Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nytt banrekord på Tsukuba med R-dekk!!
1, 2   >>
6119 besök totalt
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127


Trådstartare
Nytt banrekord på Tsukuba med R-dekk!!

Under Suzuki satt dit Arta NSX teamet som hadde gamla rekordet på 51,875sek med en tid på 51,127sek på den berömda banan.
Mycket imponerande även om r-däkken som blev andvänd är omdiskuterade.
http://www.farmofminds.com/tsukuba-circuit-lap-time-record-51-127/

_________________
Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20154



Inget fel på Yokis 050, förutom att de inte tas till Europa pga HA-oljor mm. Men det kanske rör sig om utvecklingsdäck och inte "retail"?
Hankook TD är nåt liknande.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127


Trådstartare
Däkken är jo bra ,men det är downforcen som är OTROLIG!

_________________
Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja dessa däck pratas det mycket om på olika forum.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127


Trådstartare
Men jag tror inte dom är snabbare enn kval-slicks.

_________________
Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Neptune Racing skrev:
Men jag tror inte dom är snabbare enn kval-slicks.


Nä säkert inte men vem och vad för kval slicks finns.. Michelin har inga allafall

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127


Trådstartare
Du har rett. Delvis...
Jag hadde nått minne om killen i filmen från den gamla rekorden talade om kval dekk ,men han sa Soft compound tires.
Men dom använder ju dom däkken i kvalet
Arta NSX Tsukuba Time Attack with Keiichi Tsuchiy.: http://youtu.be/QQukAcju0ak

_________________
Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.

Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.

Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Neptune Racing skrev:
Du har rett. Delvis...
Jag hadde nått minne om killen i filmen från den gamla rekorden talade om kval dekk ,men han sa Soft compound tires.
Men dom använder ju dom däkken i kvalet
Arta NSX Tsukuba Time Attack with Keiichi Tsuchiy.: http://youtu.be/QQukAcju0ak


Att R däck är långsamare stämmer men hur mycket är frågan sen dessa super R däck kommit från Yooko och Hankook så är det svårt att säga hur mycket, man skulle behöva göra ett äkta back to back för att veta

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

GustafB skrev:
Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.

Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.

Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra.


Ska bli kul att se när du kliver över på slicks och se om du kapar massa sekunde rakt av, jag tror inte det då jag har testat med breda R däck på min innan och slicks då va R däcken snabbare till och med då dom kom upp i temp fort och det va kallt ute..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20154



Om man nöjer sig med vad som finns på hyllan, och inte specar custom, så blir det alltid punktlösningar, inga kontinuerliga linjer.

Finns det ingen efterfrågan på hillclimb/TA-slicks i "GTstorlek" så är det inte omöjligt att Rdäck kan vara snabbare (än ett GTenduranceslick för sommarbruk) för en viss dimensionskombination

Hitta snabba däck, bygg sen bil därefter.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Niklas Falk skrev:
Om man nöjer sig med vad som finns på hyllan, och inte specar custom, så blir det alltid punktlösningar, inga kontinuerliga linjer.

Finns det ingen efterfrågan på hillclimb/TA-slicks i "GTstorlek" så är det inte omöjligt att Rdäck kan vara snabbare (än ett GTenduranceslick för sommarbruk) för en viss dimensionskombination

Hitta snabba däck, bygg sen bil därefter.


Bra point...

Jag har letat efter kval däck som är snabba på riktigt.. inte michelin soft endurace som klarar 100 varv typ i samma tempo..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127


Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
GustafB skrev:
Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.

Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.

Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra.


Ska bli kul att se när du kliver över på slicks och se om du kapar massa sekunde rakt av, jag tror inte det då jag har testat med breda R däck på min innan och slicks då va R däcken snabbare till och med då dom kom upp i temp fort och det va kallt ute..

Kalla slicks är lika halt som sommardäck på snö!! Spesielt om dom även är gamla. R-däcken sina goda egenskaper längre och tidigare.

Men Under Suzuki har MYCKET DF och nya däck värje gång ,men troligen mindre mekanisk grepp enn fabriks teamen. Er svårt att komma upp på dem värden utan en massa ingenjörer som arbetar
på bilen.

_________________
Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
Citera
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127


Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Niklas Falk skrev:
Om man nöjer sig med vad som finns på hyllan, och inte specar custom, så blir det alltid punktlösningar, inga kontinuerliga linjer.

Finns det ingen efterfrågan på hillclimb/TA-slicks i "GTstorlek" så är det inte omöjligt att Rdäck kan vara snabbare (än ett GTenduranceslick för sommarbruk) för en viss dimensionskombination

Hitta snabba däck, bygg sen bil därefter.


Bra point...

Jag har letat efter kval däck som är snabba på riktigt.. inte michelin soft endurace som klarar 100 varv typ i samma tempo..

Michelin har däcken!! Undrar inte om en rallygymnast åkte hillclimb med en Peugeot förra året kjörde på däck som funkade kanon i ungefär
8.13-10.00min...

_________________
Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Re:

Supramannen skrev:
Neptune Racing skrev:
Du har rett. Delvis...
Jag hadde nått minne om killen i filmen från den gamla rekorden talade om kval dekk ,men han sa Soft compound tires.
Men dom använder ju dom däkken i kvalet
Arta NSX Tsukuba Time Attack with Keiichi Tsuchiy.: http://youtu.be/QQukAcju0ak


Att R däck är långsamare stämmer men hur mycket är frågan sen dessa super R däck kommit från Yooko och Hankook så är det svårt att säga hur mycket, man skulle behöva göra ett äkta back to back för att veta


Tror inte heller det skiljer så mycket längre. De senaste däcken är en bit ifrån typ R888
Ett back to back vore grymt intressant men byter man bara däck och inget annat så kan det bli missvisande.

De amatörmässiga tester som gjorts så är det ju typ en hobbychaffis med clubsport-bil som kommit över ett set beggade slicks att testa. Men eftersom varken bilen är uppsatt för slicks (troligen inte ens racesetup för R-däck) och chaffisen inte van och däcken stenhårda och fjäderkonstanter som är för låga för att jobba upp slicksen så kan det ju bara gå på ett sätt och det är att man tycker att r-däcken är snabbare. Det är bara såna här scenarion jag sett/hört när folk provat slicks och jämfört.

Ju rejsigare däck och resigare bil så blir det ju smalare sweet spot där allt funkar.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Re:

Niklas Falk skrev:
Om man nöjer sig med vad som finns på hyllan, och inte specar custom, så blir det alltid punktlösningar, inga kontinuerliga linjer.

Finns det ingen efterfrågan på hillclimb/TA-slicks i "GTstorlek" så är det inte omöjligt att Rdäck kan vara snabbare (än ett GTenduranceslick för sommarbruk) för en viss dimensionskombination

Hitta snabba däck, bygg sen bil därefter.


Ja precis, i hillclimb körs man slicks så i de kretsarna borde det gå att hitta rätt slicks. Med tanke på byggena man ser så verkar inte budget vara största problemet så finns det snabba däck att köpa lär de sitta på de bilarna.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

GustafB skrev:
Supramannen skrev:
Neptune Racing skrev:
Du har rett. Delvis...
Jag hadde nått minne om killen i filmen från den gamla rekorden talade om kval dekk ,men han sa Soft compound tires.
Men dom använder ju dom däkken i kvalet
Arta NSX Tsukuba Time Attack with Keiichi Tsuchiy.: http://youtu.be/QQukAcju0ak


Att R däck är långsamare stämmer men hur mycket är frågan sen dessa super R däck kommit från Yooko och Hankook så är det svårt att säga hur mycket, man skulle behöva göra ett äkta back to back för att veta


Tror inte heller det skiljer så mycket längre. De senaste däcken är en bit ifrån typ R888
Ett back to back vore grymt intressant men byter man bara däck och inget annat så kan det bli missvisande.

De amatörmässiga tester som gjorts så är det ju typ en hobbychaffis med clubsport-bil som kommit över ett set beggade slicks att testa. Men eftersom varken bilen är uppsatt för slicks (troligen inte ens racesetup för R-däck) och chaffisen inte van och däcken stenhårda och fjäderkonstanter som är för låga för att jobba upp slicksen så kan det ju bara gå på ett sätt och det är att man tycker att r-däcken är snabbare. Det är bara såna här scenarion jag sett/hört när folk provat slicks och jämfört.

Ju rejsigare däck och resigare bil så blir det ju smalare sweet spot där allt funkar.


Helt rätt syn, ska ju va en bil som är maxad på båda för att kunna se den äkta skillnaden

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Neptune Racing skrev:
Supramannen skrev:
Niklas Falk skrev:
Om man nöjer sig med vad som finns på hyllan, och inte specar custom, så blir det alltid punktlösningar, inga kontinuerliga linjer.

Finns det ingen efterfrågan på hillclimb/TA-slicks i "GTstorlek" så är det inte omöjligt att Rdäck kan vara snabbare (än ett GTenduranceslick för sommarbruk) för en viss dimensionskombination

Hitta snabba däck, bygg sen bil därefter.


Bra point...

Jag har letat efter kval däck som är snabba på riktigt.. inte michelin soft endurace som klarar 100 varv typ i samma tempo..

Michelin har däcken!! Undrar inte om en rallygymnast åkte hillclimb med en Peugeot förra året kjörde på däck som funkade kanon i ungefär
8.13-10.00min...


Prototyp däck..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Neptune Racing skrev:
Supramannen skrev:
GustafB skrev:
Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.

Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.

Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra.


Ska bli kul att se när du kliver över på slicks och se om du kapar massa sekunde rakt av, jag tror inte det då jag har testat med breda R däck på min innan och slicks då va R däcken snabbare till och med då dom kom upp i temp fort och det va kallt ute..

Kalla slicks är lika halt som sommardäck på snö!! Spesielt om dom även är gamla. R-däcken sina goda egenskaper längre och tidigare.

Men Under Suzuki har MYCKET DF och nya däck värje gång ,men troligen mindre mekanisk grepp enn fabriks teamen. Er svårt att komma upp på dem värden utan en massa ingenjörer som arbetar
på bilen.


Ja men Under suzuki är inte privatist längre, när man har egen aero tekinker, 10 grabbar och 10 set däck varje gång..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Re:

Supramannen skrev:
Neptune Racing skrev:
Supramannen skrev:
GustafB skrev:
Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.

Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.

Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra.


Ska bli kul att se när du kliver över på slicks och se om du kapar massa sekunde rakt av, jag tror inte det då jag har testat med breda R däck på min innan och slicks då va R däcken snabbare till och med då dom kom upp i temp fort och det va kallt ute..

Kalla slicks är lika halt som sommardäck på snö!! Spesielt om dom även är gamla. R-däcken sina goda egenskaper längre och tidigare.

Men Under Suzuki har MYCKET DF och nya däck värje gång ,men troligen mindre mekanisk grepp enn fabriks teamen. Er svårt att komma upp på dem värden utan en massa ingenjörer som arbetar
på bilen.


Ja men Under suzuki är inte privatist längre, när man har egen aero tekinker, 10 grabbar och 10 set däck varje gång..



_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127


Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Neptune Racing skrev:
Supramannen skrev:
GustafB skrev:
Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.

Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.

Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra.


Ska bli kul att se när du kliver över på slicks och se om du kapar massa sekunde rakt av, jag tror inte det då jag har testat med breda R däck på min innan och slicks då va R däcken snabbare till och med då dom kom upp i temp fort och det va kallt ute..

Kalla slicks är lika halt som sommardäck på snö!! Spesielt om dom även är gamla. R-däcken sina goda egenskaper längre och tidigare.

Men Under Suzuki har MYCKET DF och nya däck värje gång ,men troligen mindre mekanisk grepp enn fabriks teamen. Er svårt att komma upp på dem värden utan en massa ingenjörer som arbetar
på bilen.


Ja men Under suzuki är inte privatist längre, när man har egen aero tekinker, 10 grabbar och 10 set däck varje gång..

Han är i en grå son tycker jag.

Första gången han tittade på telemetri på riktigt var efter WTAC 2014.
Om jag har förstått de rett...

Har inte alla egen aero ingenjör??

_________________
Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
Citera
Allmänt banåkaforum
Nytt banrekord på Tsukuba med R-dekk!!
1, 2   >>
6119 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande