Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på bra mackar med 98 oktan (i Linköping)
6032 besök totalt
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011

Trådstartare

Då jag nu lessnat på Shell (V-Power) och Statoil (Miles98Plus) och deras experimenterande med min bils drivmedel är jag nu ute efter Plain Old Simple 98 oktan (helst utan etanol men det lär nog förbli en dröm).

Gärna obemannad och gärna en större kedja som finns över hela Sverige.

Och jag vet... det börjar låta mer och mer som en ouppnåelig utopi... :/

Fixhult
Här sen Apr 2004

Utan att ha kollat så vill jag minnas att det var Statoil och Preem 98 som var de sista att lägga till etanol.
Preems 98 har jag inte testat och inte kollat listad data på.
http://www.preem.se/templates/page____1416.aspx
"Bensin 98 oktan kan innehålla upp till 5 % etanol."
"Typiskt analysvärde 0%"

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011

Trådstartare
Då race-shop inte finns i Linköping och inte heller är en kedja som finns i hela Sverige så är den ju tyvärr diskvalificerad... men bra tips annars...

Linköping
Här sen Jun 2004

Re: Tips på bra mackar med 98 oktan (i Linköping)

Antel skrev:
...experimenterande med min bils drivmedel...

Vad är det som har hänt?

Jag inbillade mig att min bil började gå sämre när de flesta bensinbolag började blanda i etanol i 98 för når år sen. Har sen dess kört på statoil 98, som väl nu också innehåller etanol? Har inte haft några direkta problem.

Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011

Trådstartare
Jag har tankat 98 på Statoil ett bra tag nu men nu har de ju lanserat sin Miles98PLUS bensin med tillägg för att minska friktion och få mindre bränsleförbrukning. Så nu är det så att upp till 5% är Etanol och sedan (om jag kommer ihåg rätt, Statoils site är nere just nu) är det någonstans runt 2-3% tillsatser vilket gör att vi börjar närma oss 10% tillsatser. Och om jag minns rätt var det en rätt stor diskussion för ett tag sedan om E10 och vissa biltillverkare som gick ut och sa att det inte var rekommendabelt att köra på E10.

Förklaringen som getts är att ämnet "nyper" fast på cylinderväggarna och ger lägre friktion, sedan nöts det bort och förbränns med tiden... det som är problemet är att om man (som ett antal har gjort på facebook) ställer en mer teknisk fråga om uppmätta data på bränslet så får man inget svar.

Vad händer till exampel med ventilsäten och ventiler som inte utsätts för nötning på samma sätt, vad händer med olika typer av olja? Vad händer med motorer som t.ex. min som är gjorda för att köras på 98 oktan? Ingen vet och Statoil verkar inte vilja svara.

Jag är helt enkelt less på att inte veta hur bränslet jag kör på påverkar min motor, börjar nästan överväga att slänga 60k på motorn så att jag kan köra på E85 istället... men dit har jag inte riktigt kommit än så jag nöjer mig med att försöka hitta en "normal" 98 oktan även om den innehåler 5% Etanol.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Antel skrev:
Jag har tankat 98 på Statoil ett bra tag nu men nu har de ju lanserat sin Miles98PLUS bensin med tillägg för att minska friktion och få mindre bränsleförbrukning. Så nu är det så att upp till 5% är Etanol och sedan (om jag kommer ihåg rätt, Statoils site är nere just nu) är det någonstans runt 2-3% tillsatser vilket gör att vi börjar närma oss 10% tillsatser. Och om jag minns rätt var det en rätt stor diskussion för ett tag sedan om E10 och vissa biltillverkare som gick ut och sa att det inte var rekommendabelt att köra på E10.

Förklaringen som getts är att ämnet "nyper" fast på cylinderväggarna och ger lägre friktion, sedan nöts det bort och förbränns med tiden... det som är problemet är att om man (som ett antal har gjort på facebook) ställer en mer teknisk fråga om uppmätta data på bränslet så får man inget svar.

Vad händer till exampel med ventilsäten och ventiler som inte utsätts för nötning på samma sätt, vad händer med olika typer av olja? Vad händer med motorer som t.ex. min som är gjorda för att köras på 98 oktan? Ingen vet och Statoil verkar inte vilja svara.

Jag är helt enkelt less på att inte veta hur bränslet jag kör på påverkar min motor, börjar nästan överväga att slänga 60k på motorn så att jag kan köra på E85 istället... men dit har jag inte riktigt kommit än så jag nöjer mig med att försöka hitta en "normal" 98 oktan även om den innehåler 5% Etanol.

Kan du förklara vad en tillsats är eller inte är? Bensin är nämligen en produkt och inte ett grundämne...

Tanka och var glad. Du kan nämligen inte var säker på du tankar "statoil bensin" på statoil eller "prem bensin" på prem. Det mesta kommer från samma cisterner i alla fall.

Jag skulle också vilja se ett kontrollerat test om det verkligen blir lägre friktion i motorn, tror deras "tillsatser" är mumbojumbo om de finns överhuvudtaget...

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011

Trådstartare
I det här fallet klassar jag en tillsats som något som ska tillföra extra "värde" utöver vanlig 98 oktans bensin.

Och oavsett om jag ska tanka och vara glad har jag tappat lusten att betala överpris för något som kanske fungerar och kanske förstör. Därav min fråga var man tankar den billigaste "vanliga" 98 oktanen.

Så, frågan står fast.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Antel skrev:

Därav min fråga var man tankar den billigaste "vanliga" 98 oktanen.

Så, frågan står fast.

http://www.bensinpriser.nu/stations/car/?search=link%C3%B6ping&fue . . . .

Jet 13,93 ??

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Intressant diskussion men hur noga kan vi veta vad vi får i tanken oavsett om vi vet exakta specen på bränslet. Vad har gått i tankbilarna innan de körde lasten med bensin? Diesel, annan bensin, E85 eller aceton? Tvättmedel som använts för att tvätta tanken?
Hur mycket vatten pga kondens?

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Jag brukar tanka 98 på Ingo ute i Ekholmen (Åleryds vägen/Brokindsleden)

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Karl V skrev:
Intressant diskussion men hur noga kan vi veta vad vi får i tanken oavsett om vi vet exakta specen på bränslet. Vad har gått i tankbilarna innan de körde lasten med bensin? Diesel, annan bensin, E85 eller aceton? Tvättmedel som använts för att tvätta tanken?
Hur mycket vatten pga kondens?
Man kan ju börja med lämplig spec, alla felkällor finns på alla macksoppa. Att handla soppa på dunk minskar felriskerna, men priset går ju upp en del.

Sen ska man ju alltid handla macksoppa på mack med stor omsättning i tankarna.

Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011

Trådstartare
Ingo (som är Jets och 1-2-3s nya namn) verkar vara ett bra tips. De ser dock inte ut att ha 98 oktan på alla sina stationer. Endast Ekholmen har 98 oktan i Linköping, inte den vid Cloetta center (eller vad det nu heter numera) och inte heller stationen vid Berga har 98 oktan.

Men det låter som en bra start. Ingo verkar vara Statoils nya lågpriskedja så det talar ju för viss långsiktighet också.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Linköping
Här sen Maj 2011

Trådstartare
Sidan som är länkad och även appen var också två trevliga hjälpmedel! Tack alla för hjälpen, tror det blir Ingo och OkQ8 tills vidare. Verkar som bästa kombon för mig i alla fall.

6032 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande