Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12956 besök totalt |
Jag skulle nog ändå bara göra en båge.
Dels så riskerar du att INTE få köra i Roadsport om du har en bur som inte uppfyller GT till 100%, alternativet här är 1) FIA godkännd iskruvningsbur 2) Båge i godkännd dimension Dvs med en folkracebur får du inte tävla/träna, dock går det bra med enbart båge (fråga mig inte varför) om du skall ha helbur MÅSTE du ha strävor till främre fjäderbenstornen. Detta är ett h_e att montera och kräver håltagning i kaross, flytt av batterier etc. etc. Det stora jobbet är dessutom att passa in buren för svetsning, varför spara någon 1000-lapp när det stora arbetet är montering. (typ 2000:- för bur + 10.000:- för montering) Sedan se till att buren har BRA passform, passform, passform.... ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Precis vad jag misstänkte > ![]() Så det får bli en båge enligt konstens alla regler, billigt och enkelt ![]() Tack för all input ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Vill bara säga att jag har en bur som ser ut som den du ritat tidigare monterad i en Roadsport 924a med vagnbok besiktigad av Sigge Skålberg 2003 utan synpunkter... _________________ Otto Dürholt |
||||||
Fr.om 2004 krävs det "egentligen" dubbla dörrsträvor på förarplatsen. Samt hjälmkrossarstag (sneställt mellan huvudbåge/sidotaksträva) + toyotastag (som man lätt får dispans för att slippa). Enligt GT så krävs det även strävor till fjäderbenstornen om man har fjäderbenstorn (dock så står det inte var de skall ansluta så man kan ju tänka sig fästa dem på "hjulhusen" i kupén. Poängen med dessa aträvor är ju att hindra jjäderbenstorn, hjul mm. att tryckas in i cupén vid en snedträff med fronten. Personligen upppskattar jag Skålberg och det är synd att alla besiktningsmän inte är som honom. Det enda han egentligen är riktigt peknoga med är Bur+övr säkerhetsdetaljer, men där han TÄNKER efter om det är vettigt och säkert. Problemet jag upplevt är att andra besiktningsmän vid banmötena inte alltid är lika "förstående". Se till att besiktningsmannen skriver in en DISPANS i vagnboken, då kan ni inte bli nekade att starta. Sedan är det betydligt svårare att få Vagnbok med brister på en "nybyggd" bil än att få en bil som redan har vagnbok sedan tidigare besiktigad u.a. Själv tycket jag att Eddies förslag är en bättre variant än minimikraven enl. GT. t.ex. tvärsträvan under instrumentpanelen ger ett ökat sidoskydd, vilket jag tycker är Prio i racing. Hellre bra krockskydd än en godkönnd minimibur. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Ja där ser man... Men otto, var det en hemmasvetsad bur som blev godkänd??? (altså ingen köpt-bulta-in-bur)
Min problematik ligger i att jag kör mest på klubbnivå nu så som PCS banmöten och MGCC klubbmästerskap vilket är fullt tillräckligt för mig. Jag tror inte jag kommer skaffa vagnbok till bilen men det är dumt att göra ingrepp på bilen som man sedan kommer få göra om helt i onödan. Samtidigt vill jag ju sitta säkert och då det finns så mycket annat jag behöver/vill ha till bilen ser jag gärna att det inte kostar så mycket ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Vi hade bur enl. Eddies bild + rör till främre torn och fick inte godkänt (av Sigge Skålberg) för vagnbok till 2003 (det var till 2003 dom nya kraven kom samtidigt som priset för vagnbok gick upp till 1500kr). Fick kompl. med hjälmkrossare och extra dörrsträva samt stag mellan bakåtsträvan och nedre del av huvudbåge, fick dispans för Toyota stag. Är det detta som kallas för H-bur??
Vet minst en nybyggd bil (968) i år som fått bilen Roadsportgodkänd med den buren som Eddie visar ovan, eventuellt utan tvärstag under instrumentpanelen så reglerna är tydligen ganska "flexibla". Vi köpte rör från Tolli och jag var inte helt nöjd med passformen tyvärr. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Jag tror H-bur kommer från rallyvärlden. Inom banracing är det antingen SBF GT som gäller eller FIA-certifierad. Tvärsträvan under instrumentpanelen som Eddie ritat är INTE obligatorisk(men bra tycker jag) Var ni tvugna att ha/hade ni från början strävor till främre fjäderbenstorn. Var tyckte du det var dålig passformpå Tollis rör? Vår ser bra ut (monterad av Tolli) men jag tänkte mest på om jag skall hjälpa Eddie svetsa in den i bilen. Är det Björns 968:a du menar? Jag har kollat i GT och en lösning för Eddie är att bygga båge nu. Sedan kan man sätta in demonterbara anslutningar för en helbur i huvudbågen och bygga vidare när man känner för det. Då kan man montera in bur utan strävor till fjäderbenen (jag har kollat GT, och stagen måste gå till övre infästningspunkten) som man kan montera ur om man behöver (ej får godkännt). Dvs man svetsar ihop främre + sidobågarna som en seperat del (precis som i GT3 CS) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Men ökar inte den risken för knäskador i de bilar där förarplatsen inte är tillbakaflyttad? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Jo nog e den hemma svetsad alltid, Tolli levererade rören och jag passade till o svetsade ihop, lite pyssel med det faktiskt.. Byggde förövrigt en i stort sett lika dan bur i frugans bil förra året också den levererade Tolli materialet till och jag tycker nog att passformen är helt ok.(har dock ej vagnboksbesiktigat den ännu då hon bara tänker köra på klubbnivå i år) _________________ Otto Dürholt |
||||||
Patrik -> Mer om Tollis verksamhet hittar du här http://www.jtimotorsport.com/
otto -> Då kan det ju finnas en möjlighet att få vagnbok för roadsport med den ursprungliga iden om bur ![]() Christian -> Vi behöver pratas vid.... ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
* Vi hade strävor till främre tornen från början (det var faktiskt det knepigaste att få till, resten av buren var en baggis om man jämför) * Rättelse: Tollis bur är inte sämre än någon annan bur till 9X4 och 968 men jag tycker att när man svetsar in en bur i bilen så vill man samtidigt svetsa fast rören i tex A- och B-stolpe för att styva upp karossen maximalt. Huvudbågen var för smal, det saknas några cm på varje sida och man får som bekant inte kompl. med "extra material" för att fästa i karossen. Vinkeln på röret vid A-stolpen stämde inte heller nåt vidare men det kan ev bero på att det är tänkt att röret skall gå genom dom yttre friskluftsventilerna. * Näää inte Björns bil. Leif Ampler har en nybyggd 968 som går i MPC med en enkel bur som är godkänd. Dom flesta i MPC har f.ö. den typen av burar och är bes. enligt Roadsport. Har inte hört nåt om några problem alls. Det var bara vi som fick problem pga att vi vände oss till en skadad bes.man (om ni vill ha STORA problem vid vagnboks bes. så kan jag rekommendera Boy Beckert i Gullbrandstorp ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Jo det gör jag ![]() _________________ Otto Dürholt |
||||||
Ett annat alternativ är att bygga en certifierad bur, något som jag funderade på/kollade upp till BMW'n. Vad jag förstått finns det folk som får bygga burar som inte följer GT, men däremot får konstruktionen en certifiering av SBF/FIA som sedan följer vagnboken. Buren är permanent godkänd och behöver inte kompletteras med stag om GT ändras.
Det blir lite dyrare (runt 15.000 + moms för en helbur inkl. alla certifikatavgifter etc.) men å andra sidan kan du få stag & fästpunkter som du vill (i viss mån, naturligtvis). FSN, det med extramaterial för att fästa buren i karossen, är inte det gamla regler? Nu får man fästa så mycket man orkar tror jag. |
||||||
Ni Tetragubbar har det bra!! tillgång till verkstad hela tiden! Gjorde själv ett inhopp på R&D i höstas och förundrades över att de anställda svetsade grindar och massa onödigt tjafs när man kan göra coola rejsprylar istället! Inte en enda med rejsintresse på hela R&D!! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
Inte vad jag vet ?????? Men på certade burar så verkar det vara ok???? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Man tappar certifieringen om man ändrar eller fäster. Om det inte görs av någon som är FIA-certifierad men då måste nytt certifikat utfärdas+ att man måste komplettera till minimikrav. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
så det betyder att man alltså inte får fästa buren i karossen på det sätt som gjorts på denna 'bilen'?
![]() Tänker på den hålborrade plåten som sitter mellan bur och ovankant av bakruta, samma princip som man brukar se på A och B stolpar... ![]() |
||||||
Jag menade att många certade burar har fäste till karossen från bur leverantör, inte att man gör det själv... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Jag menar att det inte är tillåtet att göra så på en hemmabyggd bur enl FIA/GT men Dan hävdar motsatsen, vi får "göra upp" nästa gång vi sen på Knutstorp (den här banan är inte stor nog .......etc) ![]() På certade burar brukar det däremot se ut så..... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
nu är ni ute på regeltolkningsvatten
![]() ![]() buren får svetsas fast i karossen där den är så nära att inget material behöver läggas till. dvs att om du gör buren slimmad i karossen, så kan du helsy bur till kaross. här kommer regeltolkningen ![]() ![]() du får fritt förstärka din kaross innanför karossens begränsningslinjer. dvs om du först förstärker dina a,b och c-stolpar etcetc och sen svetsar fast dessa i den bur som hamnar mkt nära, så är det ok, men inte om du förstärker din kaross efter burens montering och svetsar fast dessa i buren ![]() ![]() ![]() vem vet när buren blev monterad. före eller efter!!!!!! _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12956 besök totalt |