Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6405 besök totalt |
En reflektion angående det här med att folk med värstingbilar inte alltid dyker upp på själva banan och att många retar sig på det.
Kan förstås bero på en massa saker varför man inte vill köra runt dyrgripen på bana men många brukar triumferande tala om när de kört om en värsting-Ferrari med sin halvskruttiga banbil, så jag kan ha viss förståelse för att inte alla vill utsätta sig för dels omkörandet på bana och dels allt snack efteråt. Även de som byggt eller köpt en värstingbil måste ju kunna få vara dåliga chaffisar. Har man inte kört med full satsning på bana förut så tar det för de flesta lite tid att få ned tiderna och det kan absolut skilja uppemot 8-10 s i varvtid ifrån varv 10 och till varv 300. Så det är ju inte helt konstigt att de kan bli ifrånkörda av andra, även om bilen på papperet är en värsting. För att köra riktigt fort behöver man även kunna ställa in bilen rätt, vilket inte alltid är så lätt, speciellt inte om man är nybörjare på bana. Skryter man över hur snabbt ekipaget kommer att ta sig runt banan, så får man förstås skylla sig själv. Sedan vill ju inte alla köra så fort det går jämt heller. Nu har det råkat slumpa sig så att jag i stort sett inte kört något annat än kval- eller tävlings-varv på bana, men visst är det på ett sätt ibland lite roligare att inte alltid vara så helkoncenterad på bromspunkter, apex, gaspådrag, konkurrenter, etc. utan lite mer bekvämt leka sig runt banan. Det måste man ju få göra även om man har en värstingbil. Däremot undrar jag lite mer över de som tycker om att ladda rejält på banträffar, jämföra tider med andra, etc., varför de inte tar steget fullt ut och tävlar istället, när de ändå verkar vara tävlingsinriktade? Då får man ju en mer adekvat värdemätare över sin egen och bilens prestation både jämfört med andra som också försöker köra så fort de kan, samt sig själv. Ger inte det mer än att konstatera att man körde ifrån en hög andra människor på ett banmöte som kanske inte alls satsade lika mycket? Kan förstås finnas en massa skäl, som t.ex. pengar, även om det inte behöver bli så himla mycket dyrare än att åka på banmöten. Så mer folk till racingen! (oblygt försök att få fler att tävla - tror jag smittats av Fredrik S.) _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
![]() ![]() |
||||||
pengarna!! jag lovar, det är pengarna.. även om jag inte hade kört snabbt hade jag gärna kört SLC, sprint och endurance i en porsche eller kanske nån trevlig BMW.. ' just nu har jag inte enns råd att ha en åkis bil ![]() men du har fortfarande en stor poäng i det du skriver. ![]() edit: det kanske saknas vetskap om vad det finns för möjligheter att tävla oxå! ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Yes and don't get me wrong, no critic there I admire all of you you dare to build super powerful cars and fully understand the interest / passion ![]() _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Vill man tillräckligt mycket , så är det fullständigt möjligt i SLC att tävla utan att lägga ut en enda krona. !! Eftersom just i Endurance så finns det många som vill åka men inte har tiden eller lusten att hålla igång en bil, så om man t.ex tar på sig att sköta om och meka en bil åt några andra så åker man gratis istället. Finns flera exempel i serien på det. |
||||||
Låter intressant, kan du berätta lite mer om hur man faktiskt tar sig in i en tävlingsserie som SLC, som privatperson. _________________ mvh Philip Lundh |
||||||
Slå mig en signal så kan jag nog guida in dig på lämpligt sätt....... Men rent generellt så antingen vet/berättar man för några hugade förare att man är duktig på att driva och sköta om en bil, så dom satsar lite pengar för att komma med hjälmen under armen och bara köra...... Eller så frågar man något befintligt team om man får vara med och hjälpa till och visar framfötterna både genom mekning och allmänt vara trevlig...... Och sen vara allmänt social och trevlig i depån och lära känna fler människor...... Och då kommer det alltid upp förslag och möjligheter. |
||||||
Jag har ställt mig samma fråga, kunde inte ha uttryckt det bättre själv... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Because life is competition, happiness is looking at others in your rear mirror whatever the circumstances in life ![]() _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Direkt så associerar ja mig till kategorin som beskrivits ovan. Jag tycker att det är barnsligt kul att åka bana. Det blir aldrig tråkigt, och roligare ju fortare man vågar köra. (även om det blir panik emellanåt
![]() Sen att man jämför sig tidsmässigt med polarna, de snabba bilarna osv är väl bara naturligt. Vem vill inte vara snabbast när man kanske lägger all sin möda (och pengar) på hobbybilen. Jag har tvärtom ingen förståelse för de som lagt ner massa pengar på bilen, men som INTE är intresserade av att åka fort. Tror att det är dem som skäms över hur dåligt de kör, trots att de har dyr bil. "Jag satsade inte fullt", Yeah, right!! ![]() Jag känner att det är mer min grej att åka på träffar, köra lite bana och ungås med vänner o bekanta än att köra race. Dock skulle det ju vara skitskoj att prova att tävla nån gång. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
:shifty2: fattar inte riktigt logiken här... Dyr bil = måste vara snabb, Billigare bil = OK att vara lite långsam? Är det sura rönnbär som är problemet eller kanske man kan inse att olika människor har olika definition på fort och gränser. Det måste väl vara OK för någon att prova på och köra så fort han/hon kan oavsett vad bilen heter och kostar. Alla har vi ju samma grundintresse, att ha kul på banan med våra olika bilar. Trist om folk ska känna att de blir utgarvade bara för att de haft råd att förverkliga en bildröm men inte är begåvad med blyfot. Så länge de inte är Allan i depån skiter jag i om de backar runt ![]() ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||||
Ursäkta urspårningen...men jag måste hålla med lite här, just ditt resonemang Erik är en av orsakerna till att många väljer att inte åka ut på banan. Det spelar väl ingen roll vad bilen kostat i sammanhanget eller hur snabbt/långsamt man kör, det viktiga är att man har kul så gott man kan efter sina egna förutsättningar och begränsningar? Personligen kör jag alltid med överdriven marginal av den enkla orsaken att det är min ögonsten jag misshandlar, och att jag helt enkelt inte har råd att göra något dumt - men jag ser bankörningen som ett ypperligt tillfälle att få köra av mig under så säkra omständigheter som möjligt. Att det sedan går undan ibland i alla fall är mera en produkt av att jag har kul och att bilen fungerar bra. ![]() Men jag förstår tjusningen i att ha piskat vassare/dyrare bilar med små medel, men spelar det cykel över huvudtaget så länge vi pratar om gatbilar på klubbträffar? ![]() /J |
||||||
![]() ![]() ![]() Tävla utan skyddsutrustning är j-t dumt oxo när man inser vilka farter det rör sig om. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Det gör inget.... när vi spårar ut för mycket och länge så fixar Magnus det ![]() Men seriöst..... det jag inte gillar med banträffar personligen.... är att för varje banträff som arrangeras så tummas det lite till på attityden att provköra vanlig bil på lugnt och säkert sätt.... till förmån för mer avancerade byggen och framförallt hårdare körning på gränsen av vad förare och bil klarar av.... Och för varje misstag och avåkning så kommer vi närmare en ALLVARLIG olycka.... Och det är något som ALL bilsport kommer få skit för i media sen ..... Och personligen så skulle jag inte vilja vara ansvarig arrangör isåfall för oavsett hur många lappar förarna skriver på så ÄR den som håller i träffen ansvarig för olyckorna... Och finns det då inga försäkringar , TYP SBF's så blir det dyrt förrutom det rent juridiska efterspelet som kan komma...... Där verkar ju faktiskt BMW klubben agera med både förnuft och klokhet i sina strävanden att göra det lagligt till 100% ![]() |
||||||
ojoj, nu blev det en sån där stor missuppfattning IGEN. Det jag syftade till i den citerade texten var just de som har banåkaambitioner men som kommer till korta p g a förarens mindre begåvning bakom ratten men som sedan hävdar diverse anledningar som ursäkt för sina egna tillkortakommanden. Vi tar ett exempel: "Bengt har köpt sig en EVo 6 med balla bromsar, massor med effekt, bur och hela kittet. Bengt kommer till banan och blir frånåkt av flertalet. Bengt hävdar med bestämdhet att "Jag kör för att det är kul, inte för att det skall gå fort. Jag har MASSOR med marginaler o s v.". Jag menar att INGEN köper en högprestandabil och uppgraderar densamma för massor med pengar om inte ambitionen att bli snabb finns där." Vidare så vill jag bara klargöra att även jag kör med marginaler, marginaler som JAG anser fullt tillräckliga. Jag riskerar ALDRIG någon annans säkerhet på banan, släpper om de som är snabbare och väntar på lämplig lucka att köra om. Bara så att ingen (som vanligt) misstar mig för en hänsynslös adrenalin-junkie. (usch vad knöligt det blir jämt, man kanske skulle sluta posta.. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Det finns folk som är prylfixerade. Finns många med superduper grejor son åker långsammare än vad jag gör med min tävlings bil.
Varför förutsätts dom människorna att smiska skiten ur grejorna och åka på halva tiden än dom andra? Banträff handlar inte om att åka fort utan att ha kul och prova på bankörning under säkra former. Tidtagnings delen är inte bra då det sporrar många att ta i så det knakar o lämna väldigt lite marginaler för dom misstag som till slut görs. Tror säkert dom som hade anmält sig till denna träffen gärna velat dyka upp och personligen ser jag inte varför man skall kritisera människor man inte känner och säga att dom har "dåliga" undanflykter. Träffen var ändå inte tänkt att ha någon form av publik och dom som körde och skulle köra kanske inte vill/vågar ta ut bilarna på en normal banträff pga av den effekt som skulle kunna hända med att man blir en måltavla för folk. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Jag instämmer till fullo! ![]() För övrigt brukar ju, som vi alla vet, hornen på de flesta växa efter ett par besök på en bana. Jag är själv en av dem som avstår att köra på vissa tillställningar för att jag är för rädd om materielet när det är för mycket vildhjärnor/knäppskallar ute på banan. Jag erkänner att jag blir rädd emellanåt när man blir omkörd av någon som skall om till varje pris, i fel kurva, på fel plats och gärna sladdar okontrollerat oxo. ![]() Visst, jag blir helnöjd när jag märker att det går fortare runt, och jag strävar efter att förbättra mig men INGEN skall behöva känna sig ivägen när jag kör. ![]() _________________ /Mathias |
||||||
Angående huvudfrågan "Banträff eller tävling?" så är min orsak/svepskäl en och blott en: Ekonomin...
och det grundar sig i en ovilja att prioritera om mitt liv för att ha råd med de dryga 30 kkr per år som jag räknar med att det kostar att köra rejsing i ett ekonomi-team i typ MSLS eller SLC... om jag nångång hittar en teamplats och får ekonomin att klara det så blir det rejsing direkt! Sen kan jag bara hålla med Fredrik SLC om hur vettigt det egentligen är att plocka ut standardbilen på bana bland massa andra adrenalinstinna medförare... Hu, hoppas motorsporten klarar sig från olycksfall där! ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
För min del gillar jag det otvungna i att köra på klubbträffar med sin vanliga bil.
Skulle man tävla blir det så himla många måsten tycker jag. Jag tycker nämligen det är skönt att kunna lata sig ![]() Vidare så gillar jag också att ha min bil i bra skick och det är svårt om man knuffas emellanåt samt om man åker av. Det är klart att det finns tävlingsbilar som har outstanding finish, men då kostar det ofta flis... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Den typen av bankörning förstår jag varför en del gillar...... Och har aldrig haft något emot.... Utan bara den typen där bilen kostar lika mycket i byggnation, underhåll och drift som en racebil och körs på samma sätt som under tävling fast utan säkerheten som finns inbyggd i tävling. (sen är det ointressant om grundmaterialet är en 3.000:- Polo eller 2 miljoners Ferrari) Tyvärr tror jag (och det gäller nog även dom flesta svenska race-åkare) att få har en insikt i vilka krafter som finns i en bil när det går åt h-vete.... vilket vi ju såg när ravila fick vattenplaning på Kinnekulle.... Den händelsen hade lika gärna kunnat hända under en banträff med en gatbil..... Och då hade föraren garanterat varit död. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6405 besök totalt |