Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan skyline v12 , lackad
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (97867 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

knotan skrev:
jag tänker testa en uppsättning plåthjul utan spacers direkt på spindeln för att dels få bättre skrubb, dels mer "normal" bredd över framhjulen plus mer förlåtande däck, å se vad som händer.

jag gissar spontant att jag kommer få ha en uppsättning andra smalare hjul för gatåka

Bra och smidigt test. Jag satsar mina kort på att det blir stor skillnad

magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

GustafB skrev:
knotan skrev:
jag tänker testa en uppsättning plåthjul utan spacers direkt på spindeln för att dels få bättre skrubb, dels mer "normal" bredd över framhjulen plus mer förlåtande däck, å se vad som händer.

jag gissar spontant att jag kommer få ha en uppsättning andra smalare hjul för gatåka

Bra och smidigt test. Jag satsar mina kort på att det blir stor skillnad

Ser ju ut som du har ganska extrem scrubb på bilderna. Det har sina nackdelar med spårkänslighet, etc på vanlig väg. På bana är det ju inte så stort problem med spårighet, så där funkar det nog bra. Normalt så tillåter väl inte SFRO scrub över 60mm (tror jag det är) av just den anledningen....

Ta bort spacern så är du nog hemma..... Bredden på hjulen spelar mindre roll så länge de inte har extrem offset.

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
ok testade ett par bättrere begagnade bmw orifgnal hjul med dubbfria vinterdäck direkt på spindel och då beter den sig precis som vilken bil som helst.. thumbs up

så tanken nu då, svarvar ned spacers ca 10mm (max vad jag vågar ta)
sen har jag ett par andra fälgar oxå 18" som jag ska kolla om det 'är annat ET på. slår dit några lite smalare vanliga gatdäck på dem och sen får det väll "duga" ska även testa lite mer camber och toe in då!

ET på dessa fälgar med spacers blir helt fel,( innan jag hunnit bredda fälgarna innåt) som hela tiden har vart tanken, )

'

en annan tanke jag har är att öka vinkeln på själva fjäderbenet i förhållande till spindeln, dvs släppa lite på svetsen och vinkla om det för att få det lite bättre med kingpin,
detta är relativt lätt ombyggt då jag i dagsläget kan ställa upp till 7-8 grader camber, vilket kanske är lite onödigt,
vinklar jag om så jag kan justera upp till max 5 grader camber så kan jag ju då öka vinkeln mellan spindel/stötdämpare med typ 2-3 grader , vilket gör att jag kommer träffa marken någon cm längre ut ... tänker jag rätt då??

magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

knotan skrev:

en annan tanke jag har är att öka vinkeln på själva fjäderbenet i förhållande till spindeln, dvs släppa lite på svetsen och vinkla om det för att få det lite bättre med kingpin,
detta är relativt lätt ombyggt då jag i dagsläget kan ställa upp till 7-8 grader camber, vilket kanske är lite onödigt,
vinklar jag om så jag kan justera upp till max 5 grader camber så kan jag ju då öka vinkeln mellan spindel/stötdämpare med typ 2-3 grader , vilket gör att jag kommer träffa marken någon cm längre ut ... tänker jag rätt då??

Du tänker nog rätt. Har du egentillverkade bärarmar fram så kan du ju förlänga dessa samtidigt som du vinklar om spindeln också. Då kan du ju även köra mindre spacer...

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
'''

jag missade tyvär det som stog här då jag glömde titta efter svar innan det blev ny sida

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

knotan skrev:

Det var det jag också tänkte när jag såg dina bilder. Du verkar ha mycket plats (mot motor och annat) att flytta övre infästningen innåt. Men jag tror du behöver mer än 2-3 grader för att det ska ge en märkbar skillnad.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
ja det ligge rbnog något i de du säger, jag har ju som sagt sparat en del plats för det ska finnas plats at bredda framhjulen ca 4 cm, innåt (tanken var beggade 18" slicks 250-650/18)

men har ju svarvat ned spacers ca 10 mm nu, jag har svagt minne av att mina andra 18" som ligger på vinden ha lite annan et så kanske jag tjänar några mm där, plus lite vinkelförädnring på stötdämparen, så borde det tillsammans med gatdäck göra en del åt rätt håll....

en annan sak var att jag med rengörng av styrväxel och byte till en annan olja verkade få iordning på servoverkan, men istället fick ett litet läckage ut vid förarsidans ände (mot innre styrleden)
vad är det som tätar där?? jag hade inte ur kuggstången men måste väll lyckats skada det på nått vis där ändå sitter någon oring eler packbox antar jag?? men hur tätar den förbi kuggarna tänker jag?? (aldrig haft isär en styrväxel helt tidigare)

magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

knotan skrev:
ja det ligge rbnog något i de du säger, jag har ju som sagt sparat en del plats för det ska finnas plats at bredda framhjulen ca 4 cm, innåt (tanken var beggade 18" slicks 250-650/18)

men har ju svarvat ned spacers ca 10 mm nu, jag har svagt minne av att mina andra 18" som ligger på vinden ha lite annan et så kanske jag tjänar några mm där, plus lite vinkelförädnring på stötdämparen, så borde det tillsammans med gatdäck göra en del åt rätt håll....

en annan sak var att jag med rengörng av styrväxel och byte till en annan olja verkade få iordning på servoverkan, men istället fick ett litet läckage ut vid förarsidans ände (mot innre styrleden)
vad är det som tätar där?? jag hade inte ur kuggstången men måste väll lyckats skada det på nått vis där ändå sitter någon oring eler packbox antar jag?? men hur tätar den förbi kuggarna tänker jag?? (aldrig haft isär en styrväxel helt tidigare)

Antar att du inte tätar mot kuggstången. Det är nog så att du har en packbox på den ingående axeln i styrväxeln för tätning av servon. Kuggstången har nog bara fett för smörjning och gummibägar utvändigt för att inte få in smuts.

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
ok har vart ute å kört lite mer och gatmappat idag ,

motormässigt fungerar det bra , och styrningen verkar ha löst sig nu!
testade med ett par 16" hjul fram med vanliga däck med lite mer profil så blev den som vilken bil som helst trots att det fortfarande är helt fel skrubb.

men det lägger vi åt sidan tills vidare.

laddar ca 1 bar nu på grundladd vilket är lite för mycket så lär släppa efter lite på WG klockorna vill ha kanske 0.6-0.7 i grundladd å sen får det gärna stifga lite mot varvstoppet.

sjukt vrid är det redan trots "omappad" mapp, går liksom inte så bra att gatmappa så fort turbposarna börjar ladda så spinner det även på r-däcken och jag har inte bromskraft nog att hålla emot .
först på 5an har jag fullt grepp men då går det så pass fort att jag inte vill sitta å pilla med datorn mer

lär nog rulla ned den till Tony på AG.s nu efter lack och allt annat är klart.

håller på å plastar om främmre skärmbreddare och lite annat pyssel.

men nu åter till bromsarna,,,
jag tycker det är lite märkligt jag tycker dem är extremt tungtrampade.
men liksom bromsarna sitter ju på en typ 2.5 ton tung autobahn cruiser, m hur kan dem vara underdimensionerade för våran 1000 kgs bil???

eller är det så att det hydrauliska bromsservot som sat på bilen är så sjuklt starkt och min egna pedal är så klen helt enkelt???

vad göra?? bygga tebax till bromsservot (som vi tyvär inte har kvar) eller skaffa några andra 4 kolvsok fram???

Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Vi hade en 360 som vi tog bort bromsservot på, det behövdes inte enligt garagegrannarna som kört rally hela livet. Resultatet var som att trampa på en sten, ingen bromsverkan alls. Även efter att vi byggt om pedalen så blev det aldrig riktigt bra.

Nyköping
Här sen Okt 2007

Kan ni ta ett mindre bromsservo som är lite lättare att få dit?

Västervik
Här sen Mar 2006

Du kan inte åka med original huvudcylinder utan servo. Det blir helt fel. Jag fick laborera en hel del med hydrauliskt och mekaniskt utväxlingsförhållande på e30in innan jag fick till det. Försök få på ett servo.

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006

Re:

Cammo skrev:
Du kan inte åka med original huvudcylinder utan servo. Det blir helt fel. Jag fick laborera en hel del med hydrauliskt och mekaniskt utväxlingsförhållande på e30in innan jag fick till det. Försök få på ett servo.
Verkar va väldigt olika isåfall, jag åker med original huvudcylinder på min nuvarande och även på min förra gjorde jag de, bara byggt adapter och kapat en gängstång i rätt längd

Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
jag har ju inte orginal nu utan en betydligt mindre (golf 3 )
slaglängden känns rätt lagom (lagom mycket rörelsereserv mot golvet) skulle kunna förlänga pedalarmen lite men kommer väldigt nära golvet då

är väll som ni säger att ett servo kanske är lösningen för komfortens skull!!!

svårt att få plats med ett vanligt vakumservo för skulle man isåfall ha byggt det på plats i ett tidigare skede, men sammatidigt vill jag inte lägga ett par tusen på ett hydrauliskt från bmw som skrotarna vill ha.,.,.

lär nog göra några försök till att få till utväxlingen bättre med befintliga delar för att underlätta rent ekonomiskt, annars bygga nytt pedalställ för tex golfens vakumservo då den ska ju passa iallafall lätt med cylindern , får flytta isär koppling och gaspedal lite bara men inget jättejobb direkt igentligen

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
det mesta börjar falla på plats och de mesta karossjobbet klart, haft alla lösa delar för lack (allt utom dörrar kan man säga är lackat löst)

färgen blev veeetrkligen blå

blir svart dekor på sen är tanken,

som vanligt svårt med kulörer och bilder svårt.

men ser väldigt lik den hör blå man ser på vissa moderna volvos, som lyser upp tillvaron i trafiken

efter allt är klart med kaross ska pedalstället bort och byggas om för servobvromsar på ett eller anat vis....

känns så jäkla illa att ha bromsar som upenbarligen räcker till för en automabahn kryssare på 2.5 ton , som man knappt vågar köra över 100 för bromsarna är lika lättrampade som en sten trots bara halva vikten [/img]

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
inne i garaget igen efter lack
åter igen helt fel kulört på bilderna... :thumbdown:

men sjukt skönt att allt är färdiglackat, känns lite mer motiverande igen att färdigställa allt på riktigt :thumbright:

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Vilken färg har den egentligen

Ang. bromsar så var min första tanke när jag körde min bil att "vafan den har ju inga bromsar!!!!". Tog ett tag att vänja muskelminnet hur hårt man måste trycka för att få bromseffekt.'när man inte har servo (+ kalla racebelägg).
I F1 applicerar de 140 kg på bromspedalen som mest så det är bara att ta i

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
ja det må så vara,

men 140 kg är nog någon typ av sanning med modifikation, jag har ju suttit både modernare i f1 bilar och även min egen stenåldersrelik, och man behöver inte lägga några krafter att tala om, dem stannar på en femöring från 200+ utan ansträngning...

jag tyckte jag fick till det skapligt i micran jag byggde utan servo, men den va ändå lite "svampig" dvs lite för lång slaglängd innan den nöp ordentligt, och den va nog även några hundra kilo lättare,

nee, det får bli å försöka med servo ändå

färgen haha, jävligt lurig kulört asså.

men det är en solid blå/turkos , får ordna en bra bild med riktig kamera utomhus i solsken när den är ihopmonterad, men den lär ju iallafall synas bra (vilket såklart är meningen )

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
framhjulen inne på däckverkstad i helgen, ska byta bort R-däcken fram till vanliga gatdäck då den blev sjukt spårig att köra på gata med :thumbdown:

kvar att tillverka splitters under sidokjolar och canards till front och att sätta framför bakhjulen

sen lite dekor ska väll dit vartefter med :thumbright:

har med rivit bort pedalstället och bygger dit bromsservo

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Schysst att du börjar bli klar, när vår vi se någon film? Jag vill höra ljudet

Kanske är en synvilla men det ser nästan ut som om det är positiv camber bak?

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
Schysst att du börjar bli klar, när vår vi se någon film? Jag vill höra ljudet

Kanske är en synvilla men det ser nästan ut som om det är positiv camber bak?

jag har några filmer men hur bra än bild är på moderna telefoner så funkar dem fan inte på ljud

har ordnat extern mic till min gopro å testade filma med den men måste ha brusskydd (typ strumpa) för det blåste för mycket i miccen....

svårt ljud att fp till, den går rätt tyst så man hör inte så mycket motorljud "utifrån" då ljudet blir skevt med sidepipes (man hör ju oftast "ena" sexxan mer än den andra så låter bara som en sexxa

skulle kört raka 3" och sen ihop till et slutrör igentligen men skulle blivit så mycket mer jobb med avgasystem då... kanske ordnar det senare eller nått...

det är ganska exakt 0 i camber bak, och typ 3 grader fram
har mätt med ett lite dyrare digitalt vattenpass, dock lutar garagegolvet några tioendelars grader här och var så jag litar inte på det till 100% men har shimsat däcken ganska rätt när jag mätte in!!

Våra race- och banåkarbilar
Nissan skyline v12 , lackad
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (97867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande