Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3371 besök totalt |
vinterdäck till enaxlad trailer 1300 kg?
Jag har till slut fegat ur och köpt trailer till miatan, men dubbdäcken jag fick med behöver bytas innan jag vågar lasta miatan för transport till bilriktaren... Vad ska jag köpa? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Re: vinterdäck till enaxlad trailer 1300 kg?
C-klassade dubbdäck med ett lastindex som överstiger totalvikten. Gärna med lite marginal. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||
Några favoriter? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Nä, inte direkt. Ta ett däck från ett större märke och köp nytt. Då har du mindre bekymmer med ev punktering m.m. De rullar ju inte så mycket och kostar inte så mycket. Tänk på att det som står på kärran ofta inte är försäkrat. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||
Ett bra tips är att skaffa ett reservhjul och fästa på släpet.
Inte kul att få punktering i mörkret på motorvägen långt hemifrån söndag kväll... Been there, done that! ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Re:
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||||
Re:
![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Re:
Tack för tipsen! _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Re:
Och proffsen som har bråttom till race etc tar inte med 1 reservhjul, 2st reservhjul om man råkar ta någon elak asfaltskarv etc. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Re:
Ett proffs har varken bråttom eller kör på asfaltskanter. ![]() Ett 1300kg släp får bara lasta dryga 800kg och då vill man inte släpa runt på en massa extra delar. Jag lägger min röst på nya fräscha hjul. Då kan du dra släpet problemfritt i många år. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||
Re:
Min amatörkompromiss blir nya fräscha däck och ett reservhjul samt lagom bråttom. När dubbelMurphy är framme så får man lösa det mha improvisation, tex så är ju alltid flera racekollegor på väg till samma tävling så då får man väl be dem vända eller vänta in för att låna ett reservhjul. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||||
Re:
Jag slänger in reserhjulet i dragbilen, finns ofta plats där och mitt 1500 släp är allt som oftast överlastat... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
Om man väljer dragbil med samma bultcirkel som kärran så har man ett extra reserv.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3371 besök totalt |