| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dubbelskvig koppling, när ?
|
1415 besök totalt |
|
Eftersom det verkar sitta billigast-på-ebay kopplingen på Evon, inte plockat av lådan är inte helt säker på vad det är än, så funderar jag på att kosta på mig en lite sportigare när allt ändå är nedrivet. Så efter mycket googlade och diskussioner så verkar jag har kommit fram till att så länge man åker under 500hk/600Nm så funkar enkelskivig ganska bra, även om man åker organisk lamell. Så vad är är den allmänna åsikten om det här ? Anta att bilen skall köras en del gata utöver bana. Min bil kommer nog aldrig passera 500hk, det kommer inte gå fortare i alla fall runt banan för mig med mer effekt
_________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, BMW 520xD |
||
|
Re: Dubbelskvig koppling, när ?
Nackdelen med de flesta enkelskiviga kopplingar är att det är stor diameter på svänghjul, tryckplatta etc och mycket vikt i detta. Med en flerskivig koppling kan man gå ner i diameter på svänghjul och tryckplatta, använda tex startmotorkransen från en tomatlådebil för startmotorn. Du vinner rapphet i motor etc och får bort massa roterande vikt. _________________ Roland Johansson |
||
|
Jo jag har koll på att dubbelskiviga är mindre o smidigare, samt mer lätt-trampade.
Nu är det ganska lätta prylar orginal till Evon så med eftermarknads svänghjul så komemr man ner ett par kilo extra. Nu kan jag väl erkänna att jag inte är jättesugen på att betala 10-15000:- istället för en 6000:- om jag inte absolut måste. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, BMW 520xD |
||
|
Fast de dubbelskiviga är ju samma diameter till evo och jag tror inte t.ex. Excedy hyper twin är lättare än enkel organisk med lättare svänghjul. Jämfört med original kanske det är lite lättare.
ACT verkar ju ha en riktigt bra enkel organisk Skillnaden och fördelen med dubbelskivig till evo är väl ändå att de tål mer banzai starter. Jag köpte en excedy hyper twin för att aldrig mer behöva tänka på det. Men jag har inte provkört än för lådan ligger fortfarande på golvet men 15000 räcker väl inte ens med nuvarande pundpris.
Hade före detta 4-puck sinter (från grupp n bil). Det ska jag aldrig mer ha i en "gatbil". _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
|
Mja, det finns varierande storlek på dubbelskiviga oxo. Extreme Clutches frå Australien har till exempel en 184mm dubbelskivig, sedan i både 200 och 215mm storlekar.
ACT har jag hört ganska blandat om, Evolutionm forumet hatar dom i alla fall. Kan tänka mig att 4pucks sinter var horribelt. Min befintliga är nån sinter historia tror jag, gnisslar och hugger i alla fall 1300USD har jag sett Exedy för, borde bli under 15000:- hemma i sverige.
Enda stora nackdelen med enkelskivig är att man får ett redigt vänsterben
_________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, BMW 520xD |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1415 besök totalt |