Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Burproblemet i SM rallyt...
<<   1, 2
8925 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Babbe skrev:
Klass regler går ju alltid före gemensama regler.
Visst, men att i en mening hänvisa till en homologerad enhet och sedan skriva ett urval känns inte vettigt (detta om du kan homologera en TIGsvetsad bur).
Om TIG alltid är no-no så är det ju bara helt onödig text (förutom chassi+fastsättning) eftersom det så täcks helt av Homologeringsförfarandet.

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Babbe skrev:
Visst, men att i en mening hänvisa till en homologerad enhet och sedan skriva ett urval känns inte vettigt (detta om du kan homologera en TIGsvetsad bur).
Om TIG alltid är no-no så är det ju bara helt onödig text (förutom chassi+fastsättning) eftersom det så täcks helt av Homologeringsförfarandet.

Tillverkarna Homologerar ju in delar som skall följa reglementet

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Babbe skrev:
Niklas Falk skrev:
Babbe skrev:

Nu räknar jag Buren precis som Stolar, bälten, kläder, hjälmar. Säkerhetsutrustning som står på egna ben, inte en specialvariant av svänghjul för tex gruppN.
Få reglementen som kräver en viss spec på hjälm, men sen inte tillåter visst material.

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Babbe skrev:
Niklas Falk skrev:
Babbe skrev:

Nu räknar jag Buren precis som Stolar, bälten, kläder, hjälmar. Säkerhetsutrustning som står på egna ben, inte en specialvaraint av svänghjul för tex gruppN.
Få reglementen som kräver en viss spec på hjälm, men sen inte tillåter visst material.

och där har du fel när det gäller R bilar. bara en tillverkare av varje sorts kaross

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Babbe skrev:
och där har du fel när det gäller R bilar. bara en tillverkare av varje sorts kaross
Hmm, så det de menar med inhomologerat i VO/VR5 av FIA är helt enkelt enskild konstruktion/komplett bil totalhomologerad av FIA. Inte separat FIAhomologerad bur.

Fortfarande inte klart varför svetsar detaljspecas utanför homologeringsförfarandet.
Samma text finns ju om massor av detaljer som inte detaljspecas (tex vindruta, sätesfästen, bältespunkter, bromshuvudcylinder,...), det hänvisas till VR5 (vilket jag tolkar som homologeringshandlingen, eller del av den).

JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Är det inta bara för KBT att ta fram miggen och steka lite på den befintliga svetsarna så besiktningskillen är nöjd?
Sedan kan man ju undra hur FIA tänkt då det är mycket lättare att kontrollera värmen och mängden tillsatsmaterial med en TIG än med miggen om man kan svetsa.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

JBT skrev:
Är det inta bara för KBT att ta fram miggen och steka lite på den befintliga svetsarna så besiktningskillen är nöjd?
Sedan kan man ju undra hur FIA tänkt då det är mycket lättare att kontrollera värmen och mängden tillsatsmaterial med en TIG än med miggen om man kan svetsa.
Sen beror det väl på materialet, "CrMo" är väl lättare att få bra med konstant värme (som TIG) , medan MIG kan vara lättare om man inte behöver bry sig. Men lättare menar jag mindre risk för punktfel/missar.

Det finns väl säkerhetsorganisationer på andra sidan Atlanten som endast vill se TIGsvetsade burar (gamla söksvar tyder på det)?

Petter

Här sen Mar 2003

Nu kan jag inget om rally men känner Martin som det gäller. Bilen är en prototyp och vad jag förstått som skulle få köra SM. Men diverse interna motsättningar satt stopp för det.
Finns lite att läsa på hans FB https://sv-se.facebook.com/permalink.php?story_fbid=335019786705509&am . . . .

Stockholm
Här sen Dec 2004

Men för helvete, sånt här skit måste gå att ändra, herregud satans byråkrati nonsens.

Usch

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Allmänt banåkaforum
Burproblemet i SM rallyt...
<<   1, 2
8925 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande