Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (5899 totalt) |
Bygga rörramsbil för Modsport alt Norska GT1 serien! Problem
Hej! Jag har en vän i Norge som börjat bygga på en rörramsbil som är tänkt att gå i Norska GT1 alternativt i Modsport. Det kommer bli en mittmotorbil med BMWs v10. Han har stött på patrull i Norge med chassit, norska bilsportförbundet påstår att hans chassi måste godkännas av en "godkänd chassibyggare" som kan intyga att det följer GT1 reglementet (900 sidor), enligt utsago ska det ej finnas nån sådan person i Norge, och dem har också svårt att berätta för mig vän exakt vilken typ av certifiering som behövs för att få det godkänt. Så nu går tankarna åt modsporthållet istället, då modsport 1 med tanke på effekten i maskin (507) Vilka har vi som är kunniga angående detta med regler och reglemente i just modsport? Nån med insyn i GT1 problematiken? All hjälp uppskattas då bygget numera står helt still. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
modsport reglementet är väl ganska fritt... Bara det är en sportvagn/bil med förlaga.
507hk "standardmotor" ger att den skall väga minst 1267,5 i mål med chaffis. mycket mer är det inte... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
|
||
Bilen måste uppfylla SBF:s tekniska regler:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek Låter konstigt att Norges bilsportförbund inte skulle ha något liknande? 900 sidor? ![]() Deras GT1 reglemente baseras väl mycket på hemmabyggen, vilket detta verkar vara, om jag inte minns fel. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Nu är väl iofs norska GT-reglementet ungefär 7 sidor långt:
http://bilsport.no/uploads/2008/02/t Dock ser det ganska mörkt ut för hemmabyggda rörramsbilar inom ramen för det reglementet _________________ Mikael Mohlin |
||
Jag kom tydligen ihåg fel, kanske var innan 2008...
Verkar som FIA-klassad bur krävs, bilar som har haft vagnsbok sedan tidigare kan få undantag. Satsa på Modsport istället och bygg enligt SBF:s reglemente. ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Norrmän har sin egen tolkning på FIA.
Jag har sålt en e30 till Norge....och dom godkännde inte skarv på taksträvorna framåt. EDIT: Dessutom harn dom ett Locost-reglemente som kräver att chassit ska vara tillverkat av godkänd tillverkare. Det är ju inte precis det Locost bygger på från början.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Kul att han överväger Modsport!
Angående motorn i Modsport har han som bekant 2 alternativ: Trimmad eller Standard: Trimmad är lätt: Fyll i detta XL-ark med all info och vips får du den beräknade effekten (och minimivikten). Om den faktiskta effekten blir högre eller lägre spelar alltså ingen roll. http://www.spvm.se/index.php?page=va Om han vill köra motorn som Standardmotor måste motorn vara helt original från gasspjäll till avgaspackning. Helt original, dvs allt skall vara enligt verkstadshandboken. Inga utbytta fjädrar, inga eftermarknadskammar, inte så mycket som en gjutgrad filad i insuget. Han måste också kunna visa en motorspecifikation med info om vilken bil motorn suttit i som original samt vad tillverkaren specat för motorn (volym, effekt, etc). Sedan är det väl bara att ögna igenom sportvagnsreglementet: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Spo Lista på godkända sportvagnar hittas här: http://www.spvm.se/sportvagnar.html Som vanligt går det bra att höra av sig till SPVM om man tycker en bil fattas på listan, så kommer den övervägas. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
Hei. Så hvem som helst kan bygge et chassis å få det godkjent i modpsort? Vist bilen blir godkjent i modsport. Hvilken andre klasser kan bilen kjore i? Er forresten et chassis til en bmw m1 body jeg skal bygge.
_________________ Andre Vikestrand |
||
Re:
Här i Swe kan du köra Modsport 1 som sagt även i SSK och dom svenska timeattack serierna. även gatebil tävlingar _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Re:
Ja det är bara ta kontakt med SBF så utfärdar dom en vagsbook åt dig, om det uppfyller reglerna alltså _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Re:
Ja, man får bygga buren själv om man bygger den enligt reglementet, börjar på sid 22: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek Sedan måste ju resten av bilen också uppfylla dessa regler samt klassreglerna som Torkel länkade till. Bilen kontrolleras av en SBF besiktningsman när man gör en vagnsboksbesiktning. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Det bästa är nog att kontakta en SBF besiktningsman och fråga:
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbe _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
SBF's regler gäller burbygge i vanliga karossbilar.
Dom har väldigt lite med att göra, hur buren i ett rörramschassi ser ut, Du kan svetsa buren som en del av chassit......och inget av bestämmelserna med infästningsplattor gäller rörramsbil. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (5899 totalt) |