Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Det här med bromsbelägg... | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8567 totalt) |
Vi diskuterade ju bromsbelägg på Kinnekulle i september Magnus.
Jag med mina hjärnceller kommer inte riktigt ihåg vad vi kom överens om? Jag har ju blå Pagid på 944:an nu, du rekommenderade väl gula med den nya sammansättningen tror jag. Hade annars tänkt mig orangea. :s _________________ /Mathias |
||||
Jo.... Ärligt talat så vet jag inte så mycket om de oranga mer än att de är väldigt poppis i USA (kanske för att de har lite fler större tyngre bilar)
Men helt klart så är de gula pagiderna (RS19) ett belägg som _verkligen_ funkar! om Johan Mfünf dyker upp här så kan han berätta mer, han kör med RS19 på sin M3 E46. Och han vet att använda den bilen som den ska användas Jag hade de äldre gula på men de klarade inte av värmen... Men din bil är ju betydligt lättare. Jag kör numera med Performance Frictions PF97 som verkar tåla lite mer värme än RS19 utan att fadea (PF har ALDRIG fadeat för mig och då väger bilen ändå 1650kg!!) De gula pagiderna verkar ev skita ner en liten anings mindre men sånt bryr vi oss väl inte om Jag kör med PF97 på gatan osså och de funkar utmärkt där! De tidigare PF90 jag hade för något år sen behövde en liten mer anings uppvärmning så man har helt klart fått till ett bra koncept med PF97. Gnissel? Ja sånt bryr vi väl oss inte om heller? Hehe! Men på gatan gnisslar PF97 inte faktiskt om man inte kör lite hårt en stund så du får lite temp o _sen_ fisbromsar. DÅ gnisslar det. Men det är bara att bromsa hårdare så gnisslar det inte, hehe! (intressant om man har passagerrare ) _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har provat EBC Greenstuff, Blå Pagid och Gul Pagid (RS14) på M3:an.
EBC Greenstuff funkade knappt 6 varv på Ringen med gatdäck sen var det Heavy metal. > Bet bra medn försvann i en rasande fart, som jämförelse så höll gatbelägg 16 varv. Blå Pagid höll nästan en hel dag med R-däck på Söderhamns flygfält, det var iofs en bromsdödare men det blev helt enkelt för varma. Gul Pagid höll 40 varv på Ringen, en dag på Gelleråsen, en på Kinnekulle och knappt en halv dag på Sviesta, allt med R-däck. Det funkar exemplariskt enda tills de håller på att ta slut, då överhettar de lätt. Annars finns ingen tendens till belägg-fading utom i undantagsfall då det varit exremt mkt trafik på Ringen och man gång efter gång av trafik tvingats bromsa ner till halva den kurvhastighet man brukar ha, typ. Jag har kört bromsarna så varma att oken ändrat färg men trots det så funkar de så gott som alltid som väntat. Jag är mkt nöjd med dem och trots att de kostar en del så lönar det sig då de räcker väldigt länge. Snälla mot skivorna är de också. M3:an väger ca 1560 kg men mkt Porsche-folk kör på samma belägg även med RS-bilar som är betydligt lättare. Kom även ihåg att byta bromsvätska, jag kör på Castrol SRF som är mkt bra och svindyr, Motul RF600 är nästan lika bra om man byter vätska ofta pch kostar mindre än en 1/3. Just ja, det gnisslar en hel del mem vill man vara fin får man lida pin. |
||||
Jag tror johann slant på tangentbordet. RS4= Gamla Compoundet (svengelska) RS19=Nya Compoundet. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Bra, jag hade på känn att det var så.
Skall kolla över oken och montera Pagid gula rs19 i vinter. Bromsvätska har jag "fri" tillgång till på jobbet (Castrol) så det byts ofta! Jag vet att Metal master körs en del av Porschefolk även på bana, jag är tveksam, någon som har erfarenheter? _________________ /Mathias |
||||
Är det här i Europa eller? Hade för mig att de är poppis "over there" i USA?? _________________ Magnus Thomé |
||||
Men har ni verkligen Castrol SRF? Den är verkligen svindyr (kring 400 SEK/l) och jag har svårt att tänka mig att många kunder vill betala för den. |
||||
[Men har ni verkligen Castrol SRF?
Den är verkligen svindyr (kring 400 SEK/l) och jag har svårt att tänka mig att många kunder vill betala för den.[/quote] Jag betalar 400 kr. Provade med en silikonbromsolja inköpt på mekonomen som skulle klara "höga" temperaturer, efter 5 varv på Kinnekulle så slutade bromsarna att fungera. Efter den "incidenten" så kör jag på svindyra Castrol SRF. Mina erfarenheter av belägg: omp och Ferodo, fungerar skitbra och har bra pedalkänsla. Tarox, fungerar bra, men det är dåligt med pedalkänslan. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||
Jag menade kunder på en "vanlig" verkstad, jag kör själv med Castrol SRF. |
||||
Fördelen med att vara ansvarig för inköpen är att man kan köpa in en del saker man vill ha själv till verkstadssortimentet...
Dessutom frågar en och annan efter sån här vätska, om än inte ofta precis. _________________ /Mathias |
||||
Sparade trådar/FAQ Det här med bromsbelägg... | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8567 totalt) |