Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Felsökningstips önskas på en lös motor
1965 besök totalt
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Hej!

Har en extramotor till min Boxster som jag tänkte kolla om det är värt att få fart i.

Jag köpte den som "defekt", tidigare ägare till motorn fick problem med den i sin Boxster.
Hans upplevelse var att den helt plötsligt började låta illa och bilen tappade kraft, men gick fortfarande att köra.
Tyvärr lämnade han inte in den till Porsche för felsökning, inte heller läste han ut felkoder. Han lät istället en "noname"-verkstad byta motor och "min" blev över.

Motorn har gått 8000 mil, och gick helt bra innan den helt plötsligt uppvisade nämnda symptom. Bromsades på rullande landsväg strax innan och gav då 256 hk, som jag tycker ligger inom mätnogrannheten från angiven effekt på 252.

Jag har kollat:
- Oljan som jag tappade ut. Såg normal ut
- Oljefiltret har inga bitar i sig
- Titthålskamera i spridarhålen visar rena och raka insugs ventiler
- Titthålskamera i tändstiftshålen visar normala kolvtoppar utan kontaktmärken från ventiler.
- Motorn går att snurra med spärrskaft och den känns "som det ska"

Det känns alltför jobbigt att bygga en bänk med bränslesystem, kylsystem och ECU. Framför allt om motorn visar sig vara kass.
Så vad kan man göra med motorn som den står?

Min närmsta plan är att skaffa en startmotor och kunna köra den på starten. Kolla kompet, typ.

Eftersom oljan och filtret såg bra ut borde det inte vara generalras i alla fall. Mina funderingar går åt:
- VarioCam:en, om den ställer en av kammarna åt skogen, kommer bilen gå som en påse nötter och tappa kraft.
- Kamkedjesträckarna? Kanske kan få en kamkedja att kugga över och nån av kammarna att stå fel?
- Tändspolarna har tydligen en tendens att lämna in i förtid, men så dum borde inte tidigare ägare varit att han bytt motor p.g.a. tändspolarna?
- Oljetrycksproblem/skenande oljetryck, som får variocam/ventiltryckare att bete sig fel?

Vad sitter ni inne med för kloka idéer? Vilka är de första enkla stegen att ta i felsökning? Vill undvika att riva motorn om det skulle räcka med att fixa lite "yttre organ" som kammar/tändning osv...

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Felsökningstips önskas på en lös motor

DJ skrev:
Hej!

Har en extramotor till min Boxster som jag tänkte kolla om det är värt att få fart i.

Jag köpte den som "defekt", tidigare ägare till motorn fick problem med den i sin Boxster.
Hans upplevelse var att den helt plötsligt började låta illa och bilen tappade kraft, men gick fortfarande att köra.
Tyvärr lämnade han inte in den till Porsche för felsökning, inte heller läste han ut felkoder. Han lät istället en "noname"-verkstad byta motor och "min" blev över.

Motorn har gått 8000 mil, och gick helt bra innan den helt plötsligt uppvisade nämnda symptom. Bromsades på rullande landsväg strax innan och gav då 256 hk, som jag tycker ligger inom mätnogrannheten från angiven effekt på 252.

Jag har kollat:
- Titthålskamera i tändstiftshålen visar normala kolvtoppar utan kontaktmärken från ventiler.

Det känns alltför jobbigt att bygga en bänk med bränslesystem, kylsystem och ECU. Framför allt om motorn visar sig vara kass.

Min närmsta plan är att skaffa en startmotor och kunna köra den på starten. Kolla kompet, typ.

Eftersom oljan och filtret såg bra ut borde det inte vara generalras i alla fall. Mina funderingar går åt:
- VarioCam:en, om den ställer en av kammarna åt skogen, kommer bilen gå som en påse nötter och tappa kraft.
- Kamkedjesträckarna? Kanske kan få en kamkedja att kugga över och nån av kammarna att stå fel?
- Tändspolarna har tydligen en tendens att lämna in i förtid, men så dum borde inte tidigare ägare varit att han bytt motor p.g.a. tändspolarna?
- Oljetrycksproblem/skenande oljetryck, som får variocam/ventiltryckare att bete sig fel?

Vad sitter ni inne med för kloka idéer? Vilka är de första enkla stegen att ta i felsökning? Vill undvika att riva motorn om det skulle räcka med att fixa lite "yttre organ" som kammar/tändning osv...

Jag hade nog börjat med att dra runt den för hand utan stift för att känna om den går lätt.
Går den lätt hade jag köpt en startmotor för att kunna göra komptest (eller Leakdown) och höra om det är missljud
Kylsystem behöver du inte fixa för att provstarta. Går ju att koppla ihop in och utlopp till värmepaket och kylare för att köra en liten stund.
Elystemet är knepigare men du kan karnske koppla loss motorkabelhärvan ifrån din hela bil och koppla in den på motorn som står bredvid eller under (om kablarna räcker)

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

IMS lagret verkar ju vara vanligt på 996 C2/C4 och Boxer.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

DJ skrev:
Hej!

Jag har kollat:

Kolla cylinderväggarnas ytskikt, inte helt ovanligt att det blir dåligt på longlifeservade bilar...

Gör i första skedet kompprov, är det ok så gör leakdowntest. Sedan är det nog inte så mycket mer du kan göra utan att 'starta' på något sätt och varva lite.

NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
IMS lagret verkar ju vara vanligt på 996 C2/C4 och Boxer.

Det är faktiskt ganska ovanligt. Framför allt med så få mil. Många 996:or med över 20000 mil åker fortfarande med sitt första. Och det borde synts i oljefiltret. Om lagret rasar hittar man lagertätningen som plast-smulor i oljefiltret.

IMS-lagret vore iofs ganska enkelt att inspektera genom att bara ta bort kåpan och låsa fast axeln med 3st sättskruvar under tiden. Skaffade ju såna sättskruvar en gång. Undrar var jag la dem??

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:

Kolla cylinderväggarnas ytskikt, inte helt ovanligt att det blir dåligt på longlifeservade bilar...

Gör i första skedet kompprov, är det ok så gör leakdowntest. Sedan är det nog inte så mycket mer du kan göra utan att 'starta' på något sätt och varva lite.

Hade lite dålig inspektionskamera för att se väggarna ordentligt Det som syntes såg bra ut.

Men dåliga väggar borde inte gett så plötsligt haveri. Några veckor innan gav den full effekt på rullande landsväg. Och väggarna brukar inte gå ner sig förrän 20000+ mil. Den här har ju bara gått 8000.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

DJ skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Hade lite dålig inspektionskamera för att se väggarna ordentligt Det som syntes såg bra ut.

Men dåliga väggar borde inte gett så plötsligt haveri. Några veckor innan gav den full effekt på rullande landsväg. Och väggarna brukar inte gå ner sig förrän 20000+ mil. Den här har ju bara gått 8000.

Är det longlifeservad och 'fel' körschema så är 8000 mil extremt många mil innan en motor rasar! Jag jobbar med cylinderrenoveringar...
En lite för sliten cylinder kan lätt få en kolv att 'varmskära' och sedan går det väldigt snabbt.
Ett lite för slitet lopp och dåligt oljetryck så oljesprutet på kolvarnas undersida sviktar ger dålig smörjning av kolv/cylinder, kolven slår då betydligt mer och kan även slå av skirten (nederkant på kolv)

Men för en motor (med nikasil, alusil etc) som fått oljan bytt minst var 1500 mil så är 20 000 mil inte ens inkörning.

Men som skrevs innan, kompprov, leakdown och möjligtvis kolla kedje/kamremspännare etc innan start.

1965 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande