Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla V8 '77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5070 besök idag (129815 totalt)
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Snyggt jobbat!
En sak som jag kommer ihåg när jag ser bilderna: Bränsletanken
Eftersom den sitter så högt upp i våra bilar, så vill det ofta gå vågor ända upp till tanklocket vid inspirerad körning. Och även komma ut lite soppa vid locket.
Så fundera om du behöver nån form av skvalpskydd i röret.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Vadim skrev:
Tja!

Idag monterade jag bakspeglar a"la retro jdm =) Köpte de på racetema.350spänn och ser riktigt bra ut enligt mig,samt håller bra kvalite!

Sen så slängde jag på lite gul film på framlyktorna för att jag tycker om när bilen avskiljer från original utseendemässigt fast ser ren ut samtidigt.Såna här grejer är perfekt för det,tycker jag! Med andra ord så ser det skitbra ut enligt mig!

Blev såhär:
[img]

[/img]


Har också gula lampor på en busbil, men i form av gula kåpor över glödlamporna.

Skärmkant/däck brukar inte vara stora problem rakt fram, men vid hjulutslag och karosskrängning gäller det att ha rundade kanter invändigt... annars får man snart svarvade däckskanter Been there, done that

Inte rätt fabrikat/modell, men kan kanske tjäna som inspirationskälla för ev slutfinish



thumbs up

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Re:

SRyLul skrev:
Snyggt jobbat!
En sak som jag kommer ihåg när jag ser bilderna: Bränsletanken
Eftersom den sitter så högt upp i våra bilar, så vill det ofta gå vågor ända upp till tanklocket vid inspirerad körning. Och även komma ut lite soppa vid locket.
Så fundera om du behöver nån form av skvalpskydd i röret.


Tack så mycket=)

Ja det med soppa som kommer ut har jag märkt redan med 3K motor i=) Just nu är det "nödlösning" bara att kunna starta bilen och göra några provturer.Sen tänkte jag ha en fuelcell som jag ska sänka in i reservhjulsbäljan. Och montera soppapump/pumpar utanför. MEn skvalpskydd i röret är bra att ha i vilket fall som helst,det har du rätt i! Och tanken som den sitter nu sitter dessutom längre bak och an aning högre än original pga buren och stötdämpartornen så soppan kommer garanterat ut vid locket om jag inte gör nånting om det. Måste ändå ta isär det igen för bränslemätarn jag fick är 0-180ohm helt plåtsligt för det skulle vara 10-110ohm,precis som originalgivare. Eller kanske går att köra så ändå och tanka när det visar 1/4 kvar=)
Men ska jag börja med givarn så bygger jag skvalpskyddet i samma veva!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Re:

[/img][/quote]

Har också gula lampor på en busbil, men i form av gula kåpor över glödlamporna.

Skärmkant/däck brukar inte vara stora problem rakt fram, men vid hjulutslag och karosskrängning gäller det att ha rundade kanter invändigt... annars får man snart svarvade däckskanter Been there, done that

Inte rätt fabrikat/modell, men kan kanske tjäna som inspirationskälla för ev slutfinish

Hej hej! Ja gula lampor har jag nånting för,gillar det starkt alltså!
Och skärmkanterna har jag rundat av lite försiktigt med hammaren innan lackeringen så de är runda och fina fast när man svänger och det kränger så kommer det att ta i däcken ändå.Men som sagt var så får jag höja bilen en aning när jag är ute och kör. Det där är liksom en utställnings höjd så att säga! Höjer jag han nån cm så blir det lugnt för oljetråget med.Men jag kommer att bygga ett oljetråg V2.0 ändå,känns inte bra som det är just nu.Dessutom finns det massor med utrumme på både höger och vänster sida och framåt så det blir både högre och ska rymma mer olja bara man bygger om pickup röret lite.Iaf så vet jag exakt hur jag ska göra med tråget,visste det inte förut och tänkte att det blir bra ändå=)

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Re:

Inte rätt fabrikat/modell, men kan kanske tjäna som inspirationskälla för ev slutfinish



thumbs up[/quote]

Jävligt snygg bil faktiskt! Visst är det en Datsun 1200??
Ser riktigt bra ut gör den fast det är klart att min bil är snyggare=))))))) Nej men riktigt snygg är den!
Finns ingenting att tillägga eller ta bort från den måste jag säga!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Vadim skrev:
Jävligt snygg bil faktiskt! Visst är det en Datsun 1200??
Ser riktigt bra ut gör den fast det är klart att min bil är snyggare=))))))) Nej men riktigt snygg är den!
Finns ingenting att tillägga eller ta bort från den måste jag säga!

MVH//Vadim


Det enda man skulle vilja byta ut på den är regskyltarna, till svenska skyltar som är registerade på en själv

Jo, det är en Datsun 1200 coupé, såldes som Sunny på dom flesta marknader. Personligen föredrar jag stor/liten-varianterna



...gärna i Sleeper-utförande thumbs up

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Välj gärna en större tank när du ändå byter.
Registrerad tjänstevikt räknas med full tank och med 60L kan ett par extra hästar få plats...

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Re:

Top Notch skrev:
Vadim skrev:
Jävligt snygg bil faktiskt! Visst är det en Datsun 1200??
Ser riktigt bra ut gör den fast det är klart att min bil är snyggare=))))))) Nej men riktigt snygg är den!
Finns ingenting att tillägga eller ta bort från den måste jag säga!

MVH//Vadim


Det enda man skulle vilja byta ut på den är regskyltarna, till svenska skyltar som är registerade på en själv

Jo, det är en Datsun 1200 coupé, såldes som Sunny på dom flesta marknader. Personligen föredrar jag stor/liten-varianterna



...gärna i Sleeper-utförande thumbs up


Hehehe! Ja en sån "sleeper med konstiga däck" och varför inte en BB under huven?? =))
Skitfränt med såna bilar på strippen och inte bara jänkare som är alla likadana enligt min smak,men oxå fina ibland!
På tal om Datsun så hade jag som tonåring en Datsun Silvia s11 från 1980. Och några Datsun bilar till men då saknade de värde. Nu skulle jag kunna tänka mig att betala hur mycket som helst för en sån Silvia,här kommer en bild på han[img]

Hur som helst så var det i Estland och då körde vi den runt sommarstugan där med min polare men vi har aldrig fått pappret på den.Det var deras sommarstuga alltså men bilen var typ min fast utan papper.Sen fick bilen stå där i några år,tills de sålde stugan och då polarn min har redan flyttat till England och nån av grannarna fick bilen av hans mamma,jag visste ingenting om det.Iaf så hittade vi bilen ett par år tillbaka,den stod i skogen ganska rostig mm.Så frågade vi skogsägaren om vi kunde ta bilen tillbaka/köpa den (för det var ju min bil egentligen) men vi fick inte göra det för vi hade inga papper på bilen.
Då tänkte jag fixa fram nån sorts papper men eftersom jag är i Estland ganska sällan och då vanligtvis ganska upptagen så dröjde det kanske ett år till.Iaf så har han skrotat bilen när vi kom dit sist=((( Det gick skitbra att göra det även utan papper....
Sä den bilen exixterar inte nu men jag kommer aldrig glömma den=)
Jag har iaf aldrig sett en sån modell.

MVH//Vadim[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Re:

SRyLul skrev:
Välj gärna en större tank när du ändå byter.
Registrerad tjänstevikt räknas med full tank och med 60L kan ett par extra hästar få plats...


Det är faktiskt en bra ide att ha en större tank,åtminstonde vid registrering,det har jag faktiskt aldrig tänkt på=) Tack för tipset!
Original tanken ska i alla fall kastas.
Och det ryms en 40L fuelcell in i reservhjulsbäljan och det är dit jag vill sänka den för att få något lägre tyngdpunkt. Men det kanske inte spelar så stor roll om det rör sig om 20-30kg 15-20 cm lägre eller högre..
Men lite här och lite där så blir det mycket till slut,så är det bara!

Iaf så går det att låna en 60L fuelcell från tex polarns audi s4 för registrering.Eller tillomed köpa en och sedan sälja eller behålla den för blivande projekt som tex en Bmw e28 med V8 som jag går omkring och tänker på lite då och då... Eller en Nissan s13 med V8. Eller nåt annat.För det börjar närma slutet med Rollan, man är nästan tvungen att börja fundera på nästa projekt =))

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej!

Har äntligen fixat fram en hastighetsmätare (från volvo 240) och passade på att bygga in den i instrumentbrädan. Nu har jag alla instrument utom bredbandslampan som får vänta tills jag börjar mappa bilen.
H-mätaren fungerar efter lite pill med den. Har provat den genom att palla upp bilen. Samtidigt passade jag på att ta isär han och ställa allt på 000000 som på en ny bil=) Bilen är ju liksom ny,eller hur? 2km har bilen rullat när jag höll på o testa=)
Har tillomed fixat belysningen i form av en liten vit led som kanske syns på bilden(liten prick ovanför mätaren,mellan 100 och 110).Men jag måste göra nån form av glas framför mätaren oxå,det har jag inte hunnit med än men har ett plan redan.
Dessutom kan jag meddela att det kommer 0-12V pulser från mätaren på ett ställe(troligen,måste mäta upp det). Så jag slängde på en bit kabel och lämnade den bakom brädan,sen kopplar jag den till trionic och problemet med signalen blir löst(hoppas jag=).

Här kommer en bild:[img]
[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4902



Jag har läst lite i tråden då och då. Denna bilen är asfrän

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Jag har läst lite i tråden då och då. Denna bilen är asfrän


Tack som f_n!!! =)) Man blir mycket mer motiverad när man läser sånt!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Då ska jag sluta och bara smygläsa och säga detta:

SJUKT NAJS BIL!

Hoppas du kommer ut och använder den på driftträfffarna i år. Driftbash 26:e April tex.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Re:

Tobias Nyström skrev:
Då ska jag sluta och bara smygläsa och säga detta:

SJUKT NAJS BIL!

Hoppas du kommer ut och använder den på driftträfffarna i år. Driftbash 26:e April tex.


Tack så mycket!!! Mycket trevligt att höra(läsa)!

Kommer definitivt att använda bilen på driftträffar! Det är ju självaste poängen med bygget! Fast 26:e april det vettefan faktiskt,den ska ju byggas färdigt(inte så mycket kvar)men sen ska den justeras och då kommer det definitivt mer jobb...om det var bara det,men nu ska jag flytta tillbaka till Tallinn i slutet på nästa vecka. Inte att det blir omöjligt på nåt vis att komma och sladda i Sverige och jag kommer att göra det så ofta det bara går,bara att ställa bilen på trailern och ta sig till färjan. Men det tar jävla tid att flytta,sen ska jag fixa till ett garage där(prio nr1 liksom=))). Och bygga färdigt bilen som sagt var.
Men jag ska försöka att hinna med. Hur som så blir det fler träffar framöver i somras och vi lär synas där

Kom till Drift Allstars round5 i Tallinn, 9-10 aug. Det blir bana mitt i stan,det kommer att sladdas på gata alltså=)))

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Det var ett tag sen sist! Nu har man flyttad till Estland, bilen är oxå här och är nästan klar. Bara att montera alla rutor. JAg har provkört bilen och den funkar helt fantastiskt=)) Den går jävligt bra, den svänger och bromsarna känns bra. Ingenting har lossnat,allt funkar som jag hade tänkt.
Det var inte många timmar i garaget för att självaste garaget ska etableras så att säga,det var mycket med flytt och nu i augusti kommer jag fira mitt bröllop oxå. Mycket nyanser där förståss=)

Men jag hoppas att slutföra projektet närmaste veckorna och hinna med att åka lite bana och sladda, samt finjustera allting innan sommaren tar slut. Det kommer mer bilder och video snart! Stay tuned!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hejsan!

I fredags har man åkt och testad bilen på flygfälten vilket ledde till tappat oljetryck och knackande motor((
Nu är en eller några vevstakslager kassa(troligen). Men det var skojjigt ett tag måste jag meddela)

Och nu kan jag inte bestämma om jag ska byta motor och bygga 2,3:a,reparera min motor eller montera i en v8 från en Audi A8? Jag har nämligen en a8 ståendes som min kompis äger och ska skrot och vi har tillomed rivit ur motorn nu i helgen? Det kanske vore en grej, en Corolla med 32v V8 ? Växellådan använder man en m90 från en Volvo med d24 i ..Den ska vara bolt on förutom kopplingen.

Vad tycker ni alla?

Mvh//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Toyota Corolla RWD goes V8

Hej hej!

Det var ett tag nu sen jag var här på forumet sist!
Rollan var färdigtbyggt som sagt var men motorn höll inte särskilt länge. Här är lite bilder på bilen:




Och här är min sommaråk=)



Hur som helst så har Saab motorn tagit slut pga ramlager. R.I.P


_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Rolla goes V8

Hej igen!

Efter Saab motorn var demonterat så ställde jag mig bredvid en Audi A8(donatorbilen) och tog ut motorn med elhärvan och allt annat.



Det var jävligt jobbigt måste jag erkänna=) Men iaf så fann det motorn och elhärvan. Det var bara att hitta ett svänghjul till manuelllåda. Enkelt var det inte och det som jag fick tag på har inga tänder till triggern. Måste montera det på remskivan istället. 60-2 bägge två fast den på remskivan är mindre. Hoppas att det funkar...

Här är en bild på provmontering i Toyotan


Och en bild på hur motorn sitter på plats


Funkar jättebra faktiskt! Men det var ganska mycket massage innan den passade på både motorn och bilen!
Så som en ny framvagnsbalk



Och jag fick bygga om styrningen helt och hållet för det som satt på bilen lämnade ingen plats för grenröret, jag tog en styrväxel från Vw Golf. Fick mer styrvinkel i samma veva!
MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Rolla goes V8

Innan jag fortsätter så tänkte jag lägga ut bilden på garaget!




MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Rolla goes V8

Hej igen!

Här kommer fortsåttningen:
Jag har lyckats att hitta ett svänghjul som sagt var fast utan 60-2 triggerhjulet. Kommer att montera triggerhjulet på remskivan och det som jag har kommer från Saab (fortsätter att donera). Den ör oxå 60-2 fast mindre och frågan är- kommer det att fungera med original givare? Jag har kolla på placeringen och alla grader och lull-lull, jag vill bara veta om det funkar med mindre triggerhjul och samma givare?? Givaren är ju en induktiv givare som ger en sinusvåg och jag ser inga anledningar varför det inte kommer att fungera om man monterar allting på rätt ställe. Tänkte bara fråga om någon har flyttat på triggern och behållt original givare och styrboxen??

Alla svar är vällkomna!

Här är svänghjulet och kopplingen:



Och jag har bestämt att lämna v-lådan på plats (slipper den biten med kardan och fästen med mera) och använda det som finns och hoppas att den kommer inte rasa hela tiden. Iaf så är det jävligt lätt att hitta en v.låda från Omega. Lättare än att hitta en M90 från en Diesel 940 som jag faktiskt har köpt. Så jag har v.lådan som passade motorn men jag tänkte på vad händer när den rasar? Inte så lätt att hitta en Volvo diesel M90 låda.... Även fast den är potenciellt starkare än Omegans.
Hur som så har jag byggt en adapterplatta för r25-28 låda:



Och v-lådan sitter på plats! Fast jag vet inte om kopplingen fungerar... Jag har iaf mätt allting och det SKA fungera. Jag kommer att märka om det inte fnkar=)

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Rolla goes V8

Just nu håller jag på med grenröret. Det är MYCKET TRÅNGT där under huvet men det funkar någorlunda.
Originalgrenrör passar ej förståss och är skit enligt mina åsikter. Jag kan inte bygga ett riktigt grenrör så alla primärrör är ungefär samma längd pga platsbrist och brist på kunskaper.. Så jag bygger det jag kan bygga och vi ser vad händer. Primärrörerna är 42,3mm (37,1 inne) det är lite större än portarna (typ 10%) och sekundärrörerna blir 58-60mm inne som är ca 60% av primärrör tillsammans. Sen kommer avgaserna följa till 3 tums avgasrör som redan finns på bilen. Tror att det kommer att fungera.
Så 4 till 1 på bägge sidor och sen 2 till 1.

Här är bilderna på skiten. Det var inte alls kul att bygga. Som sagt var mycket trångt och jag fick vända om varje del 50ggr=)



Här är bilden på höger sida och det är mycket värre på vänster sidan:

På vänster sida så är det typ likadant fast motorfästet är större,på framsidan sitter generatorn,på baksidan är styrningens axel med kardan ivägen och motorbalken är under grenröret... Trodde att jag får hjärnblödningen men inte! Fick till skiten någorlunda! Lägger ut bilderna när det är klart.

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla V8 '77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5070 besök idag (129815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande