Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Burproblemet i SM rallyt...
1, 2   >>
8925 besök totalt
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Nån som vet mer om detta högst anmärkningsvärda SBF beslut, att en KBT certad, tiggad bur inte är godkänd...??
Låter ju för otroligt för att vara sant, även för SBF.

http://www.gd.se/sport/motor/besvikelse-infor-rally-sm-kan-lika-garna- . . . .

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re: Burproblemet i SM rallyt...

E21 Racing skrev:
Nån som vet mer om detta högst anmärkningsvärda SBF beslut, att en KBT certad, tiggad bur inte är godkänd...??
Låter ju för otroligt för att vara sant, även för SBF.

http://www.gd.se/sport/motor/besvikelse-infor-rally-sm-kan-lika-garna- . . . .

Enligt artikeln blev den inte godkände för att den va Tig svetsad utan skulle varit Mig svetsad
fast det kanske man kan ta med en nypa salt

Undrar vad det var dom hittade som inte var ok ?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Tonen i artikeln lutar mot att de tror den får internationellt godkännande som den är men det är SBFs Nationella godkännande som hängt upp sig på nåt.
Nån detalj som inte hunnit in i de Nationella reglerna men som tillåts/föredras i de Internationella.

Mickegson
Båstad
Här sen Sep 2011

Fia regler för R5 bilar

CARROSSERIE - COQUE / BODYWORK - BODYSHELL
900-a0
Only parts authorised by the present regulations and/or parts mentioned in the "modifications / lightening of the body" VO may be removed.
TIG type welds are prohibited for the body shell and roll cage.
Only parts homologated in the VR5 extension may be used (without any modification).

Bmw E30 S54 #67 Racebil
Bmw M3 E30
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Låter ju inte speciellt oklart tycker jag utan snarare ännu en person som inte läser reglerna utan tror att "äh, det kan dom väl inte gnälla på när vi väl står där?"

Offerkofta i Nomex typ.

BMW 330i -05
Citera
Mickegson
Båstad
Här sen Sep 2011

Fia regler för R5 bilar

CARROSSERIE - COQUE / BODYWORK - BODYSHELL
900-a0
Only parts authorised by the present regulations and/or parts mentioned in the "modifications / lightening of the body" VO may be removed.
Only parts homologated in the VR5 extension may be used (without any modification).

Bmw E30 S54 #67 Racebil
Bmw M3 E30
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Hmm, två delar texten (2015 versionen publicerad 4e dec 2014):
900-a0

Men sen även 901-a
Safety cage
Safety cage must be homologated in VO/VR5 by FIA.
The homologation number of the safety cage must be specified on the VR5 form.

Så OM buren är FIAhomologerad i sitt utförande, för exakt vad gäller förbudet för TIG-svetsar? Är det fastsättnignen av buren det är tänkt att gälla?
För inte kan det väl vara så att en FIAhomologerad TIGad bur (jag är okunnig om TIG är omöjligt att homologera, men det hade känts konstigt) kastas ut av 900-a0.

Men det kan ju vara så att TIGsvetsar i FIAhomologerad bur nekas av Svensk tekniker pga svårigheter att klura ut vilken text som trumfar vem. Men nu spekulerar jag bara, lite baserat på andra gamla anekdoter när det blivit mindre bra vid regeltolkningar.

Mickegson
Båstad
Här sen Sep 2011

Varken Ford, Citroen eller Peugeot R5 har Tig svetsade burar, enl art 900-a0
Men man måste fortfarande homologera buren art 901a

Bmw E30 S54 #67 Racebil
Bmw M3 E30
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Det som intresserar mig mest är vad Fia anser vara problemet med TIG svetsade burar? Alltså varför finns regeln?

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Hmm, två delar texten (2015 versionen publicerad 4e dec 2014):
900-a0

Men sen även 901-a
Safety cage
Safety cage must be homologated in VO/VR5 by FIA.
The homologation number of the safety cage must be specified on the VR5 form.

Så OM buren är FIAhomologerad i sitt utförande, för exakt vad gäller förbudet för TIG-svetsar? Är det fastsättnignen av buren det är tänkt att gälla?
För inte kan det väl vara så att en FIAhomologerad TIGad bur (jag är okunnig om TIG är omöjligt att homologera, men det hade känts konstigt) kastas ut av 900-a0.

Men det kan ju vara så att TIGsvetsar i FIAhomologerad bur nekas av Svensk tekniker pga svårigheter att klura ut vilken text som trumfar vem. Men nu spekulerar jag bara, lite baserat på andra gamla anekdoter när det blivit mindre bra vid regeltolkningar.

allt som sitter fast i karosen måste ju vara migat. inte så svår tolkning imo. det kan inte vara Fia homologerad om det är Tigat.

Det pratas om att Tig värmer up materialet för mycket så det blir sprödare därför Mig

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Dignell skrev:
Det som intresserar mig mest är vad Fia anser vara problemet med TIG svetsade burar? Alltså varför finns regeln?

Nu görs säkert mycket av proffs, men de tar nog även höjd i reglerna för att 'amatörer' kan bygga bilar.

Med en MAG (mig) så kan snudd på vem som helst få en vettig svets. Tillräcklig ström och tryck på knappen...
Det går snudd på inte att mata för lite tråd, då brinner tråden av och du får börja om.

Med TIG kan du få en 'snygg' svets på ytan men dålig vidbränning, för lite tillsatsmaterial ger tunn svetskarv och du kan svetsa om för många gånger (utan att det syns) och kola materialet.

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Dignell skrev:

Nu görs säkert mycket av proffs, men de tar nog även höjd i reglerna för att 'amatörer' kan bygga bilar.

Med en MAG (mig) så kan snudd på vem som helst få en vettig svets. Tillräcklig ström och tryck på knappen...
Det går snudd på inte att mata för lite tråd, då brinner tråden av och du får börja om.

Med TIG kan du få en 'snygg' svets på ytan men dålig vidbränning, för lite tillsatsmaterial ger tunn svetskarv och du kan svetsa om för många gånger (utan att det syns) och kola materialet.

Det finns inga amatörer som tillverkar dessa bilar dock. den största amatören är KBT som roligt nog misslyckades.

Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Re:

Babbe skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Dignell skrev:

Det finns inga amatörer som tillverkar dessa bilar dock. den största amatören är KBT som roligt nog misslyckades.

Anses KBT vara en amatör? Har ingen egen erfarenhet men jag trodde han var seriös

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Mange K skrev:
Babbe skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Dignell skrev:

Anses KBT vara en amatör? Har ingen egen erfarenhet men jag trodde han var seriös

Jämfört med peugeot sport, Citroen sport, M-sport och Skoda motorsport är han

Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Jo allt är ju relativt

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Mickegson
Båstad
Här sen Sep 2011

Nu är detta inte KBT s fel då han har gjort ett jobb till M part i Örebro som beställt jobbet, om jag kommer ihåg rätt så var Inte denna bil tänkt att bli en R5 utan en nationellt homologerad bil.

Bmw E30 S54 #67 Racebil
Bmw M3 E30
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Mickegson skrev:
Nu är detta inte KBT s fel då han har gjort ett jobb till M part i Örebro som beställt jobbet, om jag kommer ihåg rätt så var Inte denna bil tänkt att bli en R5 utan en nationellt homologerad bil.

enligt R5 reglementet. och hur klassar man en bil nationelt när det inte finns ett nationelt reglement att följa? men det är en annan diskusion.

Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Om det nått som inte borde vara godkänt så är det MIG/MAG med solidtråd.

SBF lever verkligen kvar i gamla tider och myter.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Babbe skrev:
allt som sitter fast i karosen måste ju vara migat. inte så svår tolkning imo. det kan inte vara Fia homologerad om det är Tigat.
I så fall, varför har de dubbelbestämt det i reglementet, FIA brukar inte klanta sig på det viset.
Om det ska vara en FIA-homologerad bur (och hur en sån skall utföras finns det ju fristående regelverk för), varför ha ytterligare text om burens utförande i ett klassreglemente?

Så grundproblemet är att det ska vara en FIAbur, och den som sitter i inte har FIA-homologeringshandling (och förmodligen aldrig kan få det).

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

https://www.facebook.com/MitsubishiR5Official/posts/313778835498324

nu verkar det inte hänga på de tekniska bittarna utan papper.

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Babbe skrev:
I så fall, varför har de dubbelbestämt det i reglementet, FIA brukar inte klanta sig på det viset.
Om det ska vara en FIA-homologerad bur (och hur en sån skall utföras finns det ju fristående regelverk för), varför ha ytterligare text om burens utförande i ett klassreglemente?

Så grundproblemet är att det ska vara en FIAbur, och den som sitter i inte har FIA-homologeringshandling (och förmodligen aldrig kan få det).

Klass regler går ju alltid före gemensama regler.

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
8925 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande