Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1184 besök totalt |
Båge för pick-up? Räser diesel? (Flyttad tråd)
Satt idag och läste i några gamla 4 wheel drive idag och slogs av funderingen på hur en fullt godkänd bur till en pickup ser ut egentligen? En annan tanke man fick, är det ngn som har försökt bygga en räser motor på en disel? Eller har greenpeace kommit och saboterat de försöken, eller är det av mer praktiska skäl som diesel motorerna håller sig av banan? Har ju läst någon stans att Opel byggde en Eco racer, om det var i grund och botten en Speedster med sedan då en diesel motor, tyckte det verkade fräckt ![]() _________________ //Mikael Olsson, |
||
Det är väl bakåtsträvor på en pickup oxå? Dvs jordade ute på flaket?
Vad gäller räser-dieslar så har nog VW varit pionjärer där. Kan inte särskilt mycket om det, men de hart kört långlopp i Tyskland med viss framgång. En sån bil gick till GB och körde sprintlopp utan att skämma ut sig. Sen går det ju en oljebrännar-Saab i SLC också har jag hört. ![]() ![]() ....det är en entyps dieselräser som tävlar i Frankrike. Förlagan som borde gå i produktion om familjen Peugeot har någon som helst begåvning nedärvd: ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
||
Här kan du läsa lite om min bil:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ingen äkta räserbil, men den har helt klart potential att bli det. Nu funkar den bra som bruksbil (men inte för långt) och att köra på bana på klubbträffar. Visst ryker den endel ibland och är kanske inte den mest miljövänliga. Fast vid senaste tankningen så låg förbrukningen endast på 0.67! och den är väldigt kul att köra. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||
Top Story
Opel Records With The Magneti Marelli Turbodiesel February 3, 2004: A shower of international records for the Opel ECo- Speedster featuring the Magneti Marelli diesel engine control system. At a 24-hour trial recently held at Dudenhofen, in Germany, the 112 bhp prototype set no fewer than seventeen new records for turbo-diesel powered cars with engines between 1100 and 1499 cc. Opel ECo- Speedster is fitted with a high-performance version of the new 1300cc turbo-diesel common rail engine developed by Magneti Marelli which is soon to go into mass-production for the new versions of the Corsa and Agila. Power output, efficiency and reliability of the new 1.3 CDTI Ecotec engine were clearly seen in the general average speed ( more than 225 km/h ) 98 km/h faster than the previous record and the speed over the flying kilometre ( more than 256 km/h ). An identical car was the star of another trial on the road open to traffic where it in fact demonstrated very low running costs: 2,54 litres of diesel for 100 km. The combined results of the two tests (speed and economical fuel consumption) have been a further confirmation of the success of the technological co-operation that Magneti Marelli has developed with the Fiat GM Powertrain, even assisting the final phase in the creation developed by Opel technicians. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
http://www.mulsannescorner.com/ricar
Gick även en dieselbil i Le Mans i år, den motorn var en trimmad VW V10 motor, tyvärr så var de tvungna att begränsa vridmomentet till 800 Nm pga växellådan. ACo har ändrat reglementet vilket har gjort det mera fördelaktigt för dieslar i Le Mans, så det sägs att Audi R10, ersättaren till R8 kanske kommer att få en dieselmotor. Vad som för tillfället är största hindret är att det är svårt att hitta en växellåda som fungerar och den höga vikten på motorpaketet, detta innebär att för att bygga en tillräckligt bra bil måste man troligen konstruera en hel del saker ifrån grunden vilket är för dyrt för alla utom fabriksteamen. Enligt ACo:s reglemente får motorn inte heller ge ifrån sig svart rök. |
||
Hmm, ryker ![]() ![]() Min kära moder har en diesel bil, är grymt förtjust i den. Toyota Avensis Touring TD, säger såhär, det hörs inte att det är en diesel, den ryker inte som en diesel. Men den är klart mkt roligare än någon annan liknande bil jag har kört, såfort varvtals nålen når tvåan, då får många andra standard bilar (utan värstingmotorer) lägga sig i vänster filen ![]() ![]() Är det ngt som skiljer trimmning på en diesel motor och en bensinare? själv så har jag inte en aning...stämmer det som så att en diesel har högre vrid jämt emot en bensinare? _________________ //Mikael Olsson, |
||
Vill bara kommentera med att jag förra året såg Opels Eco Speedster på en provbana, och den kunde inte stå stilla om det inte var totalt plan mark. Den är optimerad för lågt rull- och aerodynamisk motstånd.
http://www.gm.com/company/gm_exp_live/events/paris_2002/Opel/ecospeedster/releases_en.html och det är nog denna bil som menas: ![]() _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 ![]() Saab 9-3 -07 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1184 besök totalt |