Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Triumph gt6 mk1 1967 - Elbil | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 25 besök senaste veckan (42432 totalt) |
Ja vad ska man säga, sånt här beslut gör man inte med hjärnan utan med hjärtat. Köpte en triumph gt6 till häromdagen.
Det hela började med att jag ville bygga en värre motor till min nuvarande räcer: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ville inte riva motorn i den utan hålla den körbar tills dess att motorn var klar, köpte därför på mig en 2.5 liters motor. Men denna motor skulle med stor sannorlikhet bli för start för både växellåda och diff, så planerna var att flytta bak motorn lite i chassit och byta ut växellåda och diff mot några moderna alternativ. Då min bil helt enkelt kändes för fin för att riva och det dök upp en lämpligare kandidat på blocket så slog jag till, och blev ägare till en bil i betydligt sämre skick. Här kommer alltså samvetet vara helt opåverkat hur mycket jag än kapar och bygger om. Detta är ett långtidsprojekt som jag hoppas vara klar med till min son fyller körkort. Här är ett par bilder från säljaren. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Kul projekt! Förstår det där mer att inte vilja kapa för mycket i en i övrigt fin bil - hoppas själv längre fram kunna göra ett motorbyte på min MGB GT -67 utan för mycket våld.
Vad finns för lämplig drivlina att stoppa i dessa? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Jag ska köra på den 2.5 liters motorn som jag började bygga till den andra bilen. Växellåda har jag tänkt mercedes 6växlad om den får plats och en subaru diff som det är flera som redan provat med i dessa bilar.
_________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Jag har nu rensat karossen helt och byggt en vagn för att lättare transportera den till blästring som sker v35. Hoppas någonting återstår när den kommer hem. Vågade inte blästrad taket för risken att det slår sig. Men efter att ha slipat bort stora mängder spackel så kunde det nog kvittat det är rejält bubbligt ändå. Rikthammare och mothåll är inköpta och provkörda.
_________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Hur går det? Fått tillbaka bilen från blästring än? _________________ Martin Linné Toyota MR2 -01 Toyota Celica -94 Såld |
||
Nu är den levererad till blästring, hoppas jag inte bara får tillbaka en spann med rostflagor nu.
Sen drar rostlagning och planering av chassi igång. Planen är följande: Bygga chassit parallellt med rostlagning av kaross och bygge av motorn får ske när lusten infaller. Ni som gillar rostlagning kan komma och hjälpa till, skall försöka att inte tråka ner er med för mycket med detta arbete men det är mycket rost så rapporteringen blir därefter. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Blästrad, var faktiskt inte värre än jag väntat, kanske på ett ställe men man har hört om många som blivit negativt överraskade efter blästring. Epoxigrund åker på i morgon.
_________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Känner igen den strukturen...
Helrenoverade en Spitfire 1964 som nog var lite sämre, fick byta allt ända in till kardantunneln. Inner och yttertrösklar, golv och balkar, bakskärmar och överliggare, det var inte mycket kvar av originalet till slut. Sedan körde jag Historisk Racing med den i 5 år Lycka till med ditt bygge _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Karossen hemma från blästring och grundning. Jisses va dålig den var trots allt, kollade nog lite snabbt efter blästring. Men men det är bara att kavla upp armarna och börja laga rost.
Kan inte någon snäll själ köpa min gt6 mk2 snart så jag får plats i garaget och lite pengar att bygga för. Jag var i Falkenberg i söndags så inspiration och motivation finns det gott om! _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Nu har jag börjat rostlagningen. Tog en riktigt krånglig del att börja med, lyckas jag med den så lyckas jag med resten också tror jag. Nu gör jag det publikt också och min rädsla att misslyckas är total.
Nu är biten borta, återstår bara att göra en ny. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Väldigt lite mellan uppdateringarna, men nu har karossen hamnat på ramen för första gången sen -79. Behövde få ihop detta för att fortsätta rostlagningen, karossen är väldigt vek och sackade ihop helt när jag tog bort rutramen.
Har fått hem lite reparationsplåtar från England. Golvet ska kapas ur och ramen skall förstärkas med bur och lite stag. En bild också.; _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Flyttar över lite bilder från min andra biltråd, då motorn nu istället hamnar i denna bil.
Köpte en 2500cc motor och tänker bygga om från förgasare till insprutning. Fixade spjäll av Lucas modell, fick svarva ner axlarna då de var slitna, samt lägga in täta kullager i spjällhusen. Länkage byggdes och är än så länge bara provat på arbetsbänken. Försökte få till så mycket progressivitet som möjligt då 6x45 mm bör räcka mer än tillräckligt för att plocka de önskade 180 hästarna. Svarvade av webertrattar så att de bottnade i spjällhusen, blir rätt ballt om jag får säga det själv. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Jo lite gör jag, men inget att visa direkt. Håller på med rostlagning och plåtslageri. Mitt första stora plåtprojekt så det slängs mycket i soporna. Men snart kanske jag kan visa upp någon del jag knåpat ihop hoppas jag.
_________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Innan jag nästan ens har börjat, har projektet ballat ur lite. Rostlagning var för tråkigt, jag bygger istället upp nästan allt nedanför "midjelinjen" från scratch. Trösklarna kommer höjas och innehålla triangulerat ramverk a'la Mercedes 300sl. Dörröppningen kommer hamna över midjelinjen, hoppas jag lyckas komma in i bilden sen bara...
Har börjat med en CAD-modell. Ser inte ut mycket för världen men någonstans måste man börja. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Våra race- och banåkarbilar Triumph gt6 mk1 1967 - Elbil | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 25 besök senaste veckan (42432 totalt) |