Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5502 besök totalt |
Vill ha lite "tankar" om mitt nya insug
Hej Vad tror ni om detta insug. Vill ha åsikter, både ![]() ![]() ![]() Motorn är överladdad på 2liter och är tänkt att leverera ca 300hk Tanken är att det ska vara bra högvarvsegenskaper 3000-7500rpm Penumet är på ca 1,33liter, runners rören är ca 75mm långa och 54mm i diameter. Jag är medveten om att det inte något mästerverk. Utan mest något som förhoppningsvis kommer fungera hyfsat på nya motorn i sommar. Blir antagligen en förfinad variant till nästa sommar men detta får som sagt duga i år. MVH David _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||
Hej!
om man skall invända mot något....... Första primärpipan efter spjället, sitter ogynnsamt nära med en 90graders vinkel. Ej flödesoptimalt. Jag skulle dragit bort spjället, med vinkel, från primärpiporna och siktat på ~3-4liters plenum. Enklast är att tjyvkika på erkännt bra insug och sedan "kopiera" om man inte tänker flödesmäta upp sitt insug. Brukar sällan bli allt för tokigt då. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
precis.. ta en titt på imsa insugen.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
NP
Jag är med på vad du menar... tyvärr så sitter första pipan nära spjället, varför det blev så nära var för att spjällhuset kom så nära kylarbalken annars. Vilket skulle de en väldigt brant och stor vinkel på IC röret. Men en vinkel efter sjället mot första pipan skulle fixat detta... Sen viste jag att plenumet igentligen ska vara 1,5xliter volymen ![]() Men som en "god vänn" sa idag -en turbomotor är som sugmotor med högkomp. Ligger mkt i det... Men jag tog en snabb till på ett insug från 9000 B234X och den litervolymen var ca 1liter. Hur kan de tillverka något sådant från fabrik. Iof så tas det inte heller ut några direkt höga effekt uttag heller ![]() Detta insug gjordes med hög stress för att kunna "fungera" Men man vill så klart ha alla åsikter så att man har vintern på sig för att få till det optimala ![]() Tackar för dina åsikter ![]() _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||
hade man kunnat köra med dubbla sådana på en V8a, eller finns det något speciellt problem med att de är skilda från varandra som gör att man ska ha ett gemensamt plenum istället? |
||||||
finns väl en anledning till att alla kör med ett plenum på vinkelmotorerna? jag vet inte annars. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Det är ofta så att man resonerar utifrån att saker har en rak teknisk förklaring eller orsak. Medan i själva verket andra faktorer spelar större roll, även om dom också är av teknisk natur. När det gäller plenum så har det varit en del synpunkter tidigare i forumet. Två plenum på en åtta tjänar det syftet att få ett lågt insug. Gick under benämningen corss-ram på 70 talet. En förgasare över vardera ventilkåpan. Det är en mycket praktisk modell, men har vad jag menar två nackdelar. Man får inte bort ventilkåporna om kanalerna är långa, samt två spjällhus som måste synkas. Nu finns det skolor som gör gällande att 8 cylindrar är för många till samma plenum, 3 är bra pulsmässigt, bara för att ta ett påstående i högen. Men i jag har personligen inte sett några problem med 1 plenum, däremot med fler spjäll. Nu är inte två plenum med medföljande spjäll några större problem, så den läsningen kan jag lungt rekomendera, särskilld då med sprut eftersom plenumvolymen blir väl stor för fugge. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Tjenare! Som du säkert vet så är det ju alltid enklast att kritisera ![]() Dockskriver jag självklart inte i egenskap av att kritisera, utan tipsa. Lite andra tips.... (som jag konstruerar efter) Ett plenum skall fördela "lika mycket luft" till alla primärer. För att få till denna fördelning finns det ett par vägar att gå, ett av dem är ett rör som "portas" med en delningsvägg in i plenum vid varje primär, likt det bilden ovan visar. Ett annat är styrskenor i plenum. Här krävs dock att man flödesmäter annars är det nästan omöjligt att gissa sig till hur det strömmar. Här kommer då nästa tips, låt inte luftströmmen "blåsa" rakt in i en primär. Släpp in luften, förslagsvis på sidan alt bakom primären. Ang Saab B234x. Alla delar på en oem motor är optimerade mot en rackarns massa parametrar, inte alltid för det optimala ur effekthänseende. Respons är antagligen en mycket viktigare driftsparameter på en dylik motor. Kost och packutrymme, två bittra och förhatliga "primärparametrar", gäller oftast följande så snålt tilltaget det bara går för att få näsan över vattnet på de övriga kraven. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
Re: Vill ha lite "tankar" om mitt nya insug
Hej kikade lite på ditt insug här, och kom fram till att det inte verkar så flödes optimerat som man kanske vill ha det. Jag gjorde en liten ritning som ett lite utkast till en kanske bättre lösning ev. Skulle kunna tänka mig ungefär denna lösning med tanke på så låga tryckfall som möjligt. Kanske kan man inne i kammaren ha ledskenor som "styr" in flödet jämt över cylindrarna. Kanske kan köra en liten simulering så småningom. ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re: Vill ha lite "tankar" om mitt nya insug
Martin Formen i sidoplanet ser skaplig ut med bra höjd över kanalerna. Det är dock lite tunt, om jag kan använda det uttrycket, sidoväggarna kommer väl nära kanalerna. Rören bör ha en avrundad tratt form och lite yta åt alla sidor för att luften likformigt skall flöda in i kanalerna. Vidare är 75 mm som Dave anger väl kort rörlängd. Vi kan inte betrakta plenumet flödesmässigt som en förlängning av kanalen, utan mer som en pulsavgränsning för rören. Ur den synvinkeln bör plenumet vara rätt stort. Men ska plenumet vara spjällreglerat så får man begränsa volymen. Och så är vi inne på balansakter igen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: Vill ha lite "tankar" om mitt nya insug
Vad innebär skillnaden i plenumets utformning och volym om det sitter spjäll innan eller inte? _________________ David Lindblom |
||||||
Re: Vill ha lite "tankar" om mitt nya insug
om spjällen sitter i isugningsröret, ett spjäll per cylinder, så kan man storleka plenumet enbart med tanke på effekt. Med ett spjäll som reglerar luften in till plenumet så kan ett mycket stort plenum skapa någon bieffekt. På ett sätt var den här kommentaren lite onödig för den rör extremfallen och det räcker att man har den i åtanke. Jag är själv i de flesta fall förespråkare för plenum med spjäll. För mer ingående förklaringar i ämnet så har jag och Johan E penetrerat ämnet i andra trådar. Eller får du gärna fråga mig vidare i den här tråden. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
göran: vi här på forumet vill lära oss allt som vi kan ha till nytta i framtiden (vare sig om framtiden är imorgon eller om 10år).
så berätta mer ingående.. ![]() ![]() //en som läser i faq och bland gammla trådar 2timmar per dag _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Re: Vill ha lite "tankar" om mitt nya insug
ok. Missförstod dig då jag trodde du syftade på spjäll innan plenum eller spjäll (som jag har det) innan kompresssor, mao låångt från plenumet. Håller själv på att bygga nytt plenum (se separat tråd) men är osäker på vilka mått och volymer som är viktiga. Eller så får man kanske betrakta det dåliga gensvaret som att jag tänkt rätt ?!? Har nog läst varenda tråd här som berör insug och plenum, men har du nån favorit tar jag gärna emot länken. =) _________________ David Lindblom |
||||||
"Alla" vet jag inte, Fords 2.8 EFI (bara sex cylindrar i och för sig, men...) har delat plenum, och två spjällhus. Så har vi också byggt på dubbelturbo-Caprin och motorn går i alla fall, svårt att säga om den funkar "bra" men den ger effekt :-) http://213.238.247.197/bygg/64.jpg /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
En anledning är att det är en mycket praktisk lösning medan nackdelarna är ganska ringa, sedan får man titta på om det är en vanlig TPI eller en prostockmotor du tänker på. Tar man en F-1a så är det helt andra pulslängder på rören, mycket fullspjällskörning, luftintag i fartvinden som måste lungnas ner spridas ut via ett plenum mot trattarna osv. Så förutsättningarna varierar stort. Det handlar inta frikopplat om vilket plenum som är bäst. Götran Malmberg Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5502 besök totalt |