Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Försäkring av/på vid varje bankörning!
2428 besök totalt
Anders_R
Helsingborg
Här sen Jan 2014

Trådstartare

Hej alla !

vet inte om jag postat rätt här.

det jag undrar är hur gör ni som kör bana några gånger om året med er "banbil" bara förutsatt att ni kör till banan med den. vet att visa försäkringsbolag e rätt gnälliga om man bara vill ställa på bilen dan innan man ska till banan tex och sen ställer av den när man kommer hem. vilka försäkriongsbolag är lugnt med detta ?

//Anders

Farhult
Här sen Feb 2009

Bilen får vara påställd under de månaderna som säsongen löper.
Transportstyrelsen kommer debitera dig en månads påställning i vilket fall som helst även om den bara är påställd en dag.

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Anders_R
Helsingborg
Här sen Jan 2014

Trådstartare
Okej kanske var jag som tänkte fel ,jag menar försäkring av bilen :P eller drar försäkringsbolaget 1 hel månad fast du bara har på den tex 2 dagar ?

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Du får betala skatt för hela månaden samt försäkring för de dagar den är påställd.
Dessutom tillkommer påställningsavgift på 60 kr (tror jag det är) varje gång du ställer på.
Tänk på att du kommer få betala hela årsskatten först och sedan få tillbaka överskottet när du ställer av bilen igen.
Betyder att du troligen kommer få betalningsavin efter du har ställt av bilen, detta måste ändå betalas annars blir det brukandeförbud på bilen även om du betalar skatten nästa gång du ställer på.
Been there, done that...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har kört det upplägget, skitsmidigt med smartphone app thumbs up Lönar sig definitivt om det är en dyr årspremie. Jag hörde aldrig ett pip i protest från mitt försäkringsbolag.

Enda nackdelen - som redan nämnts - är att man drunknar i inbetalnings och återbetalningsavier men det var ju inte hela världen

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Anders_R skrev:
Okej kanske var jag som tänkte fel ,jag menar försäkring av bilen :P eller drar försäkringsbolaget 1 hel månad fast du bara har på den tex 2 dagar ?

Nädå. Du betalar full försäkring de dagar den är påställd och bolagets "garageförsäkring" de dagar den är avställd.

Helsingborg
Här sen Jan 2014

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Anders_R skrev:

Nädå. Du betalar full försäkring de dagar den är påställd och bolagets "garageförsäkring" de dagar den är avställd.

Precis min tanke kan man ha den garageförsäkrad fast den e "påställd" från vägvärket så man slipper klödda med skatten lr de går inte ?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Anders_R skrev:
Magnus Thomé skrev:
Anders_R skrev:

Precis min tanke kan man ha den garageförsäkrad fast den e "påställd" från vägvärket så man slipper klödda med skatten lr de går inte ?

Går inte. Du måste ställa av den hos vägverket.

Sverige
Här sen Jan 2007

det är ingen påställnings avgift längre. TS tog bort det 2015. det är alltid ngt possetivt

BMW Z3M
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Som franzetti säger så är påställningsavgiften på 50kr borta (i samma veva som skatten höjdes)

Skatten betalas ju månadsvis och försäkringen dagsvis.
Det är osmidigt med betalningar och papper i mängder som kommer hem, men i långa loppet blir det billigare

Exempel:
Försäkring påställd 10000/år
Försäkring avställd 1500/år
Skatt 2400/år
"skattemånad" eller vad det nu kallas: Januari
Huvudförfallo på försäkringen vid årsskiftet för enkelhetens skull.

Bilen är avställd under vintern
Januari:
-Registeravgift 65kr(?)
-Räkning på 1500kr för garageförsäkring

Påställning första helgen i april (2 dagar påställt 4e till 5e, och ställa av igen senare)
Efter några dagar får du skatt och försäkring för resterande månader
-1800kr skatt
-6334kr försäkring (avdrag för att du betalat garagedelen för hela året och avställt 93 dagar)
Något dag senare upptäcker dom att du redan ställt av bilen och skickar ut det här:
+6288 återbetalning försäkring
+1600 skatt
Ställer du på den igen nästa helg
-0 kr i skatt eftersom du redan skattat april
-5995 kr

osv

Har du den då påställd 3 helger per månad och 2 dagar per helg under april-september blir totalkostnaden
skatt: 1200kr
Försäkring 2338kr

Mot att ha den påställd hela tiden april-september
skatt: 1200kr
försäkring 5750kr

En diff på 3412kr

Nu kan jag ha missat någon beräkning och avrundning. Men i mitt fall (väldigt lika siffror som exemplet) är det en ganska påtaglig skillnad
Nu är ju jag 23 år och har inte den bil som är billigast att försäkra, så i era fall kanske det inte är lika påtagligt.

Nackdelen är att man kan få ligga ute med lite pengar när det blir fördröjningar på återbetalningar osv

Citera
Allmänt banåkaforum
2428 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande