| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW M3 E36 srs airbag lampa Besiktning
|
5 besök senaste veckan (4572 totalt) |
|
Bmw M3 E36 srs airbag lampa Besiktning
Hej, Någon som vet om man kan göra något slags motstånd till SRS airbagen så att airbag lampan slutar lysa i bilen, eller måste man köpa en annan ratt med airbag för att få igenom bilen på besiktningen? Tacksam för svar. MVH Eric _________________ Eric Eriksson |
||
|
Du kan med ett motstånd få lampan att sluta lysa, måste troligen släckas med ett verktyg avsett för detta efter att motståndet monterats. När du besiktigar bilen måste du ha en airbagratt om bilen varit utrustad med en sådan från början. Har du väl monterat ett motstånd kan detta läggas bakom rattkåpan och när du byter till "besiktningsratt" behöver du inte koppla in befintlig airbag.
_________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||
|
2-4 ohm motstånd simulerar en SRS o håller lampan släckt.
OBS Ohm - inte KiloOhm. Men en vaken besiktigare ska se att SRS lampan tänds och sedan slocknar. Det är svårare att simulera trovärdigt. (möjligen koppla över oljetrycket - men det är inte rätt) _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
|
Med motståndet på plats funkar det precis så. Moståndet simulerar airbag. Lampan tänds och slocknar efter en stund. By the book. Själv har jag aldrig besiktigat bilen med annat än moccaratt men en gång knorra dom lite. Dock ingen ombes.
Overkill. Ta ström från en annan lampa som lyser rätt tidsintervall och limma med något svart lim i tunneln till extrafippeldioden i instrumenthuset. Man slipper mattor, motstånd och annat mög som bara går sönder igen.
Plus: Man ska nog så att säga inte lita på att en 20+ år gammal airbag gör någon nytta iaf. För vem vill ha en sådan i plytet, inte jag iaf med hjälm och annat. Nu lät jag hård ser jag. Det finns även andra sätt
_________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
|
Re:
En airbag kan ge lite näsblod, men den är mjukare att tugga än rattkringlan. Bara man tar ansvar för sin egen skit kan man fuska rätt mycket (om det bara är fråga om att få besiktning inskrivet i registret). |
||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW M3 E36 srs airbag lampa Besiktning
|
5 besök senaste veckan (4572 totalt) |