Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 19299 besök totalt |
Re:
![]() Nuvarande lösningen gör att man tappar VLN och N24H hela startfält i princip. edit: Det kan naturligtvis vara klokt att temporärt stoppa de här klasserna i väntan på en riktig utredning och hitta en bättre lösning på säkerheten runt banan. _________________ Martin Öberg ![]() |
||
I längden är väl Nollvisionens grundregel det man får köra efter.
Det skiter sig alltid förr eller senare, det gäller att minska risken för dödsfall när det händer. Sen kan det väl inte skada om skumpiga krön slätas ut lite, även om det ger ännu högre snitthastigheter och "karaktären" ändras? Att gå andra vägen (att bygga fartgupp för att beskriva det vårdslöst) vore väl ännu värre (missa och du sitter i nätet). Att ha ackrediterade fotografer mellan räcket och det bakre staketet (mot publik) höll väl på att kosta några liv på LeMans för nåt år sen ( https://www.youtube.com/watch?v=JW3N |
||
Platsen där bilen landade är inte bara för fotografer. I alla fall inte i verkligheten. Det finns visserligen ett gammalt förfallet och trasigt staket där men det är alltid fullt med folk mellan det gamla och det höga staketet. Troligen är det gamla staketet en lämning från tiden innan man satte upp de höga staketen (fast det är inget jag vet utan vad jag tror).
Håller med om att det är en farlig plats att stå på. Tyvärr finns det ju fler såna utmed banan. På dessa platser borde det vara dubbla höga staket med en säkerhetszon mellan. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
klar det är trist det som har hänt men det verkar var bilen mer än banan som det var fel på det är ju inte vanligt att bilar lyfter så just där. det påminer lite om merca på lemans pch det var ju mera fel på bilen än banan
_________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||
Förra året på kvalet till 24h gjorde shultze motorsport även den en nissan gt3 bakhjulsåkning en längre sträcka.
fanns även några till som gjorde det. I helgen gjorde glickenhaus scg 003 bakhjulsåkning i schwedenkreutz. _________________ Peter Larsson |
||
Jag har följt 24 hrs (inte VLN) de senaste åren och det har hela tiden talats om att det nu går för fort.
Mer effekt kräver mer av allt, bla aero. Och då banan till sin karaktär gör att bilarna hoppar kanske man måste ta ner fart/effekt för att de inte skall bli luftburna? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Re:
De snabbaste bilarna går i princip i Grupp C-tempo idag. Inte Bellofs rekortid kanske men så fort gick inte Grupp C hela tiden. Den tiden var unik på sin tid. _________________ Martin Öberg ![]() |
||
Re:
Enklaste å kanske roligaste vore om GT3-klassen tog bort alla aero mm å körde dom bilarna som de är konstruerade från fabrik i std skick. Sen att de kan fixa med allt annat gör väll att de håller sig under 300km/h på många delar av banan och att rejsen blir tajtare/roligare att följa. Kolla bara på CUP-klasserna, hur tajt mellan teamen är det inte! För när en klass leder med typ 30 varv ner till nästkommande klass och har en snittfart på 182km/h, går de helt enkelt för fort. Och vad jag förstår så är det ju inte många team som kör VLN som någonsin tar sig utanför ringen å tävlar i andra event? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Har läst en del inlägg från en del tyska förares facebook-sidor. Bla Altfrid Heger som bla körde DTM på 90-talet, nu har han väl inte varit jätteaktiv dom senaste åren, men han vann 24-timmars 2000 tillsammans med Bernd Mayländer och Uwe Alzen bla i en 996 GT3-R.
Men han som många andra tycker inte det är banan det är fel på och vill heller inte att den skall ändras, utan istället se över bilarna, som det är idag är GT3 bilarna för snabba för ringen. Die Nürburgring Nordschleife muss so wie sie ist erhalten bleiben ! DTM-bilarna på 90-talet lättade också rätt bara på samma ställe, men risken att dom skulle ta sådana flygfärder som dagens GT3 bilar var obefintlig, ni snackar snarare rallyhopp. Även om Ellen Lohr satte sin Klasse 190 bakom armcot i Hatzenbach redan 93. DTM slutade att köra nordslingan 1993, då låg dom snabbaste bilarna på varvtider under träning på 8.45 min på Gesamtsträcke (som då var 2.53) (idag 2,44 km i VLN?). Bästa träningstid denna helg var 8.06 med en SLS GT3. Tittade på lite gamla VLN-resultat från 93, då var längden 2,38km. bästa träningstid det året sattes av Olaf Manthey i DTM Mercedes 190 Evo 2 med en tid på 8.30min. Dessa bilar var fortfarande extremt snabba men areodynamisk mil från utvecklingen dom senaste åren i GT3. Jag tror som många andra här att se över reglementet på GT3-bilarna, speciellt då de aerodynamiska delarna. För mig är inte farten det viktiga utan fajterna över placeringarna. Det sägs även att Nissan-föraren startade i sin första tävling på nordslingan samt att bilen fått helt nya aerodynamiska hjälpmedel..... ![]() [/img] _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Jag instämmer de alla kloka ord och det du skriver sist nu Mikael har jag tänkt hela tiden. Kanske var det förarens första tävling på ringen? Det låter iofs lite svårbegripligt att få köra en Nismo i sitt första race? Men att å andra sidan inte känna hur speciellt det är att åka över det krönet överraskar?
Till försvar får väl ändå tilläggas att det väl är så att dessa bilar genererar mer marktryck ju fortare det går, den sekund luften råka komma in fel under bilen får det dock diametralt motsatt effekt. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Håller med om marktryck och så länge det fungerar så är det ju toppen. Men på en bana som nordslingan där det är lätt med kontakt både med andra bilar, men också mot curbs, ut lite i gräset eller hårt nedslag i karusellen. En förlorad eller trasig splitter i nosen kan ju lätt försämra marktrycket i fronten. I VLN kör man väl med 120liters tankar tippar jag på? Sådant påverkar jag med tänker jag. Vikfördelningen måste påverkas enormt, speciellt på Porsche och Audi som har tanken fram.
Om Nismo-bilen nu är helt ny rent aerodynamiskt så är den säkerligen inte jättemycket testad heller. Nu spekulerar jag bara, min poäng är att bilarna är så beroende av sina vingar och andra aerodynamiska hjälpmedel för att fungera ordentligt, när dessa påverkar av yttre åverkan på en bana som nordslingan med sina många krön så kan det lätt bli pannkaka. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Mycket tragiskt det här!
finns en intressant artikel att läsa här: http://www.auto-motor-und-sport.de/m översatt med google translate: http://translate.google.se/translate _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||
Ett av problemen är väl att det med dagens GT3-bilar går att åka så fort genom efterföljande dubbelhöger att de knappt behöver bromsa. Med mindre grepp och downforce skulle dom förmodligen behöva bromsa före krönet.
VLN 4. 2013, 8:02.418, Uwe Alzen, Z4 GT3, stumt över krönet? (Alzen Automotive Qualifying-Runde 4. VLN-Lauf) https://www.youtube.com/watch?v=4JyF 24H 2014, 8:10.921, Kevin Estre, MP4 12C GT3, släpper av precis före krönet, ser ändå inte helt stabilt ut. (Doerr Motorsport 12C GT3 sets lap record at the Nurburgring 24 Hours) https://www.youtube.com/watch?v=ajN5 Gissar på 210-220 Km/h Vmin genom dubbelhögern. ![]() Om man ska spekulera lite så tror jag inte det är bristande downforce fram som gör att Nismon lyfter. Mer vikt fram ger också mer rörelseenergi uppåt i guppet precis där krönet börjar. Sen kanske Nismon kommer upp högre hastighet före krönet än de flesta andra GT3-bilar? Den såg då vansinnigt vass ut på rakorna i slutet av Bathurst 12H. Säkert en god idé att se över säkerheten vid sidan av banan men det löser inte nuvarande problem. Jag tror något behöver göras med bilar, bana, eller både och. Förhopningvis så hittar men en tillfällig lösning så att det går att genomföra denna säsong som planerat. Kanske gulfaggszon förbi flugplatz? Tror det behöver få ta sin tid för att hitta en bra lösning på sikt. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||
Föraren i fråga, Jann Mardenborough, är fabriksförare för Nissan. En av de som kommit fram genom GT Academy-programmet. Även om han är ung har han mycket erfarenhet. Formelbilar, LMP2 på Le Mans, ett antal GT-race för Nissan med mera.
_________________ Martin Öberg ![]() |
||
Redan förra året var GT-R:n uppe på bakhjulen: http://frozenspeed.myshopify.com/pro
_________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Som många andra här som följt VLN och N24 under några år så känner jag är farten GT3 bilarna har idag väldigt hög. Men inte bara dom, Porsche Cup gänget åker väl 8.40 tider. Och dom är många. Så det är inte bara enskilda bilar eller en klass som går fort. Utan många bilar med många förare som åker på tider som är väldigt snabba jämfört med förr. Runt 2000 tror jag Alsen och några till åkte 8.35. Men dom var väl typ 4 bilar som gjorde det.
Många bra synpunkter här som man håller med om. Personligen ser jag hellre lite lägre fart, tätare racing och ingen ombyggnad av banan. Jag är nere till VLN2 om ett par veckor vi får väl se vad som har hänt tills dess. Tragiskt är det i vilket fall som helst. _________________ Jens Lanvin |
||
Stämmer det att VLN använder SRO BoP-regler? Om man googlar "vln bop sro" så får man diverse träffar från 2013 och framåt som säger "In diesem Jahr wird die VLN die BoP der SRO übernehmen, so ist zumindest der Plan".
Se sidan 2: http://www.bathurst12hour.com.au/sit
Hittade fler dokument för andra banor, bland annat Oulton Park med samma RH. Väldigt högt fram jämfört med alla andra bilar. Vet dock inte om detta gäller för VLN? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||
Efter samspråk med anhöriga så har dom godkänt att ytterligare en film lagts upp från olyckan, de ger en lite ny bild av olyckan.
Ni får själva avgöra om om ni vill titta så jag länkar bara till den tyska artikeln som innehåller filmen: http://www.rallye-magazin.de/rallyes _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 19299 besök totalt |