Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 33 besök senaste veckan (52194 totalt) |
Så, då delarna börjar hopa sig i garaget är det väl lika bra att börja fylla på så jag orkar börja meka nån gång.
![]() Bilen är en 993 C2 från 1995, som är modifierad med: - techart avgassystem - techart chip (troligtvis? Porsche Center muttrade om det sist) ovanstående ger nog inte särskilt många hk, men det låter som 50 kusar till! ![]() - sparco evo förarstol och passagerarstol - gemballa extravinge på bakvingen - Bilstein PSS-9 coilovers monterade och inställda ![]() - div aludetaljer i kupén, ni vet, bling-bling gör att det går fortare.... ![]() - 17" CUP1-kopior med Toyo R888 (svängdäcken) - 18" turbo look med Pirelli Assimetrico (blinghjulen) - PFC-97 bromsbelägg - stålspunna slangar fram, har "inte hunnit" byta bak (ligger i garaget ![]() - Heigo störtbåge / halvbur - 4p monterat, jobbar på att klura till en pinne under stolen så jag kan fästa grenbandet oxo - ratt monterad o klar Bilen väger med 1/4 tank och 75kg förare 1438,5kg, det finns nog lite kg att tjäna in - men jag vill gärna ha AC och hygglig dunka-dunka på väg ned till banmöten. och så de obligatoriska bilderna: ![]() det är alltså den röda i förgrunden det handlar om ![]() på grönbete ![]() stolens utsida ![]() precis tillbaks från service! |
||||||
Anders,
Jag håller ev. på att låta tillverka en iskruvningshalvbur, hade du varit sugen på en???? (dum fråga). Tanken var att göra en med tvärsträvor, kardantunnelsträvor (motsvarande Heigos stora halvbur). De som skull e göra bågen/halvburen svetsar i normala fall bara alu till flygindustrin och deras svetsar är det absolut porrigaste jag sett, de saknar helt motsycke. Ett alternativ är faktiskt att göra bågen i ALU. Den är ju inte Roadsportgodkänd då men funkar för MGCC körningar. Pris=okänt, men förhoppningsvis billigare än Heigo (8000:-, direkt hos Heigo) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jag sugen? Har påven ful hatt?
Bur blir det största steget efter PSS-9! Jag är intresserad om priset är det rätta! Alternativet blir att beställa ngn form av stålbur senare i vinter när bilen får sova i garaget - det är mycket som är inplanerat då... ![]() Hjulvinklar kan man fundera över hur mycket som helst, här är mina (åtminstone var de så här tidigare i våras): VF Camber -1.8 Toe 0.5 ut Vikt 298,5 HF Camber -1.8 Toe 0.5 ut Vikt 266,0 VB Camber -2 Toe 1,5 in Vikt 430,5 HB Camber -2 Toe 1.5 in Vikt 443,5 Som ni ser "står" bilen lite hårdare VF - HB, anledningen är (om jag minns rätt nu) att fjädrarna på vä sida var lite lägre av ngn anledning - endast dämparna fram är justerbara, alltså fick VF bära lite mer vikt. Efter inställningen upplever jag bilen som lite piggare vid turn-in. Den plogar dock duktigt med 17" (jag skyller hårt på däcken!). Ska bli jäkligt spännande att se vad PSS-9 gör! ![]() ![]() Piggar upp inlägget med lite bilder igen ![]() ![]() ![]() ![]() I gott sällskap på väg hem från Mantorp - känner ni igen bilen till höger? |
||||||
Staffan! Bilen till vänster förefaller förarlöst vara på väg upp på gräsmattan i 40-50 km/h! Vingen är ju uppfälld, den fäller väl ner sig själv vid 40-50 om man inte råkar tvinga den att vara uppe.... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Faktum är att bilen till vänster faktiskt står still
![]() Minns ej men det kan vara så att jag manuellt fällt upp spoilern och då stannar den uppe även när man stannar. För övrigt går spoilern normalt inte ned förräns vid 20 km/h. Men det borde ju du veta Pär som har en liknande bil....... ![]() Anders, Mycket kul att det nu blir PSS9 på din bil. Det skall bli mycket intressant att meka & se skillnaden med det nya chassit ![]() _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||||||
Hallo Vincent,
priser på PSS-9 varierar mycket - utomlands verkar www.carnewal.com vara bästa stället. I Sverige kostar de så plånboken blöder... ![]() ![]() Blir antagligen inga banträffar för mig i år, mest pga potentiellt försäkringstrassel om något händer (LF), lite pga dåligt med tid ![]() ![]() Patrik: FedEx ringde imorse, självklart var jag borta hela dagen från kontoret, men imorgon kommer grejorna!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EDIT: verkar inte som att eurosymbolen kommer upp korrekt? _ |
||||||
Jäkligt nice bil asså !!!!!!!!!
läste ja fel ,eller bara yrar ja . går de köpa hiego bur för 8000 ? ha de göt _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||
Kan lova att du kommer märka att bilen blir mycket mer som den ska va när du fått på grejerna! ![]() Förutsatt att du ställer in hjulvinklarna och monterar allt rätt... ![]() _________________ ![]() |
||||||
Sk. halvbur, dvs båge+extra stag enl. PCSR reglementet. www.heigo.de _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
grejorna ligger i fars garage (han har mycket bättre plats!), men han har sin vana trogen fyllt hela golvet med bråte... Gick med andra ord inte ens att lägga ut grejorna för lite flås-o-flämt-fotning, illa, men efter helgen borde det bli mer plats. Planerar att fota så jag hoppas att det går att visa lite bilder allteftersom. Funderar på att byta bromsslangarna bak direkt samt fixa den där j-a kopplingspedalen som småkärvar ibland, får se hur mycket jag orkar...
![]() Tips på verkstad som: - har sommaröppet nästa vecka - är bra på 993 4-hjulsinställning - ligger i Stockholm - och som ger mig bra pris mottages gärna och med glädje ![]() |
||||||
Rash: du är inte den första som gör den missen, jag blev för ett par år sedan tillfrågad om intervju med någon sydamerikansk tidning, kanske skulle åkt dit på deras bekostnad.... ![]() Banåka blir det nog nästa år igen! ![]() ![]()
japp, nu ska jag börja jaga tider på slalom! ![]()
tack, hur går det med den gule då? Märkte du bättre ljud av nya luftburken? Jag lånade Patriks burk, hörde inte ett smack mer över Techartvrålet... ![]() Lunchen idag blir nog lång, märkte att jag behöver "komplettera verktygen lite"... Hm. Nån som vet var man kan få tag på eller låna såna här? ![]() Alternativet att justera grejorna med mejsel och hammare känns inte lika kul... ![]() ![]() |
||||||
det går bra väntar nu på massa småplock som ska komma hem lagom till efter semestern!
ja de blev betydligt mer insugsljud , sen tyckte ja den blev rappare på gasen oxo ,lite vassare liksom ha de , hur fan quoteár man ? _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||
Citera till höger ovanför inlägget, alt svara, markera texten du vill citera/quotea och tryck .... just det, Quote ![]() hm, då kanske jag skulle orka borra mitt insug då. Rappare gas gör ju typ ingenting ![]() |
||||||
Ett sportfilter hjälper också till, helt klart annan gasrespons. Jag tror jag har ett papper på vilka hjulvinklar jag körde med någonstans. Jag tog nästa 993 RS värden och petade till dem lite. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
så, bilen uppallad och meket påbörjat.
grejorna: ![]() Började dra i fjäderbenstoppen, o j-ar vad den sitter! om någon har kloka tips (förutom "ta i mer", det tänker jag börja med imorgon eftermiddag ![]() ![]() Någon DIY-instruktion tycker att man kan hålla i toppen på benet, under skärmen, med en typ rörtång istf den lite räkiga 7mm insexnyckeln, jag vet inte, men jädrars vad det sitter alltså. Fortsättning följer - målet är att ha bilen på hjul igen innan helgen (lycka till...) |
||||||
Tja , fan nu blev man ju sugen på att mecka dit nya dämpare ....
ser jäkligt nice ut , va e de för pris på prylarna _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||
Lycka till...... ....och ring mig genast om du lyckas ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
hahha, tack! Har du oxo tröttnat på att yla fram till bromspunkten, börja bromsa, växla, mellangasa och SAMTIDIGT försöka pilla upp kopplingspedalshelvetet med tårna på vänsterfoten? det är för många moment på en gång, jobbigt! Eller så byter jag den här mojängen: ![]() Clutch kinematic lever, de nyare är lätt grönfärgade, tydligen, och har nr 993.423.519.03 eller .02. Nu vet jag inte om jag orkar börja slita i det där oxo, får se hur långt jag kommer med fjäderbenen idag (på söndag åker vi till Gotland, Porsche eller inte, det är frågan....). Måste lufta slavcylindern om jag byter den där, och då kan jag lika gärna byta bromsslangarna bak till de stålspunna, och lufta om alltihop när jag ändå håller på, och då är det ändå lika bra att... (listan är lång) Jannis: kolla på www.carnewal.com , jag gav ca 18 lock för grejorna klara här hemma. Stålgrunkan längst upp ska sitta under frontspoilern för att skydda mot islag - DEN ska jag i alla fall klara av att montera ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 33 besök senaste veckan (52194 totalt) |