Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2345 besök totalt |
Re: Komfortabla skalstolar?
Be frun sy en tjock och mjuk kudde ![]() Skämt (även fast det är användbart) å sido... Kör med sparco evo3 jag... första säsongen med den stolen så kom träsmaken i baken redan efter 4-5 mil i stolen... åkte som tur var aldrig längre än 11 mil med den och när det bar av till knutstorp så fick polarn köra bmw och jag tog husbilen ![]() Inför nästa år så tiltade jag bak stolen lite pga att jag året innan nästintill behövt böjja på huvudet för att inte slå hjälmen i taket... Förvånad jag blev när jag tog första repan till mantorp (7 mil) och inte var det minsta stel när jag klev ur för att tanka på statoil ![]() Vart jag vill komma? För det första så beror val av stol på din kropp, jag är en bastant herre så jag hade inte så många andra val än evo 3 ![]() Åk runt och provsitt en massa stolar tills du hittar en som du känner att du trivs i |
||
Körde nåt år ner direkt på glasfibern i stolen till ringen vilket fungerade bättre än jag trodde. Men jag tycker det funkar riktigt bra med en vanlig skalstol (kör sparco EVO II tror jag) hårda stolar är rätt ok längre sträckor. Är det för mjukt blir det inte bra i heller. Jag hade letat efter en stol som känns bra att sitta i och prioriterat hur stolen är när bilen användes för det den är tänkt till. Lägg dessutom till att är man på väg till ringen kan man utstå vad som helst :-)
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Tack för svar!
Jag har redan några begagnade Sparco Evo och vad jag kommer i håg va dom inte direkt komfortabla ![]() Hur skulle det va med dom stolar som sitter i E46 M3 CSL och Porsche GT3'orna? Dom produseras väl av Recaro? _________________ Kristoffer Klemm |
||
Den datapunkt jag har är 7 års vardagsåkande i en halvdjup stol med mer stoppning på kroppen än i stolen (inga kuddar alls). Förarplatsen hade dessutom exakt en körställning som fungerade.
Inga som helst problem att sträckköra 40 mil, med avseende på träsmak/rygg men den minskade rörligheten gjorde att höger ben/fot blev väldigt statiskt placerad (mycket mindre möjligheter att knö sig för att justera position). Utan farthållare blev det att gasa med vänstern ibland för omväxling. Så med en formgjuten stol (eller r*v som formar sig) så är det sällan problem att sitta still när man hittat en vettig stol, men det kan bli lite (mer) enformigt för armar och ben vid långkörning. Speciellt om körställningen ger liten möjlighet för förflyttning av knän i sidled. Men med utrymme för fler än en körställning så kan det ju gå att justera mellan långfärd och racemode (justerbara skenor och med/utan stoppning). |
||
Till de OMP-stolar vi har i rallybilen finns olika originalkuddar att köpa till (se t.ex. http://www.trendab.se/omp-stolskudda
_________________ Johan Eriksson |
||
Re:
Tack, får prova några sånna med mina Evo's då! _________________ Kristoffer Klemm |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2345 besök totalt |