Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken bromslösning är lämplig för miatan?
<<   1, 2
8178 besök totalt
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1885



Re:

Niklas vet vad han snackar om. Lyssna på Niklas.
gasekke skrev:
Hur pass hårt går vanliga banåka miator egentligen?

Jag vågar påstå att Miatan är en av de bilar som pressas hårdast inom amatörracing i Sverige. Ta en titt på hur hårt Miatorna i Roadsport C går och vilka tider de kör på. Det finns mycket förartalang i den klassen, men det går inte så fort utan att man också optimerar bilarna. Det är ingen där som har något annat än originalbromsarna med bra belägg, bra bromsvätska och kylning. Naturligtvis har de inte i närheten av 340hk, men nog pressas materialet hårt i den klassen.

Flyin Miata har färdiga "Big Brake kits" som jag har hört bra om. Det kanske är samma delar (Wilwood) som Niklas redan tipsat om? Glöm inte en "brake bias valve" för den gör underverk för en miata i racingutförande!

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



Men sen har vi trackdayfaktorn med lite mer avslappnad körning, som brukar belasta just bromsarna lite hårdare. Ännu högre vMax och lägre vMin innebär mer energi ut genom bromsarna.

Men samtidigt så finns det större möjligheter att känna sig för, och läsa av signaler (dvs inte behöva uppgradera förrän det verkligen behövs).

Vid race är det ju inte ovanligt att köra de sista varven med torr kylare, kokta bromsar, metall mot metall etc för att plocka poängen.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Finns ju ett problem till här.
Bromskylning finns ju fasen knappt plats för INNE i karossformen.
Sitter en massa rör , FET intercooler och annat överallt.
Så man får nog vara inovativ för att lösa den biten.

Jag som kört massa olika bilar med liknande vikt och orginaleffekt vet ungefär hur de brukar se ut.
Orginal håller mycket bra för orginal effekt och milt trimmade bilar.

Men nu är ju det VW.
Och där passar ju massor av olika uppgraderingar rakt på.
Och det gör STOR nytta för användarvänligheten på bana.
Mer massa som tar upp värme , större skiva som tar upp moment.
Och det ger lite mer "failsafe" zon INNAN man låser upp hjulen.

Men allt beror ju på priset gentemot vad man får.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilken bromslösning är lämplig för miatan?
<<   1, 2
8178 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande