Används om vätskenivån i huvudbromscylindern är lägre än nivån i bromsoken, har man golvmonterade
cylindrar men behållare på torpedväggen bör det inte vara ett problem.

Lär även förhindra att kolven trycks tillbaka i viss mån men kommer inte medföra att den följer med tillbaka om
ventilen skulle öppnas. Fjädern med 4lb (finns även 7, 9 och 12lb) bör få kolven att åka ut igen om den trycks in.
Även Performance Friction har dessa men bara i 6lb utförande.
Ett white-paper från StopTech finns här http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/pad-knockback

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
BoMek
Taxinge
Här sen Jan 2013
Inlägg: 20



Knockback

Du har helt rätt. thumbs up

_________________
Bo Olofsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640



Det har varit väldigt tyst i den här tråden länge eller hur ?


/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3884



Re:

Benny Steen skrev:
Det har varit väldigt tyst i den här tråden länge eller hur ?

Fast efter bilden på det fingret så har jag liksom viss förståelse för det. Hoppas det läkt ihop fint nu!

Min gissning är att herr Roos har hunnit fixat en del sen förra säsongen?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Det har hänt lite grann men inte så mycket under vintern, har blivit en del andra motor relaterade aktiviter istället.

Trots att bilen stått på pallbockar sen sist var det redan kaos i bromsoket.




Tanken finns såklart att köpa nya ok med allt vad det innebär men bestämde mig för att göra en sista insats.
Oken demonterades helt, loppen honades och därefter glasblästrades allt.




Oken lämnades sedan in för svarteloxering, ytan blev ok men bör få bättre hårdhet och tålighet mot bromsvätska.






Svarvade nya kolvar i rostfritt med uttag för fjädrarna.




Fjädrarna orkar inte trycka ut kolvarna men väl spelet i packningen.




Oken monterade.





Har även gjort en mindre justering och snabbfix på skärmkanten bak och fram efter att däcken tagit under i under 2014.




Har åter fått tag på Kumho inför 2015 igen thumbs up och vagnboken fixas imorron tisdag


Så på söndag smäller det igen

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Mycket fint renoverande.
Man blev som lite till sig

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Gelleråsen 3 Maj

Då har vi varit och premiär rejsat på Gelleråsen den 3:e Maj.

Fint vårväder och uppehåll hela dagen, spännande att se hur bromsarna fungerar och få köra på Kumho igen.

Träning 1
Känner på bil och bromsar, pedal sjunker fortfarande efter kurbs eller efter S:t men bromsverkan finns.
Trögt att få i 2 och 3:an. Tar det ganska piano hela passet.

Träning 2
Testar att snabb blippa på bromspedalen innan ejes och efter rakan vilket ger en repeterande pedal,
får börja jobba in det som rutin. Det verkar dock inte vara helt ovanligt och går snabbt att jobba in.
Sätter passets snabbaste varv på 1:13.649 vilken även är en putsning på mitt personbästa.
Snackar med Claes H som även han kör i klass 1, han "lovar" att inte köra snabbare i kvalet

Kval
Något har flyttat sig kring stolen vilket gör att länkaget tar i med tröga växlingar som följd. Lossar stol och
länkage för att försöka justera till lite frigång. Det strular såklart och tiden rinner iväg, får bara till någon
extra mm och det går fortfarande trögt.

Kommer ut sent i kval passet med kall bil men Micha (klass 1) bestämmer sig för att ta rygg. Själv
behöver jag spendera några varv för att bygga upp värme i motorn och gör en skaplig 1:14 tid näst sista
varvet. På sista flygande hamnar jag i trafik och får avbryta.

Trots ett dåligt kval blir det P2 tack vara Michas beslut att haka på, tack för det


(den enda bilden jag hittat från Gelleråsen)



Race 1
Vi startar med lamporna men tyärr är de röda hela tiden vilket gjorde det svårt att bedömma när starten
skulle bli av. Sneglar bakåt för att bedömma lineup, lyckas träffa starten perfekt, rycker lätt ifrån Claes
(P2) även Micha (P3) hänger på bra. Sätter ett bra 1:a varv och ett ännu bättre andra varv, 1:13.593 vilket
putsar till personbästa något ytterligare.

Ligger på fullt och noterar att Claes som är snabbare (1:12.8xx) tar sig förbi Micha efter några varv och
kommer sakta närmare. Efter ett tag faller Claes tillbaka och Micha är åter uppe på andra plats. Han
kommer dock aldrig speciellt nära utan det blir en enkel resa till mål (Claes blåste av en tryckslang då det
strulade med laddtryckstyrningen).

Race 2
Omvänd startordning för de sex första vilket innebär P6 i race 2. Nu skulle lamporna blinka för att sedan
tändas 30s innan start. Men det hjälpte föga då Claes bil täcker lamporna helt hur jag än försöker
positionera mig i stolen. Start blir därefter bland de sämre, hamnar i trafik och det tar några varv innan
jag kommer ikapp Claes och Micha.

Resterande av rejset blir ett jagande men kommer aldrig tillräckligt nära, tar målflagg som 3:a 1.4s efter
Micha och Claes, 2:a respektive 1:a.


Hemma har stolen plockats ur och justera fästen så det är några mm frigång vilket åter ger lätta växlingar.
Luftat bromsarna och vätskan såg ansträngd ut men var inte svart och fylld med glitter som det alltid var
tidigare. Finns hårdare fjädrar att tillgå, möjligt att det åker på några sådana framöver.

Övrigt verkar allt vara OK, roterat runt däcken och noterade att vänster bak var mest slitet, konstigt


Den 12 Juni är det dags för race på Kullen thumbs up


in car från race 1

[/b]

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Säsongen 2015

Hej o hå, det var ett tag sedan man uppdaterade


Så vi kör en komprimerad version av det som hände under 2015,

Sex race på Kinnekulle




Race 3, 1:a plats
Race 4, 2:a plats
Race 5, 1:a plats
Race 6, 1:a plats
Race 7, 3:e plats (problem med växellådan)
Race 8, DNS (trasig växellåda)

Värt att notera att man närmar sig 58s åtminstone med 59.033s som bästa tid, snart så


Efter Kullen blev det lite laga låda, bilder som vi sett tidigare i denna tråd...







Det var rätt mycket grusåka för vissa vilket resulterade i rätt skapliga "stenskott"





Efter kullen var det dags för final på Mantorp:



Race 9, 1:a plats
Race 10, 2: plats


Som reglementet var utformat ihop med samma antal 1:a, 2:a, 3:e platser som närmaste
man i serien, blev att vi fick dela på 1:a platsen i klass 1 (ändrat till 2016-18)

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Nürburgring GP slinga

Under året hade det snackas en del om att åka ned till Nürburgring och deltaga i en europa alfa serie,
hade väl egentligen inte tänkt att åka men bestämde mig efter Mantorp att haka på.

Då dom har lite andra regler behövde jag främst montera dit en FIA tank.

Bort med golvet och flytta ena profilen ca 5mm.




Tank, mätare etc på plats (egentligen lite för "öppen" installation, men tiden räckte inte till




Turbon fick nya Titan skruvar som kunde najas




Taken fick en Svensk flagga, finjustering av CW.




Resan till Tyskland gick på släp, över bron och sedan färja




"Depå" bygge på Torsdag kväll




Troligen enklaste depån på området


_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Helgen bestod av två träningar fredag, ett race lördag och ett race söndag.
Vi var totalt 5 förare från CAR Challenge som åkte ned, med tillhörande fan klubb.

Då det var mitten av oktober låg dimman tät när man vaknade




Första gången på slicks (beggade gamla STCC) så det blev rätt mycket intryck första varven,
tyvärr började lådan låta illa efter halva första träningen och sen var det slutkört den dagen

Vi satte genast igång och plocka ned och fixa lådan, det var en och annan nyfiken som kom fram




På lördagen var det första racet, vilket blev en rätt uppvaktad historia med lite kontakt...








Efter racet som varade i ca 30 minuter slutade jag på en 2:a plats med klasskollegan som 1:a



Dock var den en annan förare (han kom på 3: plats) som hade svårt med bromspedalen (innan riktning)


Samt ytterligare som försökte köra om på insidan, men kunde inte hålla sitt spår med fälgskada,
dock höll det tätt hela racet vilket är rätt otroligt.








På söndag race 2 och line-up baserat på position race 1






Race 2 blev en lugnare tillställning och en del bilar som inte höll ihop.






Efter lite strul med växlandet, målgång på 3:e plats




Posering innan lastning och resa hemåt, inga ledsna miner här inte


_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Vinterpyssel

Sen blev det vinter igen

Fick börja med att investera i en ultraljudstvätt




Då maskin pustat och frustat en del och dessutom puffade lite blått plokades den ur




Det mesta tvättades i ultraljudstvätten






Turbo började se lite generellt sliten ut så en ny variant med lite annorlunda vingelement skaffades,
återstår att se om den bra eller anus





Det mesta i lager och packningar såg bra ut, men byts ut, testar nu "motorsport" lager, nya kolvringar








Under tysklandsresan var laddtrycket lågt (ca 1 bar) vilket jag hittade anledningen till




Då slangen sitter väldigt utsatt svarvade/frästes/svetsades en förlängning av anslutningen






Grenröret som varit med om en del, planades




Motorn plockas ihop, nya slangar till olja/vatten och mössa till turbon.








_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
När nu tanken var FIA godkänd så var det läge att uppgradera resten.

Då man gillar "original" svetsade jag på en AN nippel (här bara ena sidan klar)




Fuelrail fick AN i båda ändar, knepig förutsättningar så dessa fick hårdlödas med mässinglod




Inkopplat med t-styck för att kunna mäta sopptrycket








Fortsatte med skottgenomföringar




Genom kupen med aluminiumrör






För att avsluta med ytterligare en skottgenomföring




Avsluta i bagage med en bit rör mot en sista tänkt genomföring




Systemet spolades och provtrycktes






Den öppna tankinstallation är troligen inte helt godkänd så en mock-up låda gjordes i alu+tejp




Som sedan plastades med glasfiber




Belysningen som kanske varit i svagaste laget, kompletterades med ytterligare lampor.




_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582


Trådstartare
Motorn har provstartats, varmkörts och har därefter efterdragit toppen, flög inga stora delar iaf...




För att försöka få ett slut på växellådehaverierna har en raksuren dogsats från Colotti skafffats,
denna kommer monteras i en helt "ny" låda, men kommer inte hinna bli klart till premiären 14 Maj





Så till helgen fortsätter bygget av tanklådan, avser att besiktiga nästa vecka för att sedan göra allt annat som är kvar...

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV TBi -80/CAR Challenge
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23   >>
4 besök senaste veckan (189601 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande