| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Körteknik i GPL
|
1589 besök totalt |
|
Körteknik i GPL
Behöver lite tips på hur jag ska köra bilarna i GPL. Bromsarna är ju inte världens effektivaste och inte är greppet i kurvorna så bra heller... är det sladd som gäller? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
Att köra på sladd är ruggit svårt så börja med att köra så rakt som möjligt
....
En sladd kan lika gärna sluta med en avåkning som en perfekt tagen kurva. Det som gäller är träning o åter träning! Välj en bana som du lär dig utan o innan. Där kan du sedan exprimentera med olika kör stilar. Själv använde jag Monza till det. Det är en bra bana med bra kurvor för ändamålet _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
Jag började träna på Watkins Glen. Den är så kort att man ganska snabbt får en känsla för åt vilket håll det svänger. Jag kör oftast med lätt uthäng på bakvagnen, men bara precis så att jag hör att däcken gnisslar.
Standard-setuperna är ingen höjdare. De flesta av dem är en smula aggresiva vid gasuppsläpp. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
mitt största problem såfort man ska bromsa och släpper gas så går man plötsligt baklänges. Tyvärr så "skruvar" jag mest bort mig när jag försöker fixa inställningarna. _________________ Daniel Steiner |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jag köpte GPL och inte fick jag med nått sånt Nu köpte jag det iofs på Domus...
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
85/60/6 är en lättkörd diff!.
allt med 45/60/1 etc bör man undvika, men det är dom som går snabbast sen när man väl lär sig. Kurvan efter "bron" på monza, tex. en 10km/h snabbare med en sån diff där, vilket betyder massor i tid. Sen att diffen är helt okörbar innan däckena blir varma är en annan sak ;D _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
|
nått med rampcoastervinkel (eller vad det hette ;D
första nummret är när man är på gas, andra nummret är när man släpper gasen, och det sista är clutches (kopplingar). Ju mer, desto mer låser den. Bilen blir lite understyrd med 85/60/6. Speciellt bra är det på BRM:en. Sen är det givetvis fler faktorer, typ bromsbalans. ha den runt 58 så slipper du backa runt i kurvan =) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Boken följde bara med i förstautgåvan av spelet vad jag vet, inte i "Nice Price"-utgåvorna. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
stämmer bra. Första gpl-utgåvan var ju i en stor kartong (den jag äger), sen kom som sagt spelet ut till lågpris, och då i en DVD-ask istället.
Dock så ska boken finnas med som .pdf på skivan om jag inte minns fel. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
|
Re: Körteknik i GPL
trailbraking är effektivt vid inbromsningar,delvis du bromsar en bit in i kurvan samtidigt som du har lite gas. det gör att du kan bromsa senare och få ett tryck på framdäcken när du ska in i kurvan. kombinationen gas/broms är mycket viktig i GPL,ju mer aktiv du är med gasen ju lättare är det att hitta greppet och hur mycket man kan/ska gasa ut ur kurvor. jag kan bara säga hur jag kör och jag använder nog mer gasen än ratten när jag ska styra in bilen i rätt spår. oftast så slänger jag till med ratten och kompenserar det med gas resp broms. ex du närmar dig en kurva och styr till rätt ordentligt med ratten,mer utslag på ratten än vad som krävs gör ju att bilen svänger in snabbare och tidigare och du kommer att pricka apex för tidigt,för att motverka det så gasar du samtidigt vilket gör att du tvingar bilen till ett rakare spår. ett för stort styrutslag och för mycket gas i en kurva kan vara effektivt då du skapar ett mottryck på framdäcken som gör att bilen blir stadigare,dock är det mindre bra för däcken
ju mer du tränar ju mer kommer du att märka att du kan svänga bättre och mer nogrant om du har ett samspel mellan gas och stryutslag. att köra fort i GPL är jobbigt när det kräver enorm precision,och precision som alla vet det får man bara genom att man jobbar med små korta utslag på ratten och har styrka bakom rattrörelserna. det är just att man måste spänna sig som tusan i armarna för att kunna köra fort i GPL som kostar krafter. jag brukar säga att GPL är den enda SIMen där man verkligen får jobba med bilen för att få den dit man vill men det är också tjusningen med GPL,du påverkar hela tiden hur bilen ska bete sig. nu vet jag inte om dom här tipsen på hur man ska köra är optimalt jag kan bara beskriva hur jag kör.
vore iofs intressant att höra från nån som racar på riktigt om den personen känner igen sig från det jag just beskriver. Kör så det ryker! _________________ Patrik Gårdewall |
||||
|
1) http://www.bhmotorsports.com/GPL/dow
manualerna till GPL
2) ska man ha en diff som inte är typ 100% låst.. så det snurrar lite om innerhjulet (antar att det är mer lättkört men går saktare) för när man kör med hårt ställd diff tycker jag iaf det går mer på snedden än rakt fram.. vilket är skoj men går inte speciellt fort...
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
Körteknik i GPL
|
1589 besök totalt |