Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
vinterdäck till enaxlad trailer 1300 kg?
3371 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
vinterdäck till enaxlad trailer 1300 kg?

Jag har till slut fegat ur och köpt trailer till miatan, men dubbdäcken jag fick med behöver bytas innan jag vågar lasta miatan för transport till bilriktaren...

Vad ska jag köpa?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1892



Re: vinterdäck till enaxlad trailer 1300 kg?

Dennis Kullman skrev:
Jag har till slut fegat ur och köpt trailer till miatan, men dubbdäcken jag fick med behöver bytas innan jag vågar lasta miatan för transport till bilriktaren...

Vad ska jag köpa?


C-klassade dubbdäck med ett lastindex som överstiger totalvikten. Gärna med lite marginal.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Re: vinterdäck till enaxlad trailer 1300 kg?

Cyberoid skrev:
Dennis Kullman skrev:
Jag har till slut fegat ur och köpt trailer till miatan, men dubbdäcken jag fick med behöver bytas innan jag vågar lasta miatan för transport till bilriktaren...

Vad ska jag köpa?


C-klassade dubbdäck med ett lastindex som överstiger totalvikten. Gärna med lite marginal.


Några favoriter?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1892



Re: vinterdäck till enaxlad trailer 1300 kg?

Dennis Kullman skrev:
Cyberoid skrev:
Dennis Kullman skrev:
Jag har till slut fegat ur och köpt trailer till miatan, men dubbdäcken jag fick med behöver bytas innan jag vågar lasta miatan för transport till bilriktaren...

Vad ska jag köpa?


C-klassade dubbdäck med ett lastindex som överstiger totalvikten. Gärna med lite marginal.


Några favoriter?


Nä, inte direkt. Ta ett däck från ett större märke och köp nytt. Då har du mindre bekymmer med ev punktering m.m. De rullar ju inte så mycket och kostar inte så mycket. Tänk på att det som står på kärran ofta inte är försäkrat.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Ett bra tips är att skaffa ett reservhjul och fästa på släpet.
Inte kul att få punktering i mörkret på motorvägen långt hemifrån söndag kväll...
Been there, done that!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1593



Re:

TPR skrev:
Ett bra tips är att skaffa ett reservhjul och fästa på släpet.
Inte kul att få punktering i mörkret på motorvägen långt hemifrån söndag kväll...
Been there, done that!
Jag brukar ta med ett off-season däck som reserv till släpet så behöver man inte köpa ett extra som reserv. Dvs ett av vinterdäcken får vara reserv på sommaren och tvärtom.

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Re:

TPR skrev:
Ett bra tips är att skaffa ett reservhjul och fästa på släpet.
Inte kul att få punktering i mörkret på motorvägen långt hemifrån söndag kväll...
Been there, done that!



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Re:

matfo skrev:
TPR skrev:
Ett bra tips är att skaffa ett reservhjul och fästa på släpet.
Inte kul att få punktering i mörkret på motorvägen långt hemifrån söndag kväll...
Been there, done that!
Jag brukar ta med ett off-season däck som reserv till släpet så behöver man inte köpa ett extra som reserv. Dvs ett av vinterdäcken får vara reserv på sommaren och tvärtom.


Tack för tipsen!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5253



Re:

matfo skrev:
TPR skrev:
Ett bra tips är att skaffa ett reservhjul och fästa på släpet.
Inte kul att få punktering i mörkret på motorvägen långt hemifrån söndag kväll...
Been there, done that!
Jag brukar ta med ett off-season däck som reserv till släpet så behöver man inte köpa ett extra som reserv. Dvs ett av vinterdäcken får vara reserv på sommaren och tvärtom.


Och proffsen som har bråttom till race etc tar inte med 1 reservhjul, 2st reservhjul om man råkar ta någon elak asfaltskarv etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1892



Re:

Rolle Scirocco skrev:
matfo skrev:
TPR skrev:
Ett bra tips är att skaffa ett reservhjul och fästa på släpet.
Inte kul att få punktering i mörkret på motorvägen långt hemifrån söndag kväll...
Been there, done that!
Jag brukar ta med ett off-season däck som reserv till släpet så behöver man inte köpa ett extra som reserv. Dvs ett av vinterdäcken får vara reserv på sommaren och tvärtom.


Och proffsen som har bråttom till race etc tar inte med 1 reservhjul, 2st reservhjul om man råkar ta någon elak asfaltskarv etc.


Ett proffs har varken bråttom eller kör på asfaltskanter.

Ett 1300kg släp får bara lasta dryga 800kg och då vill man inte släpa runt på en massa extra delar.
Jag lägger min röst på nya fräscha hjul. Då kan du dra släpet problemfritt i många år.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1593



Re:

Cyberoid skrev:
Rolle Scirocco skrev:
matfo skrev:
TPR skrev:
Ett bra tips är att skaffa ett reservhjul och fästa på släpet.
Inte kul att få punktering i mörkret på motorvägen långt hemifrån söndag kväll...
Been there, done that!
Jag brukar ta med ett off-season däck som reserv till släpet så behöver man inte köpa ett extra som reserv. Dvs ett av vinterdäcken får vara reserv på sommaren och tvärtom.


Och proffsen som har bråttom till race etc tar inte med 1 reservhjul, 2st reservhjul om man råkar ta någon elak asfaltskarv etc.


Ett proffs har varken bråttom eller kör på asfaltskanter.

Ett 1300kg släp får bara lasta dryga 800kg och då vill man inte släpa runt på en massa extra delar.
Jag lägger min röst på nya fräscha hjul. Då kan du dra släpet problemfritt i många år.

Min amatörkompromiss blir nya fräscha däck och ett reservhjul samt lagom bråttom.
När dubbelMurphy är framme så får man lösa det mha improvisation, tex så är ju alltid flera racekollegor på väg till samma tävling så då får man väl be dem vända eller vänta in för att låna ett reservhjul.

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Re:

Cyberoid skrev:

Ett 1300kg släp får bara lasta dryga 800kg och då vill man inte släpa runt på en massa extra delar.
Jag lägger min röst på nya fräscha hjul. Då kan du dra släpet problemfritt i många år.


Jag slänger in reserhjulet i dragbilen, finns ofta plats där och mitt 1500 släp är allt som oftast överlastat...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Om man väljer dragbil med samma bultcirkel som kärran så har man ett extra reserv.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Allmänt banåkaforum
vinterdäck till enaxlad trailer 1300 kg?
3371 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande