Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 917K -71 (-17?) | 1, 2 >> 10750 besök totalt |
Tjo
Här tänkte jag berätta om mina planer och eventuella framsteg gällande min dröm om att skaffa en 917K Ända sedan jag såg en 917K på bild när jag var 8 år, har jag alltid drömt om att ha en. Eftersom en riktig går för drygt $2-3m har det känts rätt avlägset. Sommaren 2013 ändrades allt. Satt på ett flyg till ringen och ströläste en biltidning och tiden stannade när jag läste om en vägreggad 917K replica som såg exakt ut som en original i USA. Eftersom en riktig inte kan reggas för väg insåg jag att det måste ha vart en Replica. En svag gnista av hopp tändes och jag började genast skumma igenom nätet efter nåt liknande. (nej en lazer 917 är INTE en 917) bränn den med napalm om ni ser en sån, den är en hädelse mot hela bilhobbyn) Det visade sig att bilen i tidningen var en replica från "werkzcars" i Australien. Jag spanade in den, men den hade monoqocue istället för rörram och en fejk-fläkt på motorhuven. Inte tillräckligt korrekt. Letandet fortsatte och efter 3 dagar och 5 bedrövelser lyckades jag komma i kontakt med ett par glada snubbar i Sydafrika (Bailey Cars south africa). De bygger en 100% korrekt replika. Den är registrerbar för väg, redo för (och klassad) för klassisk racing. Det enda som inte är helt rätt är motorn. (Om man hittar en boxer-12 så är motorrummet givetvis redo för den! Den är byggd för att klara alla luftkylda porsche-sexor. Det som är fördelen med denna är att man inte behöver lägga miljoner på renovering av den sublima men krångliga 12an den hade på riktigt, samt att denna har moderna delar, som ökar säkerheten avsevärt. Och att den är reggad för vägen. Vad kan gå fel? Ifall den inte blir godkänd för väg gör det inte mig så mycket, då den mest kommer gå nere på Spa och Nürburgring under RSR:s trackdays. För att vara realistisk så blir det nog en lagom luftkyld carrera 3,6 och en g50-låda. Då får man en driftsäker, snabb 917 som man kan köra med! Planen är att replikera chassie 917-020 som vann på Sebring 12h 1971. Delvis för att den är snyggast i Martini-stripingen och att det är den årsmodellen jag vill ha. Detta är ett projekt som kommer ta ett bra tag, men jag postar eventuella uppdateringar när de infinner sig. Jag kommer att skaffa den. Jag har mailat fram och tillbaka med Bailey cars och bilen är specad och klar. Så fort jag har degen så ska ringer jag dem! Förutom att en stor del av det jag tjänar i månaden går till min 917K-insamling så letas även sponsorer! _________________ Sebastian Bryant-Meisner, legitimerad Nürburging-fanatiker |
||||||
Halloj var inne för några månader sen på Zatzy och kikade och såg att du startat en projekttråd där!
Sjukt frän bil! Är bilen/kittet beställt, vad är leveranstiden? /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||
Jo de tyckte jag skulle ha den där också! Den är inte beställd ännu, då ekonomin inte finns (för tillfället) Leveranstiden är 4-6månader beroende på hur man vill ha bilen. Då jag ska ha den i original noll-bekvämligheter-endast-lemans-spec och att jag fixar drivlinan här hemma så kommer det nog gå lite fortare när det väl infinner sig! _________________ Sebastian Bryant-Meisner, legitimerad Nürburging-fanatiker |
||||||
drygt 600.000:- att ta in till sverige inkl frakt. Då är den klar exklusive drivlina. Men bränsle/el, allehanda ledningar och liknande kommer förberett _________________ Sebastian Bryant-Meisner, legitimerad Nürburging-fanatiker |
||||||
Billigare än jag trodde men ändå en bra slant att hosta upp. Kommer man kunna se den i Sverige någon gång eller kommer den stå nere i Tyskland? _________________ Martin Öberg |
||||||
Visst är det en slant men jag tycker att det i alla fall nånting jag som vanlig människa kan ha råd med i framtiden. Det finns 917K för så lite som <100.000:- men de är inte så korrekta som jag vill ha den! Givetvis kommer den att synas till i sverige! Kommer nog på allehanda banträffar under vårarna och kanske en utställning eller 2! _________________ Sebastian Bryant-Meisner, legitimerad Nürburging-fanatiker |
||||||
Sjukt ballt Sebbe!
Här har en en sponsor som kommer hjälpa dig med allt när bilen väl landar i swe _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Glömde berätta om det jag kommit fram till hittills.
En del av 917s charm är ju de enorma bakdäcken och även den karaktäristiska topp-fläkten. Bailey cars har utvecklat en fläkt som de själva använder när de tävlar och har använt den under nästan 10 år. Kan fås i många olika material, men jag ska ha gul glasfiber/kevlar för maximal realism! Avon tyres gjorde originaldäcken så jag har mailat med dem och de tillverkar dem faktiskt fortfarande! 15" breda och 15" fälg (mums) bak och 10,5" breda 15" fälg fram. Ett set slicks går på 12k importerade och klara. Samma med intermediates (de däcket med det obligatoriska sick-sackmönstret från 70-talet!) Så det går sakta men säkert framåt. Som jag också skrev tidigare ska jag kolla efter nån sponsor. Rätt bra reklampelare eller event-bil för entusiaster. Så man kanske till och med tjäna en peng (drömmer jag om) så bilen kan betala sig själv! _________________ Sebastian Bryant-Meisner, legitimerad Nürburging-fanatiker |
||||||
|
||||||
Svensk grisuppfödning behöver ju hjälp |
||||||
Då är det ju bara att slå en pling till martini istället Asballt projekt för övrigt. Äckligt avis _________________ Kristoffer Clasén |
||||||
|
||||||
Grymt!
Har själv tittat på Baileys 917 ett bra tag, de verkar verkligen göra fina grejor. Kanske jag själv vågar ta tag i det där någon gång, fast det lär dröja några år minst. _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 917K -71 (-17?) | 1, 2 >> 10750 besök totalt |