Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4259 besök totalt |
Trackdays med Bmw klubben. Licens krav på alla event?
HEJ Åker bla Bmw i år och tänkte det kunde vara kul att köra en eller ett par Trackdays med Bmw klubben. Då till frågan: Arrangerar Bmw klubben endast Trackdays för gatbil där det är licenskrav? Eller arrangeras också andra bankörningar? Varför behövs licens? Känner inte till någon annan märkesklubb som har det kravet på sina gatbilsträffar på bana. _________________ Henrik Petersson |
||||||
BMW SC kör bara SBF-arrangemang vad jag vet. SBF licens är därav ett krav. Jag ser personligen licensen som något positivt men man kan väl tänka olika där. Om du bara vill prova på kan det finnas tillfällen då "prova-på-licens" kan erbjudas, kontakta gatbilsansvariga.
_________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
En viktig faktor med licens är att tredje part är försäkrad. Jag skulle vilja säga att alla seriösa arrangemang i sverige har licenskrav, sen om det är SBF eller SMA skiljer lite. Måns kommer nog med lite kloka ord här snart då han har mycket bra insyn i frågan och brukar kunna förklara på ett nuftigt vis.
Så tveka inte att ta licens i vår och kom med på klubbens fina arrangemang! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Ganska enkelt att förklara tror jag.
BMW klubben tar ett ansvar för att skapa säkra event som lockar många olika typer av bilintresserade. Genom att ha en högre säkerhetsnivå och väldigt välplanerade event, då inkluderat att alla tex ska ha licens, så kan man lättare förhandla med externa parter. Tex försäkringsbolag så som BMW Originalförsäkringar som försäkrar din bil fullt ut när du kör på dessa eventen , sponsorer till Cupen och andra arrangörer som är/blir välvilligt inställda att samordna möten med klubben. Så det är inget att tveka på. Ta licens och kom och kör med oss! Det är en perfekt början på bilkörandet och det finns MASSOR av kunskap som dess glada medlemmar mer än gärna delar med sig av. (Man behöver ju inte göra alla misstag själv även om det är fullkomligt normaliserat att göra det ![]() _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
Inte mycket att tillägga. Bryr man sig om deltagarna och sig själv såsom arrangör så försäkrar man.
För BMW Club Schweden/BMW Sport Club gäller följande: Prova-På licens erbjuds normalt under mindre arrangemang, men för våra banträffar gäller förarlicens (SBF). Knappast någon som har velat testa bankörning en gång nöjde sig med att testa bara en gång. Många av oss fastnade direkt och testar fortfarande bankörning varje banträff som erbjuds varje säsong av klubben ![]()
_________________ BMW MC-klubben |
||||||
Jag har åkt med bla Saab turbo klubben under senaste decenniet och där finns tredjeparts försäkring utan licenkrav. Dock ingen fordonsförsäkring så det är ju bra om det har gått att lösa. Likaså hyrt banor privat ett par gånger utan licens krav, dock brukar officiell tidtagning inte tillåtas
Säger inte att det är fel med licens men för gatbilar utan tidtagning förvånar det mig ändå lite att ni valt det.. Eller är det så att det finns möjlighet till tidtagning? Likaså att det körs Sbf tävling samma dag? Har tävlat i gokart och där har jag givetvis licens. Likaså arbetar som Testförare och har industripoolkort och licens för Nardo, Idiada, Pappenburg, Hällered, Astazero. Där har man det som förarkompetens prov i både säkerhet o kvalitetsyfte. En racinglicens säger väll inte så mkt om det egentligen.? Det blir ju lite seriösare och närmare racing med licens men man sållar kanske (medvetet? ) bort de som bara vill ut på bana några gånger om året. Men det är väll läge att uppgradera licensen då kanske _________________ Henrik Petersson |
||||||
Det är en evenemagnsförsäkring som tar tredje part. Vet inte vilket bolag de använder i år men vet att bla Länsförsäkringar erbjuder sådan.
Det är banorna själva som haft ej officell tidtagning som villkor när jag skulle hyra privat pga licens avsaknad. Dock vet jag att fler klubbar efterlever det på sina trackdays. Om det är krav från banuthyraren el ej vet jag ej. Har även använt Falkenberg i jobbet en gång, men då hyrde Poolstar banan så vet inte hur det hanterades. Stcs har kört på de flesta svenska banor 4-5 träffar år.. I år är , Kullen, Knutstorp, Gelleråsen, Sviestad bokade. Görs ett försök att få till Anderstorp el Mantorp också hörde jag _________________ Henrik Petersson |
||||||
Re:
Saab Turbo Cluben använder SMA evenemangsförsäkring. och valt att köra utan obligatorisk förarlicens vilket är möjligt till en högre kostnad för evenemangsförsäkringen om man endast kör gatbilsträning utan tävlingsmoment. däremot så KAN föraren frivilligt köpa en SMA förarlicens och bli försäkrad personligen även på Saab Turbo Clubens evenemang. |
||||||
Re:
Ja det stämmer, vi får en liten skön paus i Gatbilskörandet när vi får titta på spännande racing i BMW Cup ![]() _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Re:
Tack Fredrik det låter lite mer som jag tänkte. Har du lust att definera "och bli försäkrad personligen" Vad innebär det att hoppa över detta lite mer konket? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
när det gäller motorsport evenemang på inhägnat område så finns det ett LAGKRAV på att evenemanget måste vara försäkrat enligt lagen om Motortävlingsförsäkring... dvs evenemangstillståndet som både SBF, SMA och Svemo tillhandahåller sina arrangörer och där ingår då Motortävlingsförsäkringen som är lagstadgad och exakt lika för oss alla tre...... (sen använder vi olika försäkringsbolag iofs men försäkringen är exakt likadan oavsett) där slutar lagkravet..... jämför med bilförsäkringen, dvs det är lagstadgat att man måste ha trafikförsäkring... men stöld och halvförsäkringsdelen är frivilligt...... likadant är det på arrangemangssidan.. sen att sbf alltid ställer kravet på förarlicens är en helt egen påhittad sak för massa anledningar som dom har. vi har däremot istället möjligheten för arrangören på gatbilsevenemang att teckna endast arrangemangsförsäkring och hoppa obligatoriska förarförsäkringen.... till en högre kostnad..... (eftersom förarförsäkringarna subventionerar arrangemangsförsäkringen) .... och sbf och svemo istället alltid kräver. så om föraren väljer att åka utan försäkring/licens på ett SMA försäkrat evenemang, så innebär det helt enkelt att han personligen är oförsäkrad om han inte har en egen personlig olycksfalls-försäkring som kliver in istället..... vilket finns några få än som gör men fler och fler bortskriver sig ifrån numera.... men på samma sätt som man kan välja att endast ha trafikförsäkring på bilen och ta risken själv vid krock eller stöld, så är det faktiskt lagligt att ta samma övervägande på gatbilskörningar.... även om det är en liten kostnad och dumt att låta bli... men vi tillåter arrangörerna att välja det om dom vill och även deras deltagare då...... tävling däremot så har vi obligatorium på licens... men då finns det fler anledningar varav försäkringsbiten är den viktigaste såklart. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4259 besök totalt |