Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 44888 besök totalt |
![]() Det blev bara att bita ihop och flytta upp det och därmed bygga om instrumentbräda mm. Tyvärr så kan man inte då man bygger "torrköra" och helt rätt välja läget för stolen, idealiska sittställningen, pedalrörelse ihop med bästa benställning och så vidare. Jag vet av bister erfarenhet att man behöver köra bilen ett tag, köra många träningspass och helst sitta några timmar i bilen i skarp läge. Det är först då man känner hur det ska/bör vara. För min del resulterade det i flera loopar att ändra på det mesta som att flytta pedalernas längdläge och höjdläge pedalaxel, liksom pedalplattornas vinkel, sidläge pedaler, deras svepvinkel/slaglängd osv. Mycket jobb blev det att trixa med pedalarmar tills det var optimalt. Det går alltså inte så lätt trimma in det då man bara sitter och "torrkör". I mitt fall så hängde det dessutom ihop med att jag efterhand gjorde fler sittjusteringar som en nerflyttning stol, med lite mer bakåtlutning ryggstöd osv. Då man sitter riktigt lågt så ändrar det väldigt mycket på bästa benvinklar att köra med och möjligheten att vinkla/trampa ner med fötterna. Hade jag vetat allt detta från början hade jag byggt in mer flexibilitet runt sittandet och sluppit många timmars fixande i efterhand att skapa utrymme. Så ta chansen nu i början, eller lägg in mycket tid på sitta in dig i bilen. (Dessutom hade jag med vad jag vet nu inte lagt in ett snett trianguleringsrör under stolen utan istället svetsat in en plåt, vill egentligen komma ner ytterligare 20-25 mm i bilen men det går nu bara inte!). Ser ut annars som du har ett trevligt bygge på gång! Var hamnar du i vikt? Kämpar fortfarande få ner vikten på mitt bygge som kom ut på väg runt 1990. Efter mycket åtgärder är det nu nere i 525-530 kg vilket ändå är 25 kg mer än vad jag vill ha... ![]() ![]() _________________ Jan-Erling Rydquist |
||
Hej Mildseven. Ja nånstans där. 345hk x 2,5kg blir 860kg. Om jag förstått det rätt, så är det då på startlinjen, med förare & utrustning, och alla vätskor. Ta bort mig så blir det 760kg ung.
Nu är ju det rätt högt för en 7:a, jag har gjort lite fästen för blivande barlast blylådor.. men som sagt, jag har börjat fundera på en 2,0 liters maskin istället, för att få ner vikten. Men jag tänkte jag skulle bygga klart och provköra för att se att allt stämmer först, innan jag river ner för blästring och lack, och i samband med det ska den vägas. _________________ Andreas Johansson |
||
Hej D5. Ja, det är svårt att veta. som sagt jag ska ut och bara bända runt med grejerna så fort den blivit redo för test, spelar ingen roll om huv och sådant är färdigt då, för att se om jag behöver ändra något innan den rivs ner för lack. det kan ju gälla både sittställnig och sådant, men även så att inget tar i någonstans runt hjulupphängningar eller drivlina. Det är ju ganska trångt i dessa bilar..
Tack för tipsen ![]() _________________ Andreas Johansson |
||
![]() ![]() Minns jag fick till och med shimsa in motorn/motorfästena för att fixa frigång mot ramrör, motorhuv, tändfördelare(!) för optimal frigång. Och att bara min äldste son kunde montera in en nivåplugg på sidan i växellådan, han hade lite längre fingrar än jag.. ![]() Oavsett, du har valt helt rätt concept, bilen är kul bygga men ännu skojigare att köra ![]() _________________ Jan-Erling Rydquist |
||
Hej igen. Fortsätter väl visa lite bilder.
![]() Peta ihop lite fästen för tankarna. sätter dem på industrigummin, så att de är lite avvibrerade. ![]() Började kika lite på layouten för bränslepumpar och filter. Så här blir det inte.. Till höger syns catchtanken stående på sitt fäste. knivkrängarröret ligger under.. Kylaren är en Saab 9-5. den har ju väldigt bra mått, för att passa bak i en 7:a. den fyller ut helt i höjdled, och passar väldigt bra i breddledd..( hittade jag precis på ett nytt ord?) Men det satans aset var ju begagnat och fullt med salt. trots att jag tvättat med högtryck och tryckluft, så lyckades den mjälla salt på mitt oskyddade chassie, så det blev rostigt. Inte roligt. Om någon här ligger på en ny 9-5 kylare så köper jag gärna den.. ![]() Här syns det ganska bra hur tankarna kommer bli, de är i princip färdikkonstruerade, ska bara helsvetsas också...eller.. här var de inne på varv 2, redan helsvetsade med migen en gång, men det är riktigt svårt att få det tätt, med mig, och 1mm svartplåt.. puh de va bara början..fördelarna med tankarna är dels att de kommer in lite mer i mitten av bilen, bra med tanke på krocksäkerhet ( nån som bromsar på sig bakom kanske.. usch hemska tanke), även bra med tanke på tyngdpunkt i längsled. de uttnyttjar dödutrymmet framför bakaxeln, den mesta soppan kommer ligga där nere å skvalpa, och det är ju bra för låg tyngdpunkt. å lika mycket på varje sida. bakre stagen för störtbågen blev senare bortkapade och omgjorda. _________________ Andreas Johansson |
||
![]() dags att börja pilla ihop grenröret! där syns det avtagbara ramröret, som kommer gå igenom grenröret ![]() flänsarna mot topp och turbo kommer från KL-racing, rören är tryckkärlsrör från Dahls vvs. ![]() tejp är bra! ![]() det blir tajt, men vinkeln luras lite på denna bilden. Jag hoppas det inte blir problem, jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket materialet "växer" när det blir varmt. ![]() När motorn blivit provstartad första gången kommer jag säkert få svetsa lite till, sen tänkte jag klä det med bandage.. ![]() Det blir tajt som fan. jag vill ha turbon så högt som möjligt för att kunna använda original oljeretur i blocket. Vill ha det nära blocket, pga platsbrist och att få vikten så centrerad som möjligt. har försökt få rören så lika som möjligt i längd, och med hjälp av lite hyffsat ovetenskapliga snören har jag efter att de blev färdiga kommit fram till en skillnad på ca 10mm mellan längsta å kortaste ![]() ![]() _________________ Andreas Johansson |
||
![]() Började pilla ihop ett nytt lite choppat oljetråg.. ![]() fick nämligen tag i en beggad Verdi pump. Uff stor rackare det där, kommer ju suga ihop motorn till en liten degklump ![]() har tydligen gått i Nascar.. _________________ Andreas Johansson |
||
Re:
OK, du får gärna ta det på PM om det skulle underlätta.. ![]() _________________ Anders Bengtsson "Bengan" |
||
Tjena Kalle.
Jaa, är ju alltid kul om du kommer förbi. Gällande huven så hade det ju varit väldigt intressant att se om en sådan passar. isf kan jag ju kanske beställa en lika dan. Hade ju varit gott å gena lite å inte behöva göra en från grunden. Skulle passa väldigt bra nu framöver, jag tog nämligen ur motorn idag ..igen.. så nu är det inget som skulle ta i! hur går det med ditt projekt då? _________________ Andreas Johansson |
||
Jahaa, då kör jag väl vidare med lite fler bilder!!
![]() Man är ju lite överallt på en å samma gång å pillar.. här började jag fundera lite, på om man skulle ha några riktigt feta canardvingar i fronten. det blir ju vinge också, men jag tänkte det kan ju vara bra med något framför a-armarna. ![]() Då tänkte jag mig att göra justerbara vingar, om de sitter på en ställning som får upp/fram dem lite, och så ska den i sin tur sitta på ett rör, så att det kan vridas. Sen tänkte jag, att man kan göra ett övre fäste genom att svetsa dit flera olika rör i ramen, på olika höjd, som man kan trä in röret igenom, och låsa med sprintar eller liknande. ![]() Jag snickrade ihop fästen för det nedre fästet. sedan har jag inte fortsatt med detta projekt i projektet, men dessa fästen är små, och väger inte mycket, och passar ändå in i en springa som blir eftersom noskonen inte passar perfekt mot ramen, så jaja jag svetsa dit dem.. får se om det blir feta kolfibervingar i framtiden när allt annat är färdigt ![]() _________________ Andreas Johansson |
||
![]() fortsätter pilla med grenröret. Är ganska knepigt att veta i vilken ordning man ska svetsa ihop alla delar, iblan känns det som att man tar 1 framåt å 2 bakåt, får kapa isär, för att kunna svetsa nån annan del.. svetsar fast delarna i en rejäl balk, för att försöka förhindra att det slår sig. ![]() joo så att dee.. ![]() lika bra att svetsa lite på insidan också.. ![]() bränna på.. ![]() usch blaffigt, får slipa lite.. ![]() så där ja! ![]() sen så fortsatte arbetet ända tills de var helt färdiga. något tag senare skulle jag visa bilen å röret för min käre broder.. Jovisst, åsså pillar man ner tändhattarna här då... hmm, va tajt det ser ut, det går ju inte å se stiften... öhhh, något var ganska fel. Jag blev ganska tyst å slutade min förevisning.. min broder tyckte det var ganska bra att gå iväg.. jag stod liksom ganska tyst å smårök lite..funderade väl på vad som skulle dö..tyckte det var synd att slå sönder något på bilen, men måste ta något... det blev ett styck sidodörr, som fick smaka på handsläggan... tjaa det var ju sommar, så några ventilationshål skadar kanske inte.. ang bilden ifråga så är detta nått halvår senare när jag fått orken att kapa sönder det färdiga röret, skaffa en ny fläns, och försöka sätta den på rätt håll!! ![]() här syns det nästan färdigsvetsade resultatet. Här syns också ett uttag för avgastemp i varje pipa. Kan ju verka lite i överkant, men när jag ändå höll på så.. kan ju vara bra att ha vid mappning. Å här var ju ett problem, som ingen som ska bygga grenrör behöver upprepa: När man svetsar fast de rostfria muffarna, ha inte mässingspluggarna i för att skydda gängorna. de bränner fast ganska bra, och är ganska svåra att få bort efteråt. Att få bort dem hela är verkligen inte lätt, jag har provat! det var åtminstonde tur att det gick att rädda gängorna i muffarna. Sen blev det rostfria pluggar istället. köpte muff å plugg från Maxx tuning. Tack för snabb leverans.. det rök nog lite ur telefonen när jag ringde å beställde pluggar för andra gången.. _________________ Andreas Johansson |
||
![]() Pilla ihop en 3" downpipe. Ja hela systemet blev ju 3". Men jag gjorde även en pipa, som är 3" mot svgassystemet, men nerkonad uppåt, så att det passar den mindre originalturbon. kan ju va bra vid ev. besiktning. ![]() ![]() köpte en FIA godkänd katt från KL-racing. vilket velande mo det då! Då, när jag köpte den behövde man ha kat i Modsport. Men inte på gata. Nu behövs den inte i Modsport heller.. tror jag.. men oavsett vilket så hjälper den väl alltid till att sänka ljudet lite. Och i detta motorsportvänliga land har vi ju otroligt bra och fina bullerkrav för våra kära racerbanor. ![]() svetsat lite. systemet är då i 4 delar. Downpipe, kat, vinkel och dämpare. Skulle va kul att hitta några snygga klämmor till detta, de vanliga "U"na är ju så fula å klumpiga. Har någon något förslag? Dämparen är Biltema.. tung som bly. kan ju funka som barlast, och är ju vikt på rätt sida, ( föraren till vänster) Går ju alltid att ersätta med något häftigare i framtiden. Men jag gillar den ovala formen, den kommer lite närmare bilen med den formen. ![]() systemet gummiupphängt. Dämparen står på 2 och "hänger" i en. Ang. vinkeln på utblåset ( syns dåligt på denna bild), jag frågade Bosse på SFRO, eftersom det står i boken att den ska peka ganska brant neråt, men han tyckte det var ok med den vilket jag har nu. ( kanske syns på nån senare bild..) Har väl tänkt att klä hela systemet med bandage, efter uppstart. _________________ Andreas Johansson |
||
![]() Dags att tillverka drivningen till torrsumpspumpen. en så här ritning resulterar i.. ![]() en sån här grunka. borrat ett styrstift i remskivan ( som fortfarande är original.. funderade på om det finns något lättare å snyggare alternativ, men orkade inte leta så noga) svarvat fram en alumjummjum adapter, som sedan kugghjulet från AutoVerdi sitter på. ![]() Då var det ju så att denna pump var lite för stor för min motor. ( ska ju sitta på en v8:a. rekommendationen från AutoVerdi är 3 sugsteg på en 2,3l motor. På frågan om man ska suga från toppen med något steg så var svaret att det är bättre att dra alltihop neråt. Annars kan de " motverka varandra". På frågan om man ska suga direkt från turbon, så var svaret att det är väldigt lätt att man suger torrt, man måste ha ett vääldigt litet hål för att få det att funka, bättre att använda självfall och helst original retur. ![]() var alltså tvungen att korta axlarna och dragstängerna.. på denna pump fanns det 2 utlopp, men efter kortning används bara det ena. bakom skymtar borttagna hus med impellrar o styrstift. _________________ Andreas Johansson |
||
![]() fortsatte gneta på med plåt-tankarna.. från början trodde jag att det skulle gå bra att MIG:a ihop allting, men det är ju sjukt svårt att få det tätt, små porer hela tiden..så jag började smälta ner alla skarvar med gassvets istället. det blir tätt, men det tråkiga är att det blir väldigt varmt, plåten slår sig. ![]() här ser man påfyllningen. utskuren ur en R1 hoj tank... ![]() sittandes på ett rör, med lite öhh plåtsnickarglädje... det blev något sådant här, eftersom Sfro har som regel att man ska kunna tanka utan att behöva öppna bakluckan. Nu blir påfyllningen i jämnhöjd med bakluckan, som helt enkelt kommer gå runt tankpåfyllningen. När man är lite eftersmart så hade det nog varit mycket enklare att göra en fast påfyllning sittandes i bilen, och sedan en slang ner till tanken.. men skulle man kommit fram till det när man höll på så hade man ju varit tvungen att tänka..puuh vilket spektakel.. ![]() tanker diesel under läcksökning.. ![]() Så här sjukt glad blir man när tankarna tillslut är täta!!! ![]() testade med diesel, det rinner igenom ganska lätt, och är därmed bra att använda som läcksökare.. när man hittat något hål så slår man ut dieseln och svetsar, å sen om igen, å igen, å igen.. hade man läcksökt med bensin skulle det vara lite för spännande att svetsa.. Allt som allt tog det lite över ett år, med diverse avbrott, att få tankarna till detta stadie! PUUUH!! jävla dummheter, de höll på att knäcka mig. Problemet var ju som sagt att designen var så invecklad så att de var tvungna att byggas på plats. Ett tag innan de var klara, så hade jag SBF på besök. Reglerna säger att man får bygga en egen tank om den är max 30 liter. Alltså 1 (EN) tank! där fastnade han! Fan va nere man va! efter att ha hämtat mig lite, så tog jag dem till en duktig alu snubbe och vi började diskutera att ta dit hela bilen, och börja bygga en (EN) tank i alu istället. Jag köpte hem delar för över 1000 spänn till detta, sen fick jag besked från SBF att han godkänner dem, de kommer skriva in i vagnboken ett undantag, att jag får ha 2 tankar. ( om det nu är det, de sitter ju ihop, grrrr) I övrigt var han nöjd med dem, han tyckte det var en bra placering ur krocksäkerhetssynpunkt. såå, då gjorde jag ett sista ryck, med plåtisarna. kan ju åtminstonde provköra bilen med dem, och se om det funkar, med avluftningar och sånt. Kvarstår gör att få dem riktigt rena, sen behandla dem invändigt mot rost, och måla dem. _________________ Andreas Johansson |
||
Upps.. joo tack för frågan, det går riktigt bra. jag snickrar ju på med bilen.. å lite annat.. som att diskmaskinen i huset fick för sig att pissa ut sitt vatten under hallgolvet, köksgolvet och under duschgolvet för nån månad sedan.. har ju dröjt alldeles för länge sedan jag uppdaterade här. Bilderna som följer nu är väl från början av 2013.
![]() gjorde en bra affär på ett par gamla 993 ok. köpte även 295mm Alcon skivor från Sellholm. det är väl det största som går att få in i 15 fälgar. hade gärna haft mindre hjul, å bromsar också för den delen, kanske lite overkill med detta, men ska man hitta fälgar / däck med 5x108 bultmönster så är det kanske 15 eller uppåt som gäller. Hehe kommer ju slå över framlänges.. _________________ Andreas Johansson |
||
Då var det dags att kika lite på riktningsangivningssystemet.
![]() Börja med att välja en ratt. Sitter lågt i bilen så jag ville gärna ha en platt ovansida, och extra frigång för benen är heller aldrig fel... ![]() rattstången och styrväxeln har olika splines, så det fick bli en Habrovinkel.. ![]() att svetsa i grunkor som har med svängasystemet att göra.. där är med all rätt Sfro ganska kräsna, som tur var gick denna svets igenom bes. med denna leden blev längden helt perfekt, ihop med 2st 240:i rattstänger. ![]() efter några mindre lyckade försök blev det tillslut ett sådant här fäste. en plan yta med svetsade muttrar på baksidan att sätta instrumentbrädan emot. sen lägger jag rattstången med sitt originalfäste och bultar fast underifrån. ![]() främre lagringen, ett ledat från skf. ![]() Hehe, bakom, på kardantunneln ligger det första fästet, som använde fästena som original instrumentbrädeplasten satt i... njaaa kanske inte tillräckligt stabilt!! ![]() Jag lade stången ovanpå ramen. Många drar den under övre ramröret, ovanför pedalerna, men dels tyckte jag det blev för trångt nere vid fötterna, men jag tycker också att det blev en bättre vilkel på ratten så här! ![]() detta fästet bli ett medvetet klent. i plast. Min tanke är väl att det är bättre att stången viker sig uppåt här, än skjuter in i bröstet.. om man snabbstoppar mot något som är obekvämt att snabbstoppa mot, då juh.. _________________ Andreas Johansson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 44888 besök totalt |