Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken bromslösning är lämplig för miatan?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8178 totalt)
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011

Trådstartare

Grubbel grubbel grubbel, när "röken lagt sig "efter en säsong fylld av allt annat än bilåka utan mer byta hit sälja dit hej o hå så slutade det med att jag köpte en miata för att då köra mer bil o skruva mindre förhoppningsvis.

Det finns ju en uppsjö av grejor till dem, men vad är rimligt?

Min bil är en 92a miata , moddat med båge konidämpare (ställbara) Bara miataklubbens orginal uppdateringar.
Gula justerbara koni, sänkt 30mm med hårdare fjädrar, ökat spårvidden med andra fälgar, r-däck, några uniballar.

Och just ja, en "manlig turbopuffra" med mkt norrländsk hemslöjd o kluriga grejor bromsat 340whp på 1.07bar 1.6liters maskin såklart.
Väger ca 930 kg och totalt bromslös.
Så miatafolk, vad körs det med för tips? Jag sneglar på willwood i olika varianter mest, men funderar på belägg till dem osv , fram o bak bromsar eller bara fram eller?
Hjälp uppskattas.
Med vänlig hälsning, Erik

snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Fram: Wilwood Dynaprokit till Mini med 11.75". Du får brotcha upp hålen i spindeln lite (7/16" istället för M10). Vill du få full support med styrdistans till centrum och Miataslangar så kontaktar du Todd på TCE.
Bak: Sportskivorna med utflyttat 1,8ok/hållare eller sportok/hållare.
Huvudcylinder: 15/16" från 01-05
Wilwood reducerventil

Med den prestandan fram så kan det fungera med flera olika belägg (eftersom tempen inte blir så hög).

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Jag tränger mig på som garagetomte hos Erik.
Det ska vara "bolt on" för Erik annars blir de nog inte.
Så max vad som går dit utan maskinbearbetning är lämpligt.
Så det ska gå in under 15" Compomotive MO men vara "bolt on" thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Om ni inte orkar fippla med ett 11mm borr så plockar ni dit 1,8ans bromsar, kör med XP12/10 och lite kylslang så klarar ni er rätt länge.

Wilwoods dynalite är lite svampiga som ok påstås det (och tar mer plats radiellt).

Compomotive MO är väl bland de rymligaste fälgar som finns, eller var det nån annan modell, där det går in 300+mm skiva med ok.

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Edit: slettet.

Skitsamma

Lund
Här sen Dec 2003

Man kan handla hela kit också, här finns beprövade koncept klara: 949racing.com

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Victor. skrev:
Man kan handla hela kit också, här finns beprövade koncept klara: 949racing.com
Det jag nämnde är kit och beprövat sen -06, men det kräver att man förstorar hålen lite. Men den lilla modifikationen bromsar det för många. Dynaprooken tar tjockare belägg också, förutom att de är mindre radiellt (men större axiellt, mot ekrarna).

Sen varierar det lite med användningsområde. Svenska förhållanden med skojkörning är inte samma som 3timmars långlopp i 40+ graders värme, även om bägge lägger ner 350 pållar på bakhjulen.
Men 1,8ans originalbromsar kräver rejält hårda belägg för att fungera redan med mindre effekt (XP12 fram är på gränsen för mig, XP20 borde testas).

gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011

Trådstartare
Snik?
http://949racing.com/Stage-1-Miata-brakes-90-05.aspx

Bättre?
http://949racing.com/Supermiata-big-brake-kit.aspx

"bäst"
http://949racing.com/Supermiata-1175-wilwood-bbk.aspx

Lite småfix för att passa in Niklas förslag borde inte vara något större problem , det är bara det att jag har en längre stressrelaterad sjukskrivning att tjafsa med så tid och tålamod för större utmaningar i garaget är inte något drömläge längre.
Efter åratal av långbänks projektarbete så vill jag ha snabb fix o så mkt bolt on som möjligt bara.
Sedan så kommer den mest att gå lite gata , konbana och med en himla tur ett par trackdays 2015.
All effekt används nog sällan då full effekt i 930kg miata ger snudd på "för bra" prestanda iaf för min körförmåga.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

gasekke skrev:
"bäst"
Fortfarande Dynalite...

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
gasekke skrev:
"bäst"
Fortfarande Dynalite...

Det kan ju omöjligt bli sämre än orginal iaf.
Och att se det så trångsynt som de som vet bäst är ju att köpa fast sig i en enda lösning.
Bilen ska ju inte tävlas med i Mijatta cup eller något.

Så bra grejer för pengarna är ju viktigare än störst bromsar för pengarna.
Och som erik skriver är det nog läge att det är bolt on mer än racing.

Att folk inte kan fatta att de som har varit beprövat inte alltid är bäst för alla.
OK det kan vara bra de med men man måste väl få fråga.

Det har blivit en enormt tråkig attityd på rejsa senaste åren.
Orkar ni inte fippla , det är väl inte orken som styr , det är ju nivån på svaren
Är man inte rejser eller har ambitioner att bli så i det närmaste dumförklaras man.

Så jaja , det lär nog lösa sig ändå

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag tycker också det är en tråkig ton.....i synnerhet i den här tråden.

..............Och då menar jag inte Niklas........

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Med tanke på hur mycket tävlande som sker med original skivor och ok (uppgradering till 255mm från 1,8 är vanlig), så får man ta i lite innan man behöver uppgradera, av värmeskäl.
Sen finns det kontroll och åtgång av belägg som jag anser är helt relevanta anledningar.

Vill man gå utanför standardsortimentet har jag svårt att inte gå all in för ungefär samma pengar, dessutom med skivor som finns i flera varianter (en del väldigt billiga).

Kosmetiken skiter jag helt fullständigt i, men det är en helt relevant anledning för volymförsäljningen.
Men att behöva dra tio sidor motivering för varje framvaskat råd blir lite långrandigt.

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Man måste ju småle lite....
Kom med något konstruktivt då istället för att gnälla...... och då menar jag inte Niklas

Ume
Här sen Jul 2003

Ja ja ja.....
Men iaf Miata.

Det är nog både uppgarderingen och kosmetiken som gillas.
Och går de in under fälgarna så är det nog bara positivt.
Att borra upp några hål är väl inga problem.

Men det står inget på 949 om bearbetning?
Hur vet man vilket kit som behöver detta för att passa.
Och om det nu skall köpas "Big Brake Kit" , vilka finns?
Är det bara 949 som finns eller rekomenderas det annat?

Är det bara så kallade KITT som fungerar här?
Eller finns det andra recept som är "nära nog" bolt on?
Om man nu ska vara lite kreativa thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det går att plocka ihop delar från AP och Alcon också, men då blir det 50-100% dyrare.
Men då snackar vi om att fräsa egna adaptrar.

Wilwood 140-8740

Vill du läsa lite mer...
http://www.miataturbo.net/race-prep-75/radial-mount-caliper-discussion . . . .

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Det går att plocka ihop delar från AP och Alcon också, men då blir det 50-100% dyrare.
Men då snackar vi om att fräsa egna adaptrar.

Wilwood 140-8740

Vill du läsa lite mer...
http://www.miataturbo.net/race-prep-75/radial-mount-caliper-discussion . . . .

Då låter kittplockningen väldans enkel
Det är nog ungefär som det sett ut när Erik sökt runt.
Man kamnar oftast på samma ställe tillslut ändå.

Umeå
Här sen Sep 2011

Trådstartare
Hej o hå, så de här kan vara ett alt oxå? http://www.madnessmotorworks.com/mini-cooper-s-wilwood-big-brake-kit.a . . . .
Som vanlig dödlig känns det som en djungel som alltid. En frågan är alltid förknippad med en massa frågor o åsikter och jag diskuterar gärna.
På tidigare bilar har det varit både hemslöjd med egna adaptrar o fix mellan märken till dyra märkeslösningar och jag är inte främmande för något egentligen.
Vad jag vill ha är en "enkel prisvärd " lösning som bromsar konsekvent och klarar att gå gata med hyfsad komfort och x antal varv runt Mantorp i racesetup.

Är mini bromsarna värda x antal 1000kr mer än miata BBK kitet
Och isåfall pga vad?? Bättre ok eller ngt mer oxå??

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Jag hävdar stenhårt att du klarar dig länge med 1,8 originalbromsar med vassare belägg, även om du kommer att konsumera lite mer belägg vid högfartsinbromsningar (du ska ha mer än 170 i slutet på rakan på Mantorp).

Todd på TCE ville ha $1100 inklusive frakt när jag frågade senast om ett miataanpassat Dynaprokit, och då är det endast lite shimsning för centrering på oket som behövs.
Alla andra Miataspecifika lösningar är garanterat bolt on, på silverbricka.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

340hk på drivhjulen och 300*20mm skivor låter som upplagt för överhettade bromsar. Orginalbromsar med racebelägg är bara att glömma.

Möjligen att det skulle kunna gå med 300*28 skivor, kylslangar från fronten, fyrkolvsok och racebelägg fram.

Jag hade försökt få dit 330*32 skivor och ok från nån lämplig Porsche. Då kan det funka med relativt standardbetonade belägg men då pratar man minimum 16" fälg.

gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011

Trådstartare
Hmm, går det bara 170 där så har jag nog glömt att lossa handbromsen , ska titta på 1.8 bromsar men även andra lösningar.
Jag åkte med min tidigare bil på Mantorp 1600 kg lämpligt trimmad golf och där hade jag 219 km/h gpsfart när jag gick på broms , miatan har ett betydligt fördelaktigare vikt-hk förhållande än vad golfen hade och kommer nog att ha mer fart mer sig ut på rakan, då den är en riktigt trevlig körmaskin i kurviga partier.

Nåja , vintern är lång så det ska väl lösa sig innan säsong med bromsgrejor ,

Jag vet inte vad du Niklas har för referenser när det gäller snabba miator och vad för effekt banmiator normalt erbjuder eller vad dessa bilar har på slutet av rakan där och menar inget illa eller så men min lilla japanska Släpar bara på 2.7kg/hk och flyttar på sig förbluffande enkelt så därför så tvivlar jag en del på bromssidan.

Hur pass hårt går vanliga banåka miator egentligen? Vad har de för slutfart innan de hårda killarna bromsar före Mjölby?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Andreas Millbro skrev:
340hk på drivhjulen och 300*20mm skivor låter som upplagt för överhettade bromsar. Orginalbromsar med racebelägg är bara att glömma.
De som kört 3timmars på slicks med de effekterna i några år har struntat i att lyssna på de råden.
Finns en hel del med 400+ som inte väljer nåt större de heller, delvis eftersom det är idiotlite däck tillgängliga med större än 15" och mindre än 600mm i diameter (större fuckar upp rollcenter rejält). 205 är ju smalt i detta avseende.
Så att få in i 15" är ett mindre krav.

Det ska inte gå att köra sprintrace med 255 framskivor heller, men det fungerar betydligt bättre än det borde, tom utan monterade kylslangar. Snedslitning av beläggen med enkolvsok är ju nåt man får leva med.

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8178 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande