Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Provkörde en 911 GT3 CS idag.
1719 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Min kompis har äntligen fått sin GT3 CS levererad så det var dags för en liten söndagsutflykt. Vägarna var blöta och bilen är en vecka gammal så jag drog inte på för fullt men tillräckligt för att kunna förmedla några intryck. Dessbättre har jag provkört hans 996 Turbo också så jag hoppas kunna leverera några tillförlitliga jämförelsen befriade från Fredrik Huldt-ismer...

Börjar man med karossen så sitter bilen lägre än turbon. Dörrarna är kännbart lättare och vanliga kassaskåpsljudet uteblir vid stängning. Det låter mer "klonk" än "thump". Bilen är utrustad med halvbur och Recarosäten med sexpunktsbälten. Man sitter som fasklistrad i säten, men bälten är jobbiga att använda till vardags och man sitter lite för upprätt för min långa rygg:

Kopplingen är tyngre än Turbons och känns nästan wirestyrd. Jag gillade den dock då det gick att hitta dragläge utan problem (jag kör iofs. en bil med tung wirekoppling till vardags) och det blev inga pinsamma rödljusstopp. Turbons koppling glider väldigt mjukt och man får ingen taktil känsla från pedalen om var den kommer att greppa så man tvingas till katapultstarter från rödljusen. Växelspaken känns plastig och lätt men lägena är väldigt exakta. Spaken gled aningen trögt men bilen är nästan ny så jag antar att det kommer att ordna sig senare.

Styrningen är tyngre än turbons och det krävs lite kraft för att röra ratten. Bilen spårar ganska lätt vid lägre fart, men känns bättre och bättre ju snabbare man kör.

Bilen är befriad från mesta av ljudisolering och det hörs. Väg- och motorljudet är markant högre och man upplever farten mer än i turbon. Personligen upplever jag det som något positivt. Man köper inte dessa bilar för att åka sakta och jag kände samma sorts upprymdhet/svettiga handflator som när jag körde min gamla luftkylda turbo för fulla muggar, vilket uteblev när jag körde Turbon.

Motorn har lite orolig tomgång men drar faktiskt fint redan från låga varv. Vid 3000 varv så känns vridet helt tillräckligt och trampar man på så förtsätter den dra igenom hela registret. Vid 5500 varv kickar nya kamprofiler in, motorn byter ton och fortsätter skjuta på. Man känner ingen "turbokick" när detta händer, man får bara några tusen varv extra att utnyttja utan bortfall av vridmoment.

Bromsar känns lika bra som på Turbon om inte lite bättre. Bilen har sexkolvsok (till skillnad från Turbons fyra) och vanliga stålskivor:

Jag körde en kort slinga runt Uppsala men det var lite blött och det fanns trafik så det fanns inte tillfälle att "känna på" den mer, men här är en liten snutt inspelad med vanlig digitalkamera (DivX, 2.5MB):
http://project911.luminasweden.com/temp/GT3.avi

Hur som helst, rolig bil och definitivt mer "levande" än Turbon. Dessvärre tror jag att jag skulle köra snabbare på given sträcka med Turbon än med GT3:an, mest tack vare vridet, fyrhjulsdriften och bristen på fartsensation.

(Nu är det bara en GT2:a som saknas för att kunna avrunda denna "jämförelsetest" på vattenpumpare )

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Gratisåka på Mantorp nästa!

Kalmar
Här sen Aug 2003

om man tittar på den översta bilden med bältena så tycker jag att fästet sitter väldigt långt ner. Är inte det lite skadligt för ryggen om man får ett häftigt stopp?

Kan man göra nån justering av stolen så att bältena vilar på den eller är föraren extremt lång?

/MVH

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag sket i sexpunktsbälten och använde vanliga bälten som fanns med (satt på sexpunktare). Sexpunktare är jävliga att få på och jag körde bara på gatan.

och föraren (moi) har ganska lång rygg dessvärre Upplevde inte stolar som särskilt bekväma. Man satt för upprätt, hoppas att det går att fälla tillbax stolen innan Mantorp.

Motala
Här sen Jan 2003

En liten fråga bara...Rs:n levereras väl med GT2 :an keramiska bromsar...?Har fått för mig att dessa ok alltid är gula?
Fast i tidningen Sportbilens test är de ju oxå röda..

Sen sitter det väl "fel" fälgar på bilen..*ler*

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
En liten fråga bara...Rs:n levereras väl med GT2 :an keramiska bromsar...?Har fått för mig att dessa ok alltid är gula?
Fast i tidningen Sportbilens test är de ju oxå röda..

Sen sitter det väl "fel" fälgar på bilen..*ler*

Japp, vad jag har fattat så är oken gula på PCBS-utrustade bilar. Nu är denna bil en Club Sport och inte RS (RS är ännu mer kompromisslös). Jag har också hört att PCBS bromsar inte alls är så himla bra på bana och att folk brukar ta av dom och montera vanliga stålskivor när dom ska köra hårt och byta tillbaks till keramikskivor när det är dags att sälja.

Edit: vad dum jag är!! Jag skrev RS men menade självklart CS!! Det är alltså en Club Sport och inte RS!!

Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

Re: Provkörde en 911 GT3 CS idag.

beepbeep skrev:
Kopplingen är tyngre än Turbons och känns nästan wirestyrd.

Såvitt jag vet är den wirestyrd och inte hydraulisk.

Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

Peppe Fröjd skrev:
En liten fråga bara...Rs:n levereras väl med GT2 :an keramiska bromsar...?

Keramiska bromsar är option på både GT3 och GT3 RS (till det facila priset av 91.000).

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Anders T skrev:
beepbeep skrev:

Hehe...det är antagligen därför den känns wirestyrd :-) Go känsla är den i den i alla fall...

Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

beepbeep skrev:
Anders T skrev:
beepbeep skrev:

Hehe...det är antagligen därför den känns wirestyrd :-) Go känsla är den i den i alla fall...

Precis . Håller helt med den är inte alls fel. Fast tidiga GT3:or av denna omgång (åtminstone de jag provat) är klart lurigare så nånting har hänt det senaste året.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Anders T skrev:

Nädu, kollade i PET precis, den är hydraulisk med gaffel och extern slavcylinder
Tänkte hitta ett bra argument för att behålla vår koppling som den är men jag har kört slut på dom.

Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

beepbeep skrev:
Anders T skrev:

Nädu, kollade i PET precis, den är hydraulisk med gaffel och extern slavcylinder
Tänkte hitta ett bra argument för att behålla vår koppling som den är men jag har kört slut på dom.

När ska jag lära mig att aldrig tro på marknadsföringsinformation...

Men känslan är ju klart annorlunda jämfört med turbo/GT2 så nåt borde väl skilja?

Tackar för infon

1719 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande