Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 2 besök senaste veckan (88521 totalt) |
_________________ Martin Skoog |
||||
Enligt djungeltrumman var orsaken till den sena inbromsningen att föraren var upptagen med spårvalet på Dr Alban CD:n, och med den beprövade delikata finger-thumb-tekniken sedan försökte varvtalsmatcha spårvalet med krängningarna i den med dispans monterade baslåda för optimal gång.
Tur att allt slutade lyckligt ![]() Vrålåk och förare måste ha blivit av med en hel del vikt under vintern för det ser ut som om ni bara "flyter" fram som en kork på lecahavet ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
Ja det är kul att köra upp sig! man brukar faktiskt mer allvar då.. ja den inbromsningen fattar jag inte varför jag överhuvudtaget försökte mig på ![]() _________________ Martin Skoog |
||||
Re:
kan vara så! ![]() _________________ Martin Skoog |
||||
Ja, det kanske är dags att uppdatera lite i tråden.... såg att bilen var orange sist jag skrev något... den har ju ändrat skepnad lite sen dess.
förra säsongen missade jag segern i standard med ett poäng tror jag det var och tröttnade lite på att köra omkring med en tung bil. Därför fick det bli modifierat i BMW Cup denna säsongen, och resultatet blev ganska bra! Bilen fick sig en omgång med lättning, bättre geometri i framvagnen, större bromsar fram, och så byggde jag en 2,8l M52 motor. Brorsan och jag delade på min bil under säsongen, och det gick ju upp för en att vi helt plötsligt skulle få reda på vem som är snabbast... ![]() ![]() Till 2015 blir det nog också delad bil, och det lutar åt special! Motorn är såld, och alla fälgar och däck. Och nästa vecka landar det en S54 i garaget, så då har vi två att välja på till säsongen ![]() i övrigt blir det inga större uppdateringar på bilen, ska bara plocka ut handskfack och värmepaket och sådana bekvämligheter som jag har låtit sitta kvar. ska vi bli konkurrenskraftiga nästa år med en gammal kombi får man väl gå "all in" ![]() Just nu hänger bilen på lyften och är nerplockad för översyn, motor - växellåda - bakaxel mm är ute, och det blir nog till att lacka om ganska mycket av bilen också. bilder kommer! _________________ Martin Skoog |
||||
Fick några minuter i verkstan idag...
motorn åkte ut ![]() ![]() Har varit hyffsat varmt runt grenrören... ![]() På tisdag blir det en riktig skrothandlarrunda! ska lämna en massa växellådor och bakaxlar och fälgar i GBG, och ta hem min motor. och så ska jag skaffa en snabbare styrväxel och lämna skärmarna på avgjutning! ![]() _________________ Martin Skoog |
||||
Då var det dags för en uppdatering igen
![]() Att göra listan är ju lång, men idag blev det gjort lite iallafall. Motorn såg ganska risig ut. Den hade gått i vinterväglag innan den åkte ur... ![]() Men efter lite rengöring så blev den ganska ok! ![]() Efter lite funderande så var det lika bra att byta drivaxlar till M3 E36. och då blev det byte av bärarmar mm för att allt skulle passa. så det var bara att pressa ur bussningarna och blästra lite. Bra att det finns andra skrotsamlare man kan byta saker med ![]() ![]() sen är det många som vill ha Skoogamotorkuddar så svarven fick gå i bakgrunden. ![]() Det var länge sedan man körde gjutjärnsmotor som måste målas ![]() ![]() ![]() och så det obligatoriska hålet i bärarmen innan den målas ![]() ![]() _________________ Martin Skoog |
||||
Hej!
Jag såg lite av interiören av denna bil i filmen från Kinnekulle och blev nyfiken på dörrsidorna. Enkla, men snyggt uppvikta mot fönstret. Kan du bjussa på en bild av dörrsidan? Hur är dessa tillverkade? Material etc? _________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||
Re:
Tjena ![]() Det är faktiskt väldigt enkelt, vanlig aluminiumplåt som man tex gör fönsterbleck mm av. Finns hos vilken plåtslagare som helst och finns i olika färger. Jag har gjort av svart plåt som jag sen folierade i kolfiber på framdörrarna. Ta ett grovt mått och be sen plåtslagaren göra ett vik om du köper det där, så blir det en snygg bockning. Resten klipper man själv. Urtaget och fastsättning av dörröppnaren får man klura lite på. Jag kan lägger en bild sen. //M _________________ Martin Skoog |
||||
Re:
Okej! Nu blir jag riktigt nyfiken på detaljfinishen, så jag ser fram emot den där bilden. ![]() _________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||
det händer inte mycket i garaget för tillfället! har varit borta i jobbet mycket och så har jag ett garage som ska byggas färdigt innan jag börjar på bilen...
Men motorn är iallafall urplockad och motorrummet är tvättat från all motorolja ![]() S54an går förmodligen inte att rädda, kolven har träffat ventilerna och knäckts, så mycket vet jag. resten klarnar kanske när jag öppnar motorn. Blocket har spruckit på flera ställen på 3ans cylinder. Med lite tur går veven att rädda, och kanske toppen också. så vad som händer är högst oklart. Det absolut billigaste är att montera trampor och köra lådbilsrace ![]() _________________ Martin Skoog |
||||
Re:
Har blocket spruckit brukar det ha nypt rätt hårt på veven. Mest troligt har den skurit och vevstaken har gått av, slagit sönder kolven som gått upp i ventilerna. Med lite svets brukar det gå att rädda toppen för har ventilena knäckts brukar tallrikarna vara stansat in i förbränningsrum och kanaler (fråga mig inte hur jag vet ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
Ja det där låter ju både bra och dåligt, det hade ju varit bra att kunna rädda åtminstånde toppen. Får se om jag öppnar den och kolla hur eländet ser ut, så kan man börja samla saker. ... _________________ Martin Skoog |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 2 besök senaste veckan (88521 totalt) |