Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rengöra fälgar efter bankörning
1, 2   >>
9558 besök totalt
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Hej!

Har någon några tips hur man ska rengöra fälgarna efter bankörning? Jag har själv Performance Friction belägg och kan inte få mina fälgar rena. Har inte varit problem tidigare men nu sitter det jag inte fått av som sten. Vad gör man?

Philip Lundh
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Mitt tips

Iofs lätt att vara efterklok men om man vaxar fälgarna åtmindstonde en gång per år så blir det oftast mycket lättare att rengöra dom sen thumbs up

Sonax har ett medel som fungerar väldigt bra, man köra av det som sitter värst sedan med högtryck. Får man inte bort allt har jag en lite skurborste i miniatyr som ser ut som en liten träkub med borst på två sidor, får man inte bort "klickarna" så kan man skrapa lite försiktigt med det 90 gradiga hörnet på den lille träkubben. Sen på med medel igen o sedan mer vatten så blir dom fina.

om möjligt använd varmt vatten

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

om du har tillgång till riktigt fälgsyra, så prova det. använd mask bara!!

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

LuddeR skrev:

Vad är fälgsyra mer exakt?
Kan man köpa det "var om helst" eller måste man ha vapenlicens för att få handla det?

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

När det fälgrengöringsmedel vill jag slå ett slag för Lahegas fälgrent (46). Den ingår i deras "proffsserie" och klart prisvärd.
Just fälgrengöringsmedel har tidigare diskuterats i tråden Tips om outstanding products

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har tidigare använt Sonax fälgrengörings medel vilket fungerat väldigt bra. Det blir rosa när det får verka ett tag. Tillsammans med varmt vatten är det väldigt bra! thumbs up

Jag har funderat på att tills nästa grovrengöring att använda ett medel vi har på jobbet. Det är nog snudd på licensbelagt..
outspätt så löser det upp pulverlack!

Kalmar
Här sen Jun 2003

Kunta skrev:
Mitt tips

Iofs lätt att vara efterklok men om man vaxar fälgarna åtmindstonde en gång per år så blir det oftast mycket lättare att rengöra dom sen thumbs up

Sonax har ett medel som fungerar väldigt bra, man köra av det som sitter värst sedan med högtryck. Får man inte bort allt har jag en lite skurborste i miniatyr som ser ut som en liten träkub med borst på två sidor, får man inte bort "klickarna" så kan man skrapa lite försiktigt med det 90 gradiga hörnet på den lille träkubben. Sen på med medel igen o sedan mer vatten så blir dom fina.

Mina förra fälgar som jag vaxade brännde fast vaxet i lacken på fälgarna vid första banträffen. Efter det hade fälgarna en gulaktig nyans som aldrig gick bort. Så min åsikt, vaxa INTE. Jag har heller aldrig hittat något medel som löser det värsta bromsdammet i "hörnorna" på fälgarna. >

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Erik (fd Mooseman) skrev:

Mina förra fälgar som jag vaxade brännde fast vaxet i lacken på fälgarna vid första banträffen. Efter det hade fälgarna en gulaktig nyans som aldrig gick bort. Så min åsikt, vaxa INTE. Jag har heller aldrig hittat något medel som löser det värsta bromsdammet i "hörnorna" på fälgarna. >

och det här läser jag NU, när jag precis har lagt löjligt många timmar på att putsa och vaxa fälgarna...

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Kunta skrev:
Mitt tips

Det finns ett speciellt fälgvax som jag tror Sonax(?) säljer. Liten grön flaska. Denna kostar lite mer än "vanligt" vax men tål hög temp. Som någon sa innan så är det nästan bara att blåsa av dom med högtrycken för att få dom rena. Och som alltid: använder man avfettning(fälgrent) så försvinner naturligtvis vaxet också......

#52 Modsport II
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Cyberoid skrev:
Kunta skrev:
Mitt tips

Det finns ett speciellt fälgvax som jag tror Sonax(?) säljer. Liten grön flaska. Denna kostar lite mer än "vanligt" vax men tål hög temp. Som någon sa innan så är det nästan bara att blåsa av dom med högtrycken för att få dom rena. Och som alltid: använder man avfettning(fälgrent) så försvinner naturligtvis vaxet också......

Precis, om man dessutom inte väntar med rengörningen är det mycket enklare. Kan man tvätta samma dag så är det bara att låta vattnet ta bort smutsen. Jag har iaf inte haft problem med vax på fälgarna och då brukar framfälgarna få en sådan temp där det säger fräs i fingrarna om man skulle få för sig att ta i dom. Brukar iofs ta j-t sparsamt med vax

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Tack för era tips! thumbs up Jag lämnade in bilen till vonne, lack o fälg proffs, o de fick inte riktigt bort allt så det får bli ett besök till då de behövde mer tid.
Jag brukar alltid göra iordning fälgarna efter bankörningar men inte denna gång >
Men bort ska det, bara rädd för att fälgarna ska skadas.

Philip Lundh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Var det fälgvax eller vanligt bilvax?

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Anton Lillsund skrev:
LuddeR skrev:

Vad är fälgsyra mer exakt?
Kan man köpa det "var om helst" eller måste man ha vapenlicens för att få handla det?

fråga hos närmaste rekondare..

jag har aldrig kollat på någon innehålsförteckning..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Magnus Thomé skrev:

Var det fälgvax eller vanligt bilvax?

VAnligt bilvax.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Vanligt bilvax funkar utmärkt tycker jag. Inte haft några problem med det. Inte på fälgar med pulverlack i alla fall.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fälgvax ska tåla högre temp AFAIK

Göteborg
Här sen Jan 2014

Proaktiv Plastidip eller sprayvax för fälgar?

Lyfter en mycket gammal tråd och 11 år senare kanske det har kommit nya produkter.

Jag kommer beställa nya banåkafälgar, men jag skulle verkligen vilja skydda dom från dammet från belägget. Dels för att, ja dom kostar en del, och dels är snygga i välbehållen lack.

Jag skulle vlija höra om någon plastidippat och om det fungerar bra för just att skydda banåkafälgar. Det verkar hålla till vardags en hel säsong enligt forum. Men håller det för banåka? Även fälgar kan ju bli varma.

Eller om det finns ett vax på spray som man kan spraya på. Speciellt nu när dom är flång nya.

Mvh
PS, rätt forumdel?

Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag kommer i år testa keramiskt lackskydd både på bil och fälgar, jag återkoppla om några veckor hur det var att rengöra efter första dagarna på bana.

Kör med lackskydd från http://www.extremeprotect.se/

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

racerhenke
Göteborg
Här sen Jan 2014

Re:

Mats Th skrev:
Fälgsyra

http://www.sonax.se/Product-Search/%28node%29/13438/650705-SONAX-Profe . . . .

Bra tips. Skall kolla in detta för befintliga fälgar.
Men söker också alternativ att vara proaktiv för att slippa fälgsyra

Peter, låter intressant, återkom gärna. Vi kommer att köra på samma event så jag skulle helst vilja hitta ett beprövat koncept innan att skydda de nya fälgarna..om de hinner komma förstås

Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

racerhenke skrev:
Mats Th skrev:
Fälgsyra

http://www.sonax.se/Product-Search/%28node%29/13438/650705-SONAX-Profe . . . .

Bra tips. Skall kolla in detta för befintliga fälgar.
Men söker också alternativ att vara proaktiv för att slippa fälgsyra

Peter, låter intressant, återkom gärna. Vi kommer att köra på samma event så jag skulle helst vilja hitta ett beprövat koncept innan att skydda de nya fälgarna..om de hinner komma förstås

Tror vi kommer ha med oss leverantören på plats för att behandla två av teamets bilar under fredagen, kom förbi i depån så kan du få lite mer info.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
9558 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande