Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dubbla fjäderben - kanske något för en röd Nissan?
1217 besök totalt
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Jag vill minnas något jag läste igår, när jag försökte fördriva lite tid på jobbet, i Racecar Engineering om Eibach(tror jag det var) som utvecklat något snusfint system för progressiv fjädring/dämpning. Tanken, som jag förstod det, var att få fram mycket linjära progressiva egenskaper, utan märkbara övergångar mellan mjukt/hårt. Lösningen var hursomhelst dubbla fjäderben som kunde ställas in mycket fördelaktigt.
Nu hann jag tyvärr inte läsa så noga, men jag blev i varje fall nyfiken på det här. Förstod jag det rätt skulle detta system snart börja säljas för vanliga bilar, fast nu är det tyvär inte alltid jag förstår saker rätt. Därför undrar jag om ni vet något om det här - när det börjar säljas, priser(gissningar, uppskattningar, fakta?) och om det finns möjligheter att det kan trivas ihop med en röd Nissan? om det funkar skulle det ju vara ett grymt system, så jag fick kraftiga "vill ha!"-känslor.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

menar du Konis system med en "hjälpfjäder" som bottnade snabbt? Satt koncentriskt inuti huvudfjädern.

BMW 330i -05
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Jag har ingen koll på Konis system, men det verkar kunna vara något liknande i varje fall. Det här var, som jag förstod det, två fjäderben/coilovers varav den ena var rätt mjuk för att ge bra följsamhet mot marken och den ena hårdare för att ta över när det "laddas på" mer. Den stora grejen var iaf att övergången var väldigt linjär, så det inte blev några konstigheter.
Tyvär var inte bilderna så givande för mig, så jag förstod inte riktigt hur det hela satt ihop. De hade dels någon formelliknande bil där det satt två stycken kompletta fjäderben, och sedan någon bild där det hela såg ut att vara integrerat till ett. För mig som inte har jättebra koll på sånt här var det iaf lite förvirrande.

Hur funkar det där Koni-systemet? Har det några problem vid övergångarna eller ger det ett konsekvent betéende? Är det något att rekomendera eller skall man undvika det? Pris och annan info?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Läste om det i senaste RCE (RaceCar Engineering) och där satt det på en formelbil, räkna inte med att det finns till "vanliga" bilar på ett bra tag, om det ens kommer alls. Jämför med hur många det är som köper Konis värstingdämpare till sina gatbilar nu så ser du hur stor marknad det är...
Typ noll.

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Detta är inget hokuspokus egentligen utan ngt Eibach erbjudit länge. Inget nytt under solen, inte ens för Koni, även om deras system med en hylsa som bottnar var sinnrikt. Dock inget skumt att tillverka egentligen.

Man måste skillja på "helper" och "tender"-spring. En sk. helper sitter där för att hålla huvudfjädern på plats när benet fjädrar ut. När bilen står på marken är denna helt ihoptryckt. Det är därför den är gjord av platt fjädertråd istället för rund.

Tender-springen ser likadan ut, men är hårdare och behöver lite mer belastning på sig för att bottna ut.
På detta sätt får man ett knä i "fjäderhårdhetskurvan" och ett progressivt beteende. Detta är dock ganska avancerat att arbeta med och för att få det att funka perfekt krävs mkt testande.

Eibach har dock de fjädrar du efterfrågar.

I Konis fall har man en justermutter som man kan styra var i diagrammet man vill ha knäet (efter en viss längd dämparrörelse).

Formlen för att räkna ut den totala hårdheten är känd från mekaniken:

1/Cm + 1/Ct = 1/Ctot

Cm = Huvudfjäderns hårdhet
Ct = Tebderspring:ens hårdhet
Ctot = Totala fjäderhårdheten

Sen kan man bolla om framn och tbx för att få de hårdheter man vill.

Lite underligt kan man dock tycka kanske, men tenderspringen är, oftast (alltid?), den hårdaste.

EDIT: Inte för att vara pettant, men du kanske skulle ändra lite i överskriften i denna tråden. Jag såg mig en bil med dubbla framhjul framför mig när jag läste det... Per sida då.

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hmm, talar vi verkligen om samma sak här? Tycker jag får så olika svar, och det jag förstod från artikeln var att det handlade om någon ny produkt från Eibach(fast tekniken funnits länge). Fast det kanske bara är jag som är lite trött och förvirrad just nu. Imorgon kan jag scanna in någon bild från artikeln bara för att bekräfta att vi inte talar förbi varandra.

I vilket fall som helst verkar det ju finnas hopp för mina planer då det tycks finnas bra progressiva system. En sak jag brottas med med min bil är nämligen hur jag skall prioritera i fråga om gat- och banduglighet. Jag vill ha en bil som både går fort på bana och gata, helst utan att offra prestanda på någotdera - inte helt lätt, om man säger så. Med ett bra progressivt system tycker jag inte bilen borde tappa grepp på ojämnheter, samtidigt som fjädringen kan hållas ordentligt hård vid stora påfrestningar.
Tänker jag tokigt nu, eller kan det här vara rätt väg att gå?

Det där med testande verkar annars kunna bli ett problem. Jag har inte den blekaste aning om hur jag skall gå till väga med detta. Den lätta vägen skulle väl kanske vara att skaffa fjädrar utformade efter "standardvärden" på bilen, men något djupt inom mig vill dö av bara tanken( ). Krävs det en privat bana för att få till det, eller hur gör man?

Tack för era svar iaf - trots min milda förvirring känner jag mig inte helt borta längre!
Någon som råkar känna till återförsäljare eller liknande där jag kan få tag på priser och lite info om olika modeller på fjädrar? Måste veta hur mycket övertid jag skall försöka klämma in på jobbet.
Citera
Allmänt banåkaforum
1217 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande