Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> Vita bilar är snabbast! | << 1, 2, 3, ... 107, 108, 109 >> 39 besök idag (657983 totalt) |
på den röda kärran. Bra målbild
Vinner du något väghållningsmässigt jämfört med E30in? Tex ökad spårbredd? Bättre geometri med E46-bakvagnen? Om det är samma motor och i princip samma chassi och inte blir mer aero eller lägre vikt så borde den vara jämnsnabb med E30in? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Ajfan... Jag vet ju hur BMWs lamelldiffar är uppbyggda. Menar du att denna inte har ramper, eller att ramperna har för snälla vinklar? Det jag behöver är länkarmar med hjullager och drivaxel. Egentligen allt utom diffen. (om inte jag bara kan byta medbringare på mina drivaxlar? Jag har de små medbringarna på min bil. typ 100 i diameter. M5 har 120mm dia jag gissar att M3 har samma?) _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Mjo det är målbilden. Det kittet kostar flis dock, men det känns som ett sånt kit behåller sitt värde på ett helt annat sätt än att bygga själv. Det är dessutom vindtunneltestat. Vad jag vinner, mja... Bilen är avsevärt lägre. Den är lägre än E30in redan innan jag bytt något på den. Den är troligen mycket styvare också. Det finns en hel del dokumentation på dessa bilar som jag kan ha hjälp av. Det finns inte skitmycket färdig dokumentation på en E30 med E39bakvagn. Förutom detta så nej. På papperet här är den kanske jämnsnabb med E30in. Problemet med E30in var inte att den inte var snabb. Det var jag som inte körde den bra. Efter det där gashänget på Mantorp så har jag bromsat 3ggr i varje kurva. Jag kollade loggarna varje gång, lika hela tiden. Nu kommer jag ha ett original pedalställ (det andra hänger sig inte igen,men säg det till min ryggrad) sen kommer ABSen att fungera nu. Den kommer ju från en Z4 från början till och med. (det står "Z4 renn" på den) Detta tror jag kommer göra en hel del psykologiskt på mig som förare. Jag kommer ju så klart inte att kliva ner på 1:23 men 1:25 hög borde inte vara omöjligt efter lite körtid. Det här är ju bara spekulationer så klart. Framtiden får utvisa. Dock är aeron klart bättre på denna bilen. Jag tror chassiet kommer jobba bättre. Jag monterar ju ljusår bättre fjädring bak än jag hade på E30in. ABS och tyngdpunkt. Dessa grejjer gör det snabbare än E30in på papperet tycker iaf jag. Sen ser det ju vrålball ut om jag får till den sådär. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Ja, ni är ju så jefla tuffa med era bilar och jag vill ju inte vara sämre... Jag återkommer i ärendet... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Bra poänger. Psyket och huruvida man litar på bilen är det viktigaste av allt. Att hela bilen är styvare och lägre och nu med riktiga dämpare är ju riktigt bra aspekter. Kommer bli kanon! _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Tror nog att geometrin i chassit är ljusår bättre än på e30in också, allt är bättre med denna !
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Jo, det är en nyare bil, men inget i chassiet var ju original på E30in. E39 bakvagnen är nog inte sämre än denna. Fram var det rörbärarmar. Fast denna känns ju bättre i originalutförande än E30in gjorde i fullt racemode. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
E46M3 är en "variable M-differential" utvecklad av BMW M tillsammans med GKN Viscodrive GmbH. Du kan inte byta medbringare, allt behövs från M3E46 inkl bärarmar & hjullager. Klistrar in lite info om din org diff från handboken. Riv ur allt, behåll kronhjul/pinion och få tag på ett lamellpaket från en E34M5 eller E36M3 3,2 eller liknande bil som hade 210 kronhjul. Sen vill du ha annan förspänning, andra ramper och i alla fall 2 lameller till. Jag har ett nästan komplett lamellpaket liggandes, PM vid intresse
E46 som tur är _________________ Patrik Skoog |
||||||
Köp en riktig Diff istället för att hålla på med BMW crapet, blir bara dyrt och aldrig riktigt hundra ändå..Marcus bankar sitt huvud hur mycket hans diff kostat hos Mobimeck och ännu är den inte hundra, hade han köpte en drexler diff tex direkt hade huvudvärken vart bort för länge sen.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Också ett alternativ, Drexler är bra grejer. Vad har Marcus haft för problem? Peder bygger ju efter ens specifikation och man får vad man beställer! _________________ Patrik Skoog |
||||||
Är det så illa?
Har svårt att tro att en korrekt monterad 210 diff inte skulle hålla för lite hobbybankörning? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Absolut håller 210:a. Tror Supramannen pratar om Marcus 188 diff. Även de håller bra för upp till400 hk och slicks på bana. Däremot anser jag att de senare 210:orna från M3E46/E9X håller, men inte har rätt funktion. Främst då M3E46. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Det är inte hobby som alla tror alltid. Det körs hårdare och fortare än många tror
Zf lammel paket va skrot efter en säsong som köptes nytt, va fel matrial enligt mobimek från Zf. Kanske Zf har åtgärdat detta nu. Ramperna gick ner sig på grund av fel härdning. Allt proffs monterat. Säger bara en riktigt diff från drextler eller tex gripit som många BMW folk kör med och mycket problem och kostnad hade sluppits. 5k mer kanske och mycket huvudvärk borta Kolla med Niklas och Raymond dom har samma erfarenhet. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Jag håller med Rickard 100%. Kjöp riktiga grejor direkt och spara pengar. _________________ Raymond Larsen Bmw e36 BTG 7:32,5 Rudskogen 1:25,08 Mantorp 1.23.17 |
||||||
Hmm... jag väntar ju bara på papper från England. Finns inte mycket att ta bild på. Får fixa en på något sätt.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Fredagsbild ...fast på en lördag.
Har monterat tillbaka original vattenpump. I Z4an får jag plats med kylaren fram, så nu blir det mekanisk pump och termostat. Mer driftsäkert än elpumpen... Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
GRIPPER DIFFERENTIALS..... _________________ Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> Vita bilar är snabbast! | << 1, 2, 3, ... 107, 108, 109 >> 39 besök idag (657983 totalt) |