Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 6 besök senaste veckan (141820 totalt) |
Jag har Mobimech servad diff med "e36 moden" fast med original utväxling, och lite mer förspänd så där härligt att när man kör i parkeringsgarage så hackar det lite konstigt där back när man gör tvära svängar
![]() Dock så känns det som att man borde ha haft minst 285ór där back, även jag har problem ut ur kurvorna. _________________ Janne Ström |
||||
Re:
Ja det är inga problem med att göra riktiga powerslides ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
I Söndags tänkte jag förbereda för Mantorp till på lördag. Jag slänger in en storservice med ventilinställning inför mötet, man vill ju vara ordentlig, packningar och ventilverktyg plockas fram och ventilkåpor plockas av. Mäter första insugsvenilen och finner att den ligger i ovankant av spannet 0.18-0.23. Ut med brickan för att mäta den, fumlar till med fingrarna och brickan ligger på golvet, fasen också tänker jag och ger ner på huk för att plocka upp shimset. Man skall ju inte böja på ryggen har jag hört. När jag reser mig hörs ett otäckt knak från benet och jag vrider mig i smärtor, nästa anhalt är ortoped akuten. Hemma igen efter att det konstaterat att jag knäckt menisken och nu fått lära mig att det är jättefarligt att gå ner på huk, det skall man aldrig göra, då sker sådant här. Alltså får jag sluta att tappa saker. Morfinet var i alla fall superbra och jag somnade lycklig i söndags kväll
![]() I dag på tisdagen var jag tillbaks i garaget för att slutföra ventilinställningen sittande på en pall. Jag måste ju använda den här bilen ett tag framöver eftersom den har automatlåda. Då inser jag att det är väldigt svårt att ställa gapen bra med bladmått som har en halv mm stegning mellan bladen. Var fasen finns det bladmått med 0.2 mm stegning eller mer tätstegat än 0.5 mm. Jag har också beställt drivaxlar från en e46 330D som påstås användas av streetracesnubbarna som kör överladdat. Skillnaden mot M3'ans skall vara att dessa drivaxlar är solida istf som M3'ans ihåliga. Återkommer med rapport om hur deta fungerar. Prismässigt så fanns dessa på skroten för 1000kr styck. M3ans får man köpa hos BMW för ett pris som är något högre och dom pengarna har lagts på lite andra grejer på bilen. Tyvärr får Mantorp vänta den här gången, nu inriktar jag mig på Gotland i månadsskiftet. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Tack Vincent!
Hur som helst så ör det här ett utmärkt tillfälle att träna på vänsterbromstekniken. I torsdags kunde jag inte låta bli att utföra en teststart från stillastående med den nya utväxlingen. Att bilen skulle spinna loss i ettan kunde jag räkna ut. Men när jag lägger i tvåan så spinner det loss igen och antispinnlampan blinkar hej vilt. Ganska bra tryck i den nya utväxlingen ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Fick du rätt på ventilerna? Annars har jag nog plåtfolie i lite olika tjocklekar från några hundradelar och uppåt.
Ett par sådana bitar som komplement till bladmåttet hade nog gett dig alla möjliga tjocklekar. ![]() |
||||
Re:
Tack Anders, jo jag fick rätt på ventilerna men inte så exakt som jag skulle vilja. När man har shims i 0,02 upplösning så vill man såklart gärna ha mätmått för detsamma. Det blir att beställa bladmått i finupplösning till nästa gång. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
||||
Re:
Hansen Racing har ett fint bladmått med 0,025 upplösning för 80:- PTOW80528 _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
Super, Tack! ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Vänsterbroms FTW!! Det är mycket effektivt och när man väl fått kläm på tekniken går man aldrig tillbaks till högerbroms. Och har du inte redan gjort så, så ska du absolut byta till bromspedalen från en E46 med automatlåda. Den är bredare och sträcker sig längre till vänster (så att man slipper flytta vänsterfoten så långt till höger). _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Men va sjutton! Jag som trott att BMWs bromspedal för automatväxlade bilar ser ut precis som på SMG modellerna. Så snart jag blir bra i knät skall jag ge mig ut på skattjakt på returbilen.
När jag kör automatare i trafiken vänsterbromssr jag så gott som alltid men på bana behöver jag träna in det bättre. Det var ju lite det som skulle vara förddelen med att köra SMG. Just nu känns valet av växellåda som en fullträff. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Hoppas på snabbt tillfrisknande. Vincent fick mig att byta pedal, så nu ska bara hjärnan vänja sig. ![]() Hör av dig om du behöver art nr på delarna. Mvh Jonas _________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||
Tack Jonas ![]() Kan faktiskt gå flera meter (säkert 5-10 meter) utan kryckor redan även om det är lika vingligt som en berusad Anka. Skulle egentligen varit på Mantorp idag och kört men det får jag spara till en annan gång. Nåväl, idag var det dags för ytterligare leverans från en av mina hovleverantörer, Millway. Just som jag inte trodde jag behövde mer så träffade jag en kompis precis när han hade haft ett litet missöde, det fick mig instinktivt att försöka eliminera ett framtida problem. Tack för en som vanligt snabb leverans! Inte bra! Bild på en annan bil men det såg precis likadant ut. ![]() Efter ett samtal till Marcus så var dessa på väg söderut, ett par till mig och ett par till kompisen. ![]() Nu verkar det som om jag uppnått en status som VIP-kund hos Millway eftersom det nya klistermärket, som tidigare var lika stort som ett dörrhandtag, nu har antagit proportionen av en dörrsida. Själv hoppas jag på att det är ett sponsorsavtal där alla framtida beställningar är free-of-charge. ![]() ![]() ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Tidigt i morgon bitti bär det av till Oskarshamn för vidare transport till Gotland där jag skall tillbringa två dagar på Gotland Ring. Det skall bli grymt kul att känna på alla uppdateringar som gjorts sedan förra året. Senast på Kinnekulle kändes det att allt börjar lira som jag vill. Bromsarna biter varje gång, den nya mortorsportdiffen tillsammans med 3.91 drevningen är helt underbar.
Äntligen har jag fått i en backspegel från en vanlig kupé som är så stor att man ser hela bakrutan istället för M3ans ovala "designerbackspegel" där man bara ser en fraktion av rutan. Visst inte lika snygg som M3ans men i alla fall. Dessvärre blir turen på Michelin Supersport eftersom tiden inte medgav att skifta om till r-däcken som nu får lata sig i garaget till Anderstorp om 14 dagar. Men Supersportarna är inte helt fel även om man får göra ett avsteg på det sista greppet. Återkommer med rapport! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Låter trevligt! Antar att det är bättre med ryggen, skönt i så fall
![]() Även skoj att du lyckats komma på rätt spår med dunder klumpen! Vill själv prova Gotland en dag, antar att det är en riktigt rolig bana med alla sina höjdskillnader? Ha en bra helg ![]() _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||
Sådär då har jag varit på Gotland ring för tredje gången. En gång med Porschen, en gång med en dåligt konfigurerad M3 och nu med samma bil men med ett helt annat bett.
Stooooor skillnad mot förra året, bra skjut ut ur kurvorna med nya diffen, lätt att balansera bilen med gaspådrag/släpp, jäkligt bra med fart i accelerationen. Tyvärr lyckades jag inte få ihop tiden med att ställa om cambern från 2gr till 3gr fram och bak som jag hade nör jag körde på kullen. Bilen hasar sig fram i kurvorna även om greppet är smått fantastiskt i supersport däcken. Inte antydan till sprickor i skivorna fram med den nya bromskylningen från FartFabriken 👍🏻 Jag har fått till balansen riktigt bra med KW-clubsport chassit, så fruktansvärt välbalanserad nu. Några av mina Porschekollegor provade också bilen och var helt lyriska över balansen och hur bilen sköt på. Skall man titta på uppdateringslistan så ligger där en kortare styrväxel på lut och sen måste jag få upp ljudnivån lite grand. Som det är nu så hör jag knappt motorn när jag har hjälmen på. Vilket är fruktansvärt trist och dessutom jobbigt eftersom jag istället får hålla koll på varvräknaren för att veta när jag skall växla. Men allt det där betyder såklart ingenting när jag påbörjar min hemresa med kaffekoppen i mugghållare lyssnandes till min favoritmusik. Men i alla fall lite mer ljud hade varit gott! ![]() Frågan är var jag lättast kan jaga vikt utan att göra den till en ren racebil? Har någon koll på vilka cambervärden som bilen mår bra av? Skall bilen ha jämt med camber fram och bak? Som sagt körde den på 3 grader runt om och det är stor skillnad mot 2gr. Skall jag ha mer? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Inför Anderstorp kontaktade jag Christian Eick nere på Rimgen för att få lite hjälp med hjulvinklar och rekomendationen var -3.7 fram och -3.2 bak toe out fram och givetvis in bak. Tack för god support Christian
![]() Michelin cup monterades, tyvärr ett par beggade cup+ fram i dimensionen 245/35-19 som suttit på en 997RS 4.0 ![]() Kosan styrdes mot Anderstorp och incheckning på välkända hotell Nissastigen med en grym uppvisning av burn-out med en Ford Thunderbird -61'a utanför uteserveringen. Thomas aka bakmotor här på rejsa stod för den bejublade uppvisningen. Alla stod upp, gammal som ung, och applåderade. Härligt att se! Tyvärr kom jag på alldels försent att det hade varitt kul att fortografera händelsen och det var bara den bortflyende röken kvar. Banmötet avlöpte fint, många hade slutit upp och det var en fin dag. M3'an gick bättre än någonsin förr men kasar ändå på lite på yttersidan av framdäcke. Lite mer än 3.5 graders camber (fegade lite på Christians värden fram) kan jag nog ställa. I övrigt gick bilen bra och jag höll tempot med bravur tillsammans med de andra Porscharna. Per Stacke dök upp och vi pratade lite om en begynnande bromsfade där han påpekade ett allt för häftigt bromsbruk och en förmodad glasering av ytan på beläggen. Några varv i stadens trafikvimmel så skulle det försvinna sa Per, samtidigt som jag gjorde mig beredd för nästa pass på Mossen. Tyvärr börjar säsongen lida mot sitt slut för min del och jag kämpar hårt för få kalendern att acceptera en körning på Knutstorp i månadsskiftet med BMW klubben, tyvärr ser det tjockt ut. Annars är det bara Porscheklubbens körning på Knutan kvar i slutet på September. Hade även planerat in den årliga resan till Spa och ringen men Den jobbiga kalenden ville inte som jag. I år har det det hitintills hunnits med att svetsa subframen och även byta till solida bussningar från Millway i bryggan. Fler ledlagerbussningar och lagringar, ett efterlängtat camberstag bak från Millway, motorsportdiff som dessutom är nerdrevad. Ställa ventilerna och byta stift och olja samt lite annat. Banmöten hitintills i år, 2 dagar på Knutstorp, några dagar på Ljungbyhed, 1 dag på Kinekulle, 2 dagar på Gotland Ring, 1 dag på Anderstorp. Återstår 1-3 dagar på Knutstorp. Rejält mmycket mindre än andra år, men likväl. ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Tyvärr lyckades jag inte klämma in BMW klubbens körning. Jag var dock där ett kort tag andra dagen. Såg ut att vara en mycket trevlig tillställning och mycket bra körning. Hoppas på ett nytt tillfälle nästa år.
Så där i slutet av säsongen skall ju bromsar och däck vara slut så man kan investera i nya till nästa säsong. Men nu visade det sig att det var körning kvar men inte bromsar och däck. Däck fick jag beställa från stranden i Grekland inför Kinnekulle. Jag bestämde mig för en omgång Michelin Supersport till 19 tummarna eftersom jag verkligen skall försöka byta till 18 tum för r-däcken till nästa år. Tur var det för det hällregnade på Kinnekulle på förmiddagen, det är i sanning ett grymt däck när det regnar. På eftermiddagen torkade det upp och Porschebilarna runt omkring på r-däck fick bättre fart och även om supersporten funkar på torr asfalt också så tappar man ju lite fart jmft med r-däck. Till Knutstorp beställde jag nya bromsbelägg, förra gången körde jag på PFC-08 fram och Stoptech för att jämna ut effekten eftersom mina bromsok bak är lite för kraftiga bak. Tyvärr blev effekten att fram beläggen behövde arbeta för mycket och "fadade" efter ett tag. Fortfarande var det bra mycket bättre än originalbromsarna. Nu beställde jag Pagid svarta fram och blå bak. Nu blev det så där riktigt j*vla bra. På Knutstorp bromsar jag enligt bromsmärket för Porschen och jag känner ändå att jag skulle kunna bromsa ännu senare och det varv efter varv utan att mattas. GRYM KÄNSLA!!! I tisdags var jag inbjuden till ett GoodYear event på Knutstorp, och det kunde inte bli bättre avslutning på säsongen. Otroligt väder, supertrevliga kompisar, makalöst goda hamburgare, mycket bantid och ett fantastiskt arrangemang. Stort tack till GoodYear och MS-Racing! ![]() Man vill ju inte riktigt att säsongen skall vara slut och kanske det blir något på Ljungbyhed. Annars får vi se vad det blir för uppgraderingar till nästa år. Nya grejer eller kanske ny bil ![]() ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 6 besök senaste veckan (141820 totalt) |