Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 40376 besök totalt |
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Re:
Tack för tipset, fick bli dem tillslut 😊 _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Nu är licensen fixad och hade dessutom en kanondag på söndagen med BMW klubben på Mantorp. Riktigt bra uppstyrt och trevliga hjälpsamma instruktörer samt deltagare. Fick åka med en av instruktörerna i en M3 Competion kittad med kw chassi, 888 och pfc klotsar, förutom att det var sjukt roligt där jag var övertygad om att vi skulle köra av inför varje kurva eftersom han kunde bromsa så sent så fick jag även tillfälle att jämföra med min bil. Kan erkänna att jag efter första passet på förmiddagen gick i säljtankar då bromsarna faeda efter 2-3 varv och gatdäcken förvisso släppte beskedligt (Kuhmo ecsta le sport) men inte orkade med sin uppgift. Under eftermiddagen blev jag iallafall lite bättre på att spara på materialet och körde nästan 1 timme i sträck och avslutade dagen med ett stort
![]() Kan iallafall konstatera att ni alla hade rätt om red stuff beläggen, de vart överhettade direkt vilket ledde till att det var väldigt svårt att våga ha en sen bromspunkt eftersom man inte visste hur d skulle ta vilket i sin tur gjorde att man bromsade för tidigt för att sen släppa upp o bromsa igen vilket byggde upp ännu mer värme, lite moment 22. Nu är 9,5" fälgar inhandlat tillsammans med 4st 255 federal 595rsr. Hoppas det tillsammans med pfc klotsar kommer att skjuta fram gränsen ordentligt för vad bilen klarar av. Biltemabromskylningen håller fortfarande ihop, ser inget tecken på att slangen skulle ge upp. 😊 _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Kul att du gillade åkturen. Biltemas slangar till bromskylningen har suttit på min i tre säsonger och lever fortfarande.
Lycka till med uppdateringarna. ![]() _________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||||
Re:
Det gjorde jag verkligen, vilken kanonfin bil du har, hade jag haft det obegränsat på hobbykontot så hade jag haft den som mall då jag byggde om min. Men men om ett par år kanske. Hade varit kul om du efter 4-hjulkontrollen la ut specen i din tråd. _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Nu är federalerna hemma ser fram emot att kunna jämföra dem med gatdäcken
![]() ![]() Nu väntar jag på fälgarna som kommer på onsdag. Är 9,5" med et35, efter att ha sökt lite här på rejsa så verkar de passa ok på bilen. Hoppas på att inte behöva ställa mer camber fram för att få in dem under skärmarna. Original fälgar är et47 8"fram och et26 9"bak. 4-hjulsinställningen är gjord efter 19" som sitter på idag, 265bak 235fram, tror ni jag behöver göra om den med 18" 255 runt om och annan ET eller är det viktigare att se till att fram och bak går i linje? Tacksam för alla svar ![]() _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Riktigt intressant!
Oxså kollat efter andra fälgar, och tänkt beställa Federal. Men hittade inga 19 tum, verkar som man får gå på 18. _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||||
Idag fanns det äntligen tid att provmontera nya banhjulen, om ni frågar mig så tycker jag bilen fick ett schysst racestuk med fälgarna
![]() Fälgarna är 9.5" med ET35 däcken är federal rsr 595 255/35-18, Fram använde jag 10mm spacers, annars tog hjulen i bromskylningen vid fullt styrutslag och låg endast 3mm från stötdämparen. Bak använde jag 15mm spacers, 20mm hade nog blivit ännu bättre. ![]() ![]() ![]() Var svårt att provköra ordentligt då det var mycket trafik men upplevde att bilen svängde in bättre och kändes mer neutral även om det gärna släppte bak. Ser fram emot nästa bankörning. Passade även på att byta hö drivaxel och upptäckte att utgående axel/bringare (eller vad det nu kallas) från bakaxeln "se bild" glappar ca 2-3mm. Var likadant på vä sida. Är detta spel ok eller är det dags för en renovering under vintern? ![]() _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Såg ju inte helt dumt ut det där! När blir nästa körning?!
Jag har själv kört Federalerna under ett par år och tycker det är riktigt mkt däck och körning för pengarna. De är duktigt breda i dimensionerna så om du går till annat däck senare kan du nog gå upp en storlek. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||
Re:
Tack ![]() Kommer nog hålla mig till federalerna tills jag förstärkt karossen. 11juli med BMW klubben på Gelleråsen blir nästa. Själv? _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Re:
Förstärkt karossen?! Du menar i bakvagnsinfästningarna eller? Ja de verkar kunna bli otäcka sprickor där med tiden. Hoppas de löser sig bra då. Missar tyvärr Gelleråsen då jag är på Gotland då men tar med bilen så får bli någon dag på Gotland Ring som plåster på såren. ;-) Gla midsommar! _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||
Bara kört hoj på Gotland men det är en riktigt kul bana. Hoppas på att få besöka den med M3:an i år. Har de fortfarande allmänhetens åkning där?
Som vinterterapi tänkte jag byta samtliga bussningar i bakvagnen och förstärka kring subframen. Ska även se över resterande bussningar och byta de som går. Trevlig midsommar. _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Idag har jag beställt PFC 08 fram och Carbotech xp08 bak. Mycket trevliga och serviceminded på Peansweden
![]() ![]() Tyvärr är dollarn dyr, bra för makron men dålig för mikron ![]() De ska skicka olika förslag på chassin som ska passa mina ändamål. Planen från början har ju varit att bygga en bil som orkar med banans tuffa påfrestningar men även lira bra på gata. Insikten jag kommit till nu säger mig att nya fräscha bussningar med 90sha i hårdhet tillsammans med ordentliga bromsar och semislicks 255/265 runt om borde skapa en trevlig bil på banan där man som förare inte blir hindrad av några uttalat svaga länkar (läs originalbil). Inser såklart att ovan uppgraderingar inte kommer skapa någon kompetent tävlingsbil men det är inte heller målet. Frågan är bara vilket chassi man ska välja, vill ha ett som orkar med ovan uppgraderingar men som också fungerar på gatan utan att det känns som bilen ska slås sönder på våra dåliga vägar. Hade helst köpt ett xyz/D2/K-sport pga. priset men frågan är om det motsvarar mina förväntningar. Vill inte köpa ett billigt och sedan vara missnöjd. Ett krav är i alla fall ett tyst chassi. Har idag HSD coilovers som är skruvat direkt i stötdämpartornen utan gummigenomföringar vilket leder till att ljudet i kupén ibland är hjärtskärande då man kör över broskarvar och tjälskott. Sett att xyz super sport har klätt in unibalen med gummi för att få ner ljudet, men frågan är om det orkar med exempelvis 888. Sett att det finns stötdämparsatser som man kan använda med sänkningsfjädrar. För min del spelar höjden/utseendet på bilen mindre roll än funktionen. Sen finns det nåt som kallas ackerman i bakvagnen, nån som kan förklara det? Och går det att sänka bilen för mycket så vinklarna på bak/framvagn blir ogynnsamma vid fjädring/kompression? Är en hel djungel där ute och om jag är tvungen att lägga 20000kr på chassi så väntar jag hellre med uppgraderingen tills jag har råd än att köpa något halvbra. Så tips mottages gärna, kunskapen och erfarenheten här på Rejsa är oändlig. /Vetgirig ![]() _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Re:
Ja det är väldigt god tillgänglighet till banan. Just den veckan jag är där har Marcus abonnerat men efter att ha pratat med honom är det samma upplägg då. Angående dina chassitankar så kör bilen och hör med andra vad de gjort med liknande vagnar. Är inte chassit slut och du vill hålla tight budget men åka bandäck så skulle jag titta på möjligheten att få till en del negativ camber (framförallt fram), förslagsvis med ställbara topplager. Det gör att du får betydligt bättre grepp i asfalten men ännu viktigare kommer det bespara dig många riksdaler på däckkontot när du inte sliter dem överdrivet i ytterkant. Chassit på M3an är bra, i synnerhet för någon som vill ha en kompromiss för bana och gata. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||
Ackerman har du på framhjulen. Här kan du läsa lite om det: http://teflonmike.craywiki.co.uk/0_Lo_050_Theory_B_016_Steering01.htm Det handlar om att bilens styrande hjul har olika radie genom kurvan. Det påverkar bilens uppträdande beroende på hur detta korrigeras. Ackerman behöver du nog inte tänka så mycket på för den påverkas inte av sänkning/höjning av bilen. Däremot kan du sänka bilen för mycket. Det är ett vanligt fel. Länkarmarna i framvagnen ska aldrig peka uppåt i ride height. Helst en aning nedåt. Pekar dom uppåt så kommer camber minska vid krängning i en kurva, vilket får betraktas som en dålig egenskap. Det ger i sin förlängning ett försämrat roll center viket också är dåligt. Bakvagnen på bmw är inte riktigt lika känslig för "för mycket" sänkning, som framvagnen men den är egentligen nära optimal från fabrik såklart.
![]() Håller i övrigt med om Johans tips angående chassie. Skynda långsamt. Ackerman ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Re:
Tack! trevlig läsning till morgonkaffet ![]() Ska kolla hur bärarmarna står i förhållande till bilen. Köpt den med nuvarande ridehigh och den ser väldigt låg ut jämnfört med original. Finns det nån optimal vinkel för bärarmarna precis som med Ackermanvinkeln? Ni har båda rätt om att skynda långsamt ![]() _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Spontant tycker jag inte din bil ser allt för låg ut på bilderna ovan. Är väl ungefär så en m3a ser ut? Toe out på framhjulen har inget med ackerman att göra. Ackerman är hur spindeln är utformad. Den kan du inte ändra på(på din bil) med hjulinställning, där du däremot ställer toe-vinkeln. 0,9 mm total toe out låter vettigt hur som.
Angående länkarmarna så sikta på att dom ska peka horisontellt eller helst en aning nedåt. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Re:
Studerat länken lite till och tror jag börjar förstå. Geometri är inte lätt. Kompenserar biltillverkarna ackerman med övriga vinklar som går att ställa? Har 1,8 total toe men ligger inom gränsvärdet enligt tillverkaren 1-2,4mm. Tack för att du tar dig tid och besvarar frågorna ![]() _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Precis som du vill jag behålla schyst gatkomfort i min M3.
Min M3 kör till dagis mycket oftsre än den kör på bana 😉 Jag har länge kört på Eibach Pro Kit sänkfjädrar med Gula Koni. Standard Gula Koni fram och Top adjustable (vilka också är kortare) bak. Tyvär slog det igenom fram allt för mycket till en början. Men dessa camber plates: http://www.ground-control-store.com/ Gav mig "tillbaka" ca 25 mm fjädringsväg, med bibehållen komfort! Tillsammans med krängare från TMS funkade denna setup mkt fint. MEN, framfjädrarna var för mjuka (sänkfjädrar bibehåller det "tokiga" förhållandet mellan fram och bakfjäder). På ringen skrapade till exempel däcken i innerskärmarna i kompressionerna. http://youtu.be/TIr6m6vdnI0 Så förra sommaren uppgraderade jag till ett coilover conversion kit: http://www.ground-control-store.com/ Med 440 lbs fjädrar fram och 550 lbs bak. Nu blev bilen för mjuk bak... Så jag körde med coil over-fjädrar fram och Pro kit bak vilket blev riktigt bra. Till i år har jag skaffat 650 lbs fjädrar till bak, men ännu inte hunnit prova dom. Summa kardemumma: Ground controls street camberplates bör finnas med i din nya setup. Det kan funka riktigt OK med sänkfjädrar, men styvare fjädrar fram är att föredra. _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Ring och snacka med antingen Samuel eller Marcus på Millway, dem vet precis vad du behöver och du kommer att få ett kanonbemötande! Gjorde själv det i fredags så nu är ett Öhlins R&T och nya topplagringar påväg hem.
_________________ Simon Håkansson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 40376 besök totalt |