|
axelj
Göteborg
Här sen Jun 2008
Trådstartare

07 Maj 2015 19:53
Dimensionera bromsar mot värme
Vi är mitt uppe i att designa bromssystemet till den blivande race-BMW:n. Den stora nöten att knäcka är hur temperaturuppbyggnad och temperatur-peakar bör påverka designen.
Jag tror att man bör ta hänsyn till två aspekter i dimensioneringen, nämligen medeltemperatur och temperatur-peakar. Medeltemperaturen får man kontroll på med hjälp av tillräcklig kylning och temp-peakar kräver en tillräckligt stor massa på bromsskivan. Att analysera hur kylningen fungerar är alldeles för resurskrävande, och jag tänker därför att man kan anta en steady state medeltemperatur på skivan och sedan beräkna den maximala temperaturökning man kan få (exempelvis i slutet på Anderstorpsrakan). Detta resonemang antar alltså att man kan få erforderligt med kylning till bromsarna.
Jag behöver således lite hjälp från någon som kör med tempsensor på bromsarna. Vilken medeltemp brukar ni ligga på under race, och hur höga temperaturpeakar klarar man av innan bromsarna börjar mattas? Vi planerar att köra med PFC 097-belägg (hör gärna era åsikter om dessa). Är det någon som har koll på vilka temperaturintervall dessa belägg fungerar bra inom?
_________________ Axel Jonson
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

07 Maj 2015 20:01
Analysera mindre och kopiera/kompromissa mera. Trial & Terror kombinerat med ljuv idékopiering med andra ord. För BMW i ERCUP finns det ju lite erfarenhet att ta del av (jag antar att det är det det gäller?).
Om du ska analysera så försvinner en hel del av energin via strålning vid högre temp, energi som sen inte behöver konventionskylas bort (inte från skivan iaf).
Men alla komponenter är diskreta (inte kontinuerligt justerbara) så det blir att blanda och justera allt eftersom hur du än gör.
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

07 Maj 2015 20:16
Re: Dimensionera bromsar mot värme
axelj skrev: | Vi är mitt uppe i att designa bromssystemet till den blivande race-BMW:n. Den stora nöten att knäcka är hur temperaturuppbyggnad och temperatur-peakar bör påverka designen.
Jag tror att man bör ta hänsyn till två aspekter i dimensioneringen, nämligen medeltemperatur och temperatur-peakar. Medeltemperaturen får man kontroll på med hjälp av tillräcklig kylning och temp-peakar kräver en tillräckligt stor massa på bromsskivan. Att analysera hur kylningen fungerar är alldeles för resurskrävande, och jag tänker därför att man kan anta en steady state medeltemperatur på skivan och sedan beräkna den maximala temperaturökning man kan få (exempelvis i slutet på Anderstorpsrakan). Detta resonemang antar alltså att man kan få erforderligt med kylning till bromsarna.
Jag behöver således lite hjälp från någon som kör med tempsensor på bromsarna. Vilken medeltemp brukar ni ligga på under race, och hur höga temperaturpeakar klarar man av innan bromsarna börjar mattas? Vi planerar att köra med PFC 097-belägg (hör gärna era åsikter om dessa). Är det någon som har koll på vilka temperaturintervall dessa belägg fungerar bra inom? |
Ibland i Nascar har de kamera på bromskivan och oket inifrån hjulhuset, när de kör på småovaler så är skivan röd på 'rakorna' och när de bromsar inför kurvan lyser skivan upp.
Det bör säkert ge en medeltemp på kanske 500 grader, men jag gissar att efter ett sådant race så är det ompackning av bromsok och byta skivor/belägg som gäller.
Det ni ska fundera över är om ni vill ha det sista bettet i bromsningen men få byta mycket mellan varje racehelg eller om ni vill få till en setup som fungerar en säsong med beläggbyte halvvägs? Hög temp på skivor sliter på både skivor och belägg mer än låg temp.
_________________ Roland Johansson
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

07 Maj 2015 20:24
Rolle Scirocco skrev: | Det ni ska fundera över är om ni vill ha det sista bettet i bromsningen men få byta mycket mellan varje racehelg eller om ni vill få till en setup som fungerar en säsong med beläggbyte halvvägs? Hög temp på skivor sliter på både skivor och belägg mer än låg temp. | Om det nu är ERCUP så är fokus att skapa största möjliga sannolikhet för bra funktion under 6h och byte inför nästa race. Att spara på slitagedelar så det ska räcka två race offrar prestanda i onödan.
|
axelj
Göteborg
Här sen Jun 2008
Trådstartare

07 Maj 2015 20:55
Re:
Niklas Falk skrev: | Analysera mindre och kopiera/kompromissa mera. Trial & Terror kombinerat med ljuv idékopiering med andra ord. För BMW i ERCUP finns det ju lite erfarenhet att ta del av (jag antar att det är det det gäller?).
Om du ska analysera så försvinner en hel del av energin via strålning vid högre temp, energi som sen inte behöver konventionskylas bort (inte från skivan iaf).
Men alla komponenter är diskreta (inte kontinuerligt justerbara) så det blir att blanda och justera allt eftersom hur du än gör. |
Det gäller en ERCup bil ja! Vi kan absolut tänka oss att kopiera andra (och har som avsikt att göra det), men det innebär inte att vi inte vill ha koll på analysen. Vi vill ju åka snabbare än alla andra, inte lika fort
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

07 Maj 2015 21:26
Re:
axelj skrev: | Det gäller en ERCup bil ja! Vi kan absolut tänka oss att kopiera andra (och har som avsikt att göra det), men det innebär inte att vi inte vill ha koll på analysen. Vi vill ju åka snabbare än alla andra, inte lika fort  | Det är väl flest antal varv på det svarta som räknas...
och för det krävs att misstagen minimeras (trevliga stabila bromsar för alla förare hela tiden kan prioriteras före en meter senare broms för lite snabbare bästatid för den med en känslig bromsfot).
Men det är tajt i ERCUP så det räcker inte med enbart stabil tillförlitlighet (så onödigt tjocka skivor kanske går bort).
|
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

07 Maj 2015 22:35
axelj skrev: | Vi är mitt uppe i att designa bromssystemet till den blivande race-BMW:n. Den stora nöten att knäcka är hur temperaturuppbyggnad och temperatur-peakar bör påverka designen.
Jag behöver således lite hjälp från någon som kör med tempsensor på bromsarna. Vilken medeltemp brukar ni ligga på under race, och hur höga temperaturpeakar klarar man av innan bromsarna börjar mattas? Vi planerar att köra med PFC 097-belägg (hör gärna era åsikter om dessa). Är det någon som har koll på vilka temperaturintervall dessa belägg fungerar bra inom? |
Ett tips kan vara att prata med Per Stacke på PeanSweden, han har bra koll på det här med bromsar och temperaturer och kan ge en vettig rekommendation utifrån den spec på bil ni bygger.
Det finns exempelvis temperaturindikering som man kan måla på skivan och beroende på vilken färg den har efter ett körpass så ser man vilken temp skivan varit uppe i.
Jag har för mig att du skall försöka hålla dig under dryga 600 grader men jag kan minnas helt galet här.
_________________ David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
|
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

08 Maj 2015 07:45
Kul att ni inte bara kopierar utan försöker föra utvecklingen framåt!
Har inte själv kommit till bromsarna utan kör på trackday belägg ds2500 fortfarande.
lite Kurvor för ferodo i alla fall !
http://www.ferodoracing.com/products/car-racing/racing-brake-pads/ds25 . . . .
och lite siffror i alla fall
http://www.carbotech-europe.com/compounds.htm
Menar du att beläggen inte klarar dessa temperaturerna under längre tid eller att bromsarna "överhettar" efter ett tag?
_________________ Ulf Sanden
|
axelj
Göteborg
Här sen Jun 2008
Trådstartare

10 Maj 2015 12:24
BMW-DJ skrev: |
Ett tips kan vara att prata med Per Stacke på PeanSweden, han har bra koll på det här med bromsar och temperaturer och kan ge en vettig rekommendation utifrån den spec på bil ni bygger.
Det finns exempelvis temperaturindikering som man kan måla på skivan och beroende på vilken färg den har efter ett körpass så ser man vilken temp skivan varit uppe i.
Jag har för mig att du skall försöka hålla dig under dryga 600 grader men jag kan minnas helt galet här. |
Bra tips, honom ska jag prata med!
Annars kan man köra med en sådan här sensor:
http://www.texense.com/en/produits/racing-series_2/infkl-800-c-ir-brak . . . .
Trevligt av Ferrodo att lämna ut friktionskurvor! Precis någon sådant som jag behöver. Kanske får fimpa PFC till förmån för ett företag som faktiskt delar med sig av info!
Nej jag menar att även fast man har tillräckligt bra kylning, så kan man ändå överhetta bromsarna om de kan ackumulera för lite energi (är för lätta). Därför är det viktigt att ha koll på både medeltemperaturer och temperaturtoppar
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

10 Maj 2015 13:25
axelj skrev: | ...Trevligt av Ferrodo att lämna ut friktionskurvor! Precis någon sådant som jag behöver. Kanske får fimpa PFC till förmån för ett företag som faktiskt delar med sig av info!... |
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

10 Maj 2015 20:55
Nej det är för sorgligt med hemlighets makeri!
Du får bygga dig en testrigg helt enkelt!
_________________ Ulf Sanden
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

19 Maj 2015 14:47
_________________ G o r a n A m c o f f
|
|