Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 >> 21 besök senaste veckan (181660 totalt) |
Ny talang!
Första tankningen på väg upp från Hässleholm (Häggenäs Bil) Det skulle bli mååååånga till.. 😊 Hemma Exakt den spec jag hade valt själv Sen version av motorn, manuell 6petad låda. Yeah!! Första tvätten, sen avställning till i vår. 1 av 38 svensksålda 2 privatägare innan mig (en av dem BÖR ha figurerat här ngn gång) 15400 mkt välservade mil Helt original utom däcken (Pilot Sport 235/265), Performance Friction skivor fram och andra belägg (ännu okända). "Order options" 230 eu specific options 302 alarm system 4AD interior alum. lengthwise fine 420 sun protection glazing 423 floor mats velour 470 childseat isofix 493 storage compartment package 494 seat heating driver/passenger 508 park distance control 521 rain sensor 540 cruise control 676 hifi loudspeaker system 8SP cop control 842 cold climate version 885 swedish owner booklet 896 daytime lights function "Series options" 249 multifunction steering wheel 4AA roof lining anthracite 502 headlight washer system 522 xenon lights 534 automatic air conditioning 550 on-board computer 662 radio bmw business cd 710 m leather steering wheel 711 m sport seats, leather walknappa En fullkontroll av herren på Bavaria i Göteborg visade att den verkar frisk som en nötkärna och inga läckor etc. Skönt! Planen nu är att behålla den nära original, mest fixa fel och skavanker: 2 småbucklor Ny ratt (sliten) Aux/usb panel+box till stereon Kolla stagfästen motorrum (svaga missljud/knak från motorrum) Nytt blinkersemblem vä sida Fixa rostbubblor huv Ny hasplåt (sprucken från nån banträff?) Rekond Framtidsideer: Nya slutdämpare bak? Flytta batteri under golv a la 3.0Si (=30% mer bagage) Fjäderbensstag alu fram? Mot ökänd understyrning: Sänkt/hårdare fjädrar fram? Ökad camber fram? 19" fälgar - CSL eller 313..? Har faktiskt broschyrerna kvar sen jag torrsimmade i en ny runt 2006. Minns att man satt mkt bättre i Z4 Coupe än kompisens Z3 M Coupe som var så trång att man fick sitta käpprätt i ryggen. Nu sitter man väl inte så värst bra i Z4 M-stolarna heller fick ont i ryggen efter 20mil! Har inte riktigt funnit den där "ett-med-maskinen-känslan" men har inte gett upp än! Ska bli kul att testa lite på bana, om bara för att känna var gränserna går. Kanske även en tripp till Ringen i sommar om jag klarar ljudnivån och antalet tankningar! Uppskattar såklart även tips och råd från er med närbesläktade kärror som Z4or och E46 M3. |
||
|
||
|
||
|
||
Aah där ja!
TVR Sagaris är en annan drömbil, känns som om Z4an är den lite mer väluppfostrade kusinen..? |
||
Nu vill jag absolut inte racka ner på din bil då jag också tycker dem är rätt balla, men en sak som jag störde mig på med just Z4 M coupen är att den har så låg utväxling. Min bror hade en likadan förut och när vi låg på motorvägen från Sthlm till Ring Knutstorp och marschade i någonstans 120-140km/h så varvade den ju som fan. Den är dock säkert jävligt rolig på banan.
|
||
Kul val! Den där tror jag du kommer trivas bra med när du fått köra en del och nått den där harmonin man får med bilen då
En kollega här i stan körde svart Z4M i några år, han var toknöjd! Intressant nog så var det någon annan på bygget som hade en blå Z4M (som den du har nu) samma tid. Inte fel att få se Z4M:er dagligen då. Lycka till med nya bilen _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Tackar!
Fredrik, ja den har ju en sorts tung precision i mekaniken som jag gillar och så är den grymt snygg i alla vinklar utom rakt från sidan kanske. Mats; ja en sexa låter alltid mer högvarvig än tex en fyra men visst är den rätt högljudd i allmänhet.. |
||
Öhh... pratade inte om ljudnivå? Utan att den låg på ett högt varv när man låg på motorväg på sexans växel i 120-140 = jobbigt att köra längre sträckor samt onödigt hög bensinförbrukning vid transportsträckor.
|
||
|
||
Tack! Hoppas det, samlar en liten godishög med nya delar o annat till i vår. Alltid lika intressant med första ebay-sökningen...
|
||
|
||
Den brann inne i Ringöbranden, finns ett par explicita bilder i den tråden. Den hade jag aldrig sålt.
|
||
Tack Ragnar! Blir spännande att se ditt val med tanke på din bilhistoria - lite som "GissaDenTredje" (för oss som minns Galenskaparna)
Har ett par funderingar för den svarsfulle: # Vad anses vara den perfekta setupen för Z4? (Har läst om att bakvagnen lär vara för hård och framvagnen för mjuk med för lite camber t.ex., vilket skall ge understyrningen) # Behöver jag byta magnetventilerna till Vanos på denna sena version eller kan jag vänta och hörsamma typiska varningssignaler? # Vad behöver man tänka på vid kompressionstest? (Ta ur soppapumpsäkring utan att det blir felkoder och röda lampor?) # Finns ngn lämplig box man kan koppla in för att kunna se vattentemp etc på ngn av displayerna under färd? (Z4M har ju endast oljetemp vilket iofs är lite rockenroll) |
||
Prova om detta funkar på din -06.
BMW Self-Test Mode Instructions: Instructions to access the hidden functions: 1. Hold Trip Reset while turning ignition key to position 1. 2. LCD should show "Test 1.0" 3. Press the reset button again to select function 19.0 that unlocks all the features 3. Wait for display to show "Off" 4. Depress Trip Reset for 1/4 second and release it 5. Then with no delay, press Trip Reset several times to select one of the following functions. ========================================== BMW E46 On-Board Computer (OBC) Hidden Codes (works on some E36s as well): 1. Car Engine and cluster data 1.0 VIN number (last 5 digits) 1.1 K number (my car shows a mileage counter of some sort) 1.2 Cluster Part # 1.3 Coding (12)/diagnosis (34)/bus index (56) (ex. 123456) 1.4 Week/Year of cluster manufacture (ww/yy) 1.5 Hardware and Software cluster #s (ex. 09_160 = hardware '09' and software '16.0') 1.6 ? 1.7 CAN-version and KI-revision index (ex. 04_44 = CAN-version '04' and KI-revision index '44') 2. Cluster System Test - Activates the gauge drivers, indicators and LEDs to confirm function 3. Service Inspection Data 3.0 Used fuel in liters since last Service Inspection 3.1 elapsed days since last Service Inspection 4. Fuel Consumption 4.0 Instant fuel consumption (ex. 0145+ =14.5 liters/100km) 4.1 Instant fuel consumption (ex. 0018=1.8 l/Hour) 5. Distance Gone Consumption 5.0 Average mileage (ex. "082" = 8.2 liters/100km) 5.1 km to refuel 6. Fuel Level sensor inputs in liters 6.0 Fuel level averaged 6.1 Total tank level averaged: 6.2 Indicated value and tank phase 7. Temperature and Speed 7.0 Coolant/Engine temperature 7.1 Ambient/Outside temperature - 7.2 Engine speed / Current RPMs 1/min 7.3 Vehicle speed / Current Speed in km/hour _________________ Tony Jonsson Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul. |
||
Mycket trevlig bil.
Jag bygger om min Z4 3.0 till banbil. Jag tror att min ratt är helt felfri. Det är samma som du har nu. Ska kolla lite på den och ta bilder. Du kanske vill köpa den sen? Jag har även navi i min. Den ska plockas ur och säljas. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 >> 21 besök senaste veckan (181660 totalt) |