Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (61419 totalt) |
Att börja semestern med lite banåka är alltid trevligt så brorsan och jag begav oss till Gelleråsen.
Hade inte tid att köra på lördagen med BMW-klubben så det fick bli söndagen istället. Fungerade alldeles utmärkt det oxå. Fordklubbens träff är det bra ordning på och det blir alltid mycket bantid. Bilen funkade kalas. Understyr en del i ingången till långsamma kurvor men däcken är inte de bästa. Får skylla på det ![]() Ville köra slut på Federal-däcken men nu ligger det nya R888:or i garaget som ska monteras. Då blir det även BBS-fälgar istället för OZ.. Märkte även att bromsskivorna gjort sitt. Har några riktigt stora sprickor i dem från de yttre hålen och ut till kanten. Beställde nya skivor idag så de ligger kommer troligen i veckan. Snabb leverans från Pean ![]() Måste säga att Gelleråsen är förbaskat kul bana. Tyvärr fick jag varken med mig några tider eller film då jag glömde laddaren till mobilen... ![]() Blev iallafall lite bilder som brorsan tog då jag halkade runt. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Och så några bilder från depån... ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
Tjusigt! Ser ut att ha varit perfekt väder, slapp ni regn?
Federal skriver du, åker du på deras R-däck? Hur funkar de? Det är tack vare priset som de både lockar till inköp och lockar till viss skepsis. _________________ Mattias Nordenström |
Solsken hela dagen. Kalasväder
![]() Det stämmer att vi kör på 595 RS-R. Jag har inte kört den här bilen på nåt annat däck så jag kan inte riktigt avgöra skillnaden. När jag beställde så fanns det bara 225/45 men de har funkat. Har inte råkat ut för de klassiska sprickorna. Och slitaget är inte sämre än nåt annat däck. Men visst...det där jättegreppet kanske saknas.. Sjukt prisvänligt iallafall. Tyckte jag såg att de ligger på ca 1200:-/st. (235/40x17) Ska bli kul att prova Toyo-däcken nu ![]() _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
Testade på Mantorps Track Monday för första gången och det var en helt ok körning.
Lite kö när man skulle betala vilket försenade förarmötet. Men väl på banan så flöt allt på bra. I röd grupp som brorsan och jag körde i så var det några riktigt snabba bilar. Men det gick städat till på banan ![]() Testade med de nya BBS RC-fälgarna ihop med Toyo R888 235/40x17. Och vilken skillnad med de gamla Federal-däcken ![]() Var osäker på hur mycket jag kunde sänka bilen innan däcken skrapar i så vi hade den alldeles för hög bak. Blir att sänka den betydligt bak och kanske valsa skärmen lite till. Tiden hamnade på 1,35,8 som bäst... Får väl vara ok ![]() Tyckte att det var väldigt halt i Parisern... men det kanske berodde på föraren... Några bilder.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
Kanon att det kändes bättre med r888orna, kunde tyvärr inte komma upp. Har du några spacer eller är det breda fälgar? Vad kör du med för utväxling (lite orolig för toppfarten på rakan med min 3,73 utväxling på mantorp)
MVH N _________________ Nicodemus Nilsson MINI R56 JCW - 2011 BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508 |
Jag gick och kikade efter din bil. Synd att du inte kunde dyka upp men du har ju en bit att köra:)
Det var rätt många M3 e36or på plats. Kan det varit ca 7-8 st . Fälgarna är 8,5 breda. Men ET15 vilket gör det lite knivigt att få plats med. Men de är lätta och snygga:) En annan utväxling är nog inte till nån nackdel. Min är original och jag varvar ur på fyran alternativt lägger i femman en stund på långa rakan.. _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
Nu när du testat båda, är det bättre att spara några månader till och köpa Toyo istället för Federal?
Jag kör på gatdäck denna säsongen ut. Åker också bara en kort stund på femman i slutet av långa rakan, så en annan utväxling blir säkert kalas Nico! _________________ Mattias Nordenström |
Ah okej, jag får sikta in mig på 17 augusti om jag får ledigt från jobb.. Jag körde med något gamla 888orna innan men fick testa kumho och min erfarenhet så tycker jag det var bättre grepp i dem. Angående utväxling så toppar min ca 235 ngt mer kanske max på 5an. Trodde det var på gränsen till men man kanske inte kommer upp mkt mer med våra bilar. Mvh
_________________ Nicodemus Nilsson MINI R56 JCW - 2011 BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508 |
Ah okej, jag får sikta in mig på 17 augusti om jag får ledigt från jobb.. Jag körde med något gamla 888orna innan men fick testa kumho och min erfarenhet så tycker jag det var bättre grepp i dem. Angående utväxling så toppar min ca 235 ngt mer kanske max på 5an. Trodde det var på gränsen till men man kanske inte kommer upp mkt mer med våra bilar. Mvh
_________________ Nicodemus Nilsson MINI R56 JCW - 2011 BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508 |
Mattias: Du var ju snabb på Mantorp på Timeattacken så vore jag dig skulle jag nog satsa på Toyo eller Kumho däcken.
![]() Ang utväxling är det som sagt inga problem. Man brukar väl hamna runt 190-200 km/h i slutet på rakan med en e36a. _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
Förra måndagen så blev det ett besök till Mantorp igen . Kalasväder och precis lagom med bilar.
Gillar deras TrackMonday-körningar. Salig blandning med bilar och trevliga förare. Dock så var vi inte så många härifrån Rejsa ![]() Bilen går ju kalas. Bara föraren som behöver träna mer. Hittade en liten film som jag kan dela med mig av. Kanske inga höjdartider. Ligger runt 1,36 men hade ett Best Virtual lap på 1,34,5. Så det finns lite att jobba på. Jag märker att man verkar tappa väldigt mycket fart innan sista kurvan (depåkurvan) . Jag ligger på trean i F2-kurvan vilket nog inte är helt optimalt. _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
Det där såg kul ut Peppe. Skönt ljud i BMW:s sexor.
Du verkar ha fått till bildn bra. Snygga fälgar också. Det verkade inte vara många som var ute och körde samtidigt. Ingen trafik direkt. Lite sugen på att köra blir jag allt. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
Tack tack.
Jo, vi (brorsan o jag) är riktigt nöjda med bilen. Den går riktigt härligt. Har lite planerat att göra med bilen innan den är "klar" Måste valsa skärmarna bak så jag kan sänka bilen ännu mer. Är fortfarande lite för hög bak. Har tänkt att montera camberstag för att få lite mer camber. Och då även passa på att byta bussningarna i bakvagnen. Blir nog enklast att plocka ner hela bakvagnen så det får bli ett vinterjobb. Det är ingen direkt trängsel på de där måndagskörningarna på Mantorp ![]() Jag ska lägga upp lite fler filmer nu när jag äntligen fått igång min fiberuppkoppling. _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Tack
![]() Beställde en Rieger-splitter fram till bilen. En modell m3 GT-replica. Om den gör så mycket för väghållningen vet jag inte med snygg är den iallafall. Ser lite tomt ut som det är nu. Igår blev det körning på Sviestad. Och det var ett tag sen sist. Det märktes. Fick inget direkt flyt i körningen. Men det är en jäkligt rolig bana. Hamnade som bäst på 1,06,14 fast det kändes som det gick fortare ![]() Irriterande nog så startade inte kameran på Harrys laptimer på sista passet. Fick bara med loggen men ingen film. Synd då det var flera bilar ute samtidigt i samma tempo. Hade varit kul att få på film. I helgen blir det mer racing. På torsdag åker vi till SPA för att kika på Formel 1. Ska bli riktigt skoj!! Film från igår: _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
Passade på att köra en sväng på Sviestad i lördags. Blev en riktigt kul dag med lagom varmt väder och roligt folk på plats.
Eftersom jag inte skruvar nåt på bilen så har jag inga garagebilder att komma med utan lägger upp lite filmer när jag kör istället ![]() Orkar inte redigera filmerna utan kör rakt av... Så ni får stå ut med in och ut varv,,, Snabbaste varv blev 1,06,20. Hade hoppas på en 1,05 men ikke.. ![]() Dock så visade Harrys Virtual Lap på 1,05,2 så farten finns tydligen. klippte filmen på slutet då jag inte ville visa bilen som gick in i räcket precis.... hoppas det gick bra sen.. _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
Bra kört! Jag höll nästan på att bromsa in i baken på dig (eller om det var din brorsa som körde?) efter den långa rakan då mina bromsar tog slut, funderade på att köra ut i gräset, men jag lyckades få stopp på bilen till slut. Beklagar close call!
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
Det händer inte så mycket i garaget här.
Beställde ett camberstag från Millway som ska monteras snart. Funderar på att tajta till växellänkaget när man ändå är under och river lite. Lägena är inte helt exakta och spaken är lite väl slapp. Vilka delar är det som man ska kika på och beställa? Köpte mig en trevlig familjebil som jag är grymt nöjd med än så länge. Inte så rolig med dubbdäck iofs.. ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (61419 totalt) |