| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Behöver få ut varmluft ur motorutrymmet.
|
20714 besök totalt |
|
Re:
Nu förstår jag precis
_________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Re:
Får tyvärr inte ha kolfiberhuv annars finns det fina "kopior". Nästa år är det tillåtet men då ska jag beställa en custom av Valtonen efter kylare osv är klart. Så får man en så lätt som möjligt och luftuttag där man vill ha
||||||
|
Re:
Men hur läser jag av detta? _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Re:
Haha jag stod och kollade på dessa fast lite finare på järnhandeln för ett par dagar sedan
Finns en del med det utseendet men känns så felplacerade! _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Re:
Kan inget annat än hålla med dig här! Bättre lösning till 2016 helt klart! _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
För att få bra flöde från inlopp till utlopp så vill du ha så stor tryckskillnad som möjligt mellan dom. Dvs inlopp i en högtryckszon och utlopp i en lågtrycksdito. Diagrammet visar tryckprofilen över bilen. Positiva värden (nedåt i diagrammet) är övertryck och negativa (uppåt) är lågtryck.
Med ett inlopp på position (8) och ett utlopp vid rutans bas nånstans vid (20)-(21) så är det högre tryck i utloppet än vid inloppet. Det flödar då baklänges mot vad du ville. Bra placering är ex inlopp vid (7) och utlopp vid (12) där du får ett starkt drivtryck för flödet och dessutom åt rätt håll. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Vi som åker rotationsmotor och har gott om plats i motorutrymmet, har kylare och intercooler monterade i ett V. Med hål i huven ovanför intercooler får man en bra genomströmning ut i lågtryckszonen på huven.
Om du tar bort tuta och annat i övre delen av fronten och styr luften genom vattenkylaren och sedan ut genom huven, kommer du få se lägre temperaturer. Sitter det dubbla oljekylare på S15? Om inte kanske det vore något att tänka på. Fast det ser ut som att dina tryckrör sitter framför oljekylaren. Eller var sitter den på Nissarna? EDIT: Såg nu att oljekylaren sitter mellan intercooler och vattenkylare. Se om du kan flytta den till något bättre ställe. Som det är nu ska luften passera genom tre kylare.
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||||
|
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||
|
Öppna huven bakom kylet och montera Gurney-Flap.
Öppna två nya hål fram likt Nismo front till Skyline R32. Oljekyl sätter du i ena hjulhuset likt original R32 Skyline har sin Intercooler. Självklart lufttätt mellan front och Oljekylare. Borra stora hål i innerskärmen till hjulhuset. Då har du samma design som Skylinen och det fungerar. Täta så luft inte kan smita emellan front > IC > Kyl. Inga Nissanmotorer från den perioden gillar värme så löser du inte felet så kommer det gå illa fort.
|
||||||
|
Re:
Jag har tomei oljetråg idag
Ja den idén kommer hända
||||||
|
Re:
Det är båda som ökar, oljan först dock sedan vattnet. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Re:
Mycket bra tips och haft liknande tankar där. Jag följer upp detta i svaret nedan här för lite vad som har hänt. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Okej
Nu ska vi se vad som hänt. Började med att jag tog bort detta:
Sedan monterat detta:
Så denna helg var jag med många här inne på Mantorp Park och TAnu.se deltävling. Det var galet varmt, lite varmare än Gatebil skulle jag säga. Men helt klart så gjorde detta en hel del. Jag klarade lite mera varv och framförallt så kyldes det mera vid kylvarven. Gav jag allt och körde så hårt jag kunde så kunde jag köra 2 varv så var det slut. Dock så tog mina Pirelli Zero slut tidigare så här är det däcken som spökar mest. Nästa steg är att ta bort tuta och låsmekanismen och göra ett par plåtar under så luften tvingas igenom kylaren så den inte smiter ner istället. Vill såga hål i huven med och fronten precis som tipset innan. Dock måste jag bestämma mig hur det kommer se ut nästa år. Oljekylaren kommer flyttas till vänster tillsammans med tratt så all luft går igenom där och insug till filter till höger som på bilden ovan som Nikel visade och dragögla ska bort och monteras någon annanstans. Dock funderar jag på att öppna upp fronten rejält dvs att hålet fram blir nära dubbelt så stort. Eller tvärtom att man gör hållet under huven större så dt går direkt till kylaren _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Re:
Det är flödet du har problem med, inte volymen luft. Finns ingen anledning att öppna upp om du inte kan göra av luften någonstans. Öppnar du upp mer, kommer du bara trycka ut mer luft under bilen. Satsa på utsläpp istället, så kommer flödet öka med samma hål som innan. |
||||||
|
Re:
Absolut är detta ett måste. Dock hittar jag jag inte något bra utsläpp men kanske bara blir hål och Gurney flap _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Hittade detta!
http://www.genright.com/ProductInfo. Mailat och frågat om dom säljer till Sverige
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Behöver få ut varmluft ur motorutrymmet.
|
20714 besök totalt |