| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Luftfilter?
|
3 besök senaste veckan (23591 totalt) |
|
Det finns rent kassa sportluftfilter, men även rätt bra filter. Man ska nog inte såga alla sportluftfilter att de renar dåligt osv.
Här ären liten test, inte den mest vetenskapliga men det ger så en hint om att filter kan vara bra/kassa. http://www.mkiv.com/techarticles/fil Kan nämna att jag har APEXI, det var så smidigt så jag rymmer det där jag vill ha det. EDIT: Apexi är ju ett torrfilter som ej ska oljas in, vilket är ett stort plus. _________________ Rickard Eriksson |
||||||
det mest intressanta är att dom inte tagit med ett vanligt pappersfilter i testet samt inget om flödet. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Detta: http://www.peugeot-sport-club.com/im
Har sänkt tempen på insugsluften med ~3 grader. Och ökat flödet avsevärt utan att släppa igenom mer skit....hoppas jag.
_________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
Jo, så länge det går att sälja kan man vara säker på att det dyker upp, oavsett om det är bra eler inte. Själv fick jag luftfiltret med bilen, så jag kanske skall vara glad att jag inte lagt ut några pengar på det. Värst är väl att säljaren aldrig hade brytt sig om att skärma av det. Måste ju vara ganska meningslöst att köpa ett dyrt filter för att dra in varmluft i motorn. Hursomhelst, tack för tipsen! Jag skall kika på Iveco-filtret och se om det får plats. Antar att det finns hos Mekonomen eller liknande? Apropå fästena, kan det funka med de som är till för sportluftfiltret? Det sitter ju på en sorts adapter/platta med öppning för röret. Vore ju busenkelt ifall det skulle passa rakt av, så slipper jag försöka mig på något med de primitiva(vässade flintastenar och sträklubbor ) verktyg jag har i garaget.
|
||||||
|
Intressant diskussion.
Då kanske man själv inte behöver skämmas över att man tog ett JD (traktor filter) för 200 kr som normalt sett är till för en 7 liters turbo disel
Den borde inte ha några problem med tryck fall och passar min snålhet. Fick iden från Pikes peak saaben och den tar ju ut en hel del luft. _________________ // TXbias BXrndtson |
||||||
funktion före design är alltid tidlöst
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Hmm...
Ingen annan än jag som brukar köra utan filter?
Annars tror jag på MISAB's torra filter. Dom verkar bra på allt plus att man slipper olja in sin luftmassemätare i onödan (om man nu har en sån) _________________ /Mathias Cardevik
3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Är det detta?
Är dessvärre lite svårplacerat i de flesta normala motorrum... _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
|
Intressant tråd måste jag säga...
När jag bygger ny motor, tänkte jag passa på att bygga en luftfilterburk som sluter tätt mot insuget som sitter mitt på huven. Till detta tänkte jag använda dubbla såna här; (i varje fall den stilen, får inte plats med runda..) Använder dubbla eftersom det finns plats, och man kan väl inte få föööör stor filteryta?
Filtret mäter 33x18 cm och jag tänkte ha andra sidan (än den som syns på bilden) upp.. Missar jag något eller finns det någon som har bättre tips? Hur tar man förresten reda på hur stort filter man måste ha? 6,6 liter motor, 6500 rpm?
|
||||||
ok, lär hamna kring 450 hp... Men det är lika bra att dimensionera för 600 direkt
|
||||||
Hittar det inte på deras hemsida.... ingen som vet nån i sverige som säljer apexi över webshop?
_________________ René Hedback |
||||||
Nej, det finns ej mig veterligen, sökte överallt men hittade det inte. Men skicka ett mail till johan på carfashion så tar han hem ett rätt fort. _________________ Rickard Eriksson |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Här kommer ett litet förtydligande av vad ni redan sagt. En jämförelse mellan original pappfilter och ett populärt "sportluftfilter".
http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php Jag har föresten "debatterat" på GTI Klubbens forum med en som ville sätta ett koniskt filter på sin GTI med K-jet och en förelog att han skulle sätta det direkt på röret efter mängdmätaren. Hmm... Det finns också dom som från original luftburk dragit en slang till ett koniskt filter.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Luftfilter?
|
3 besök senaste veckan (23591 totalt) |