Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1615 besök totalt |
Hjälp med värdering
Har blivit heltokig i allt vad heter banträffar och inte blir det bättre av att man står och ser en massa köra (träffansvarig OSC). Nu till frågan. Har hittat en Kadett GSI 16v -88 . Den är omreggad med bur och godkänd så. Den är allmänt risig och ser ärligt talat skitful ut. Ingen rost i golv eller bärande delar dock så är en del lagat och det inget snyggt alls. Den går fint i motorn och växellådan. Den har ny koppling som gått max 400 mil. Den har bara gått 13000 mil och haft endast tre ägare vilket ju är väldigt ovanligt. För mig är det ju värt en del med bur som är klar direkt och att motorn är i bra skick är ju också viktigt. Ska ha den som banbil så egentligen struntar jag i utseéndet. Den är annars bara att köp aoch åka direkt till banan med. Lite småfix som behöver bytas som jag kan köpa för runt 1500:- eller så. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
||||
Han undrar troligen hur mycket ett sådant objekt kan tänkas kosta. Det kan också vara så att han undrar huruvida ett pris är rimligt eller ej, i vilket fall han troligen glömt att skriva priset
![]() _________________ Peter Plewinski |
||||
![]() ![]() ![]() |
||||
10,000Kr kanske? Kanske lite mer om den har schyssta fälgar med bra ostar. Jag är dock osäker på hur mycket en bur påverkar värdet. I vilket fall som helst lär du ha ganska bra läge att pruta, om inte ägaren sätter ett lågt pris redan från början. Allmänt risiga bilar är nog inte så lättsålda, även om det är lämpliga objekt för renovering och bankörning.
|
||||
Maskinellt risiga racerbilar går sönder lättare....mycket lättare....
Utseendemässigt risiga bilar är lättare att köra snabbt med =) Kolla att buren är godkänd enligt GT, kolla särskilt dimensioner, rör, förstärkningsplattor, infästning i kaross etc. kolla på SBF, ring en SBF besiktningsman och fråga. Ej godkännd bur=lägre pris jmfrt med bil UTAN bur. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jonas: är det den röda med rensad inredning och bur? jag funderade själv på att köpa den för att ha något att köra med på 2dagars, men tog mitt förstånd tillfånga
![]() Jag tycker att det verkar vara ett hyfsat utgångs objekt men priset är kanske lite i överkant? Bjud 12? lägg till lite godis för ca 20k så har du en riktigt snabb och rolig kadurra ![]() Annars hade väl Peter G en tillsalu? dock utan bur med i lite bättre skick för 10k? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Instämmer... 15 är för mycket för en sleten sådan faktiskt, antingen ger du 12-13 (och 20k på extragrejer som Peter säger, kadetter blir så roliga då ![]() En sak är klart iaf... En urrensad bil med bur ska du iaf ha! ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det är så att jag ärligt talat struntar i utseendet. Iaf jag vågar köra hårdare när den inte är nylackad och fin. Kan ju också tillägga att motor, koppling och växellåda är i bra skick. Buren är den redan reggad och klar med. Är bara att köra fram till jul nästa år.
Kan ju också säga att jag redan köpt den nu. Den ska hämtas senare i veckan bara. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
okej! kul ![]() Hör av dig om du behöver någon hjälp eller så... vi bor ju inte för långt ifrån varandra. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Det tackar man för Peter. Jag jobbar ju i färgaffär och jag ska börja med att rensa lagerhyllan på plastic padding pp100. Blir en sån där fin bil som mest består av spackel hehe. Vi lär ju höras och racea lite hoppas jag.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
om den är reggad med bur är ovesäntligt. Det viktiga är om den är SBF/FIA godkännd dvs enligt GT och/eller. har vagnbok. Att bilprovningen godkännt buren spelar ingen roll i värderingshänsyn, men kan ju vara schysst för banmöten. Skit i spacklet det blir bara tyngre! Låt det vara buckligt och lacka helre över så blir det lite snyggare. Lycka till med åket! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag tycker nog att en bur som är gatlegal OCH har vagnbok är mer värd än en med bara vagnbok. Det är väldigt bekvämt att ha racebilen gatlegal, you know .. ![]() ![]() |
||||
Jag förutsatte att den var gatlegal (med bur). Det var bara värderingsmässigt som jag menade på att en ej SBF godkännd bur t.o.m. kan sänka värdet medan en godkänd höjer det! Klart att en gatgodkännd racerbil i de flesta fall är betydligt mer värd. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1615 besök totalt |