Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Provkörning Tesla Model S P85+
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (42737 totalt)
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

3DBlaster skrev:
Jag fick följa med en kompis som funderar på att köpa en P90D som den kommer att heta med nya batteriet 90kWh igår, han hade även med sig en gammal hederlig accelerometer för att kontrollmäta.

Jag tyckte väl att jag kände igen IÖs kaffemugg....

Undrar om jag kan se mig i en Tesla istf en Ferrari FF (min drömbil just nu)????

3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008

Bamsefar skrev:
3DBlaster skrev:
Jag fick följa med en kompis som funderar på att köpa en P90D som den kommer att heta med nya batteriet 90kWh igår, han hade även med sig en gammal hederlig accelerometer för att kontrollmäta.

Undrar om jag kan se mig i en Tesla istf en Ferrari FF (min drömbil just nu)????

Ja det kan du!

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
MaZ skrev:
Nisse977 skrev:
MaZ skrev:
Nisse977 skrev:
Exempelvis Lipo batterier har 4,2v per cell som sen sjunker ned mot 3v per cell allt eftersom man gör slut på energin.
Antog att man på en eldriven personbil helt enkelt begränsat spänningen så man får samma prestanda hela tiden oavsett laddningsgrad eller temperatur på batteriet. En lite finare lösningen kan jag tycka, men så är det alltså inte.

Man kan göra så men eftersom en svinhög effektsiffra är det enda folk tittar på så...

Det är till stor del prestandan som gör att Tesla Model S är första elbilen som även fått upp ögonen på oss bilentusiaster

Jag trodde som sagt ändå att man hade gjort ovanstående tillsammans med den höga effekten
Vi får se vad Model 3 blir för något. Förhoppningsvis hyfsad prestanda tillsammans med ok räckvidd och pris thumbs up

Annars har man börjat snegla på Chevrolet Bolt (som den tydligen inte längre får heta), den ska ligga strax under BMW i3 i pris och ändå ha 30mil+ specad räckvidd.

Det är ju lite som att klaga på momentkurvan på en förbränningsmotor och undra varför de som gjorde motorn inte cappade momentet så motorn fick en spikrak momentkurva mellan 1500 och 6000rpm istället för en bula som lovar så mycket men sen plötsligt tappar...
Sugmotor pratar vi nu alltså.

Ja precis, men nu är vi ju vana vid känslan från en förbränningsmotor och därför känns momentkurvan från en elmotor lite "konstig"..

Citera
T()()L

Här sen Maj 2004

3DBlaster skrev:
Bamsefar skrev:
3DBlaster skrev:

Ja det kan du!

Ha ha blir det InoAudio i teslorna nu framöver : )

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Jag börjar tröttna nu, nästa steg jag vill se är att bilen kan flyga thumbs up

Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008

Bra test...
"Tesla P85D Handling, Braking, 0-60 Test Results | Consumer Reports"
https://www.youtube.com/watch?v=AKAiGriTIbg

Stockholm
Här sen Jul 2008

73 Mil på en laddning.... och plågsamt långsamt!
Men ändå imponerande på något konstigt sätt
https://www.youtube.com/watch?v=Z5W4LJ5zL9g

Stockholm
Här sen Jul 2008

Här en snubbe som även han gillar Tesla...fast han heter Koenigsegg
https://www.youtube.com/watch?v=XyDhEEgVRGA

Brämhult
Här sen Jan 2003

Det jag har svårast att förstå är varför folk klankar ner på att man inte kan göra ett tjog rivstarter i följd. Ska man göra det så är det väl roligare med en sportbil. Att Model S:en är accelerationssnabb är ju mest en bisak. Detta är ju mer än två ton vridstark komfortbil med en ordentlig näve nytänk. Det är väl inte särskilt många som kör på ringen eller kör dragracing med S-klass heller.

Med en Tesla får man ta det onda med det goda.

Goda:
- Lågt förmånsvärde
- Extremt låga driftkostnader utslaget per mil (om man kör mycket)
- Massor av nytänk och tokigheter
- Bra utrymmen
- Komforten
- Framtidssäker i jämförelse med andra bilar (uppdateras kontinuerligt)
- "Pioneering"

Dåliga:
- Jättehögt inköpspris
- Få konfigurationsmöjligheter
- Kortare räckvidd än en vanlig bil
- Lägre tankstopp än en vanlig bil
- Lägre medelhastighet på Autobahn vid bilsemestrar
- "Pioneering"

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Dagens meningslösa video:

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Att de gjort den så snabb i några versioner, särskilt 0-100 är ju lysande ur marknadsföringsperspektiv men rätt orelevant ur användarperspektiv. Men det är ju sånt sjukt fokus på just det. Det gör ju att jämförelser görs med sportbilar eller att oförstående klassar den som sportbil. Men också att mer relevant infor faller bort tyvärr.

+1 för marknadsföring och för att de höjjer intresset för elbilar.

Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

Efter att ha levt med 85D i 5mån kan jag inte se mig gå tillbaka till en bensinbil. Helt omöjligt.
Det känns så gammalt och responslöst. Som om något är fel, sönder eller saknas.
Körkänslan i elbilen är så överlägsen, allt sköts med högerfoten. Trodde inte jag skulle bli så övertygad

Till er som inte kört en ta o gör det

pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003

Jag funderar lite smått på om jag skulle ta och bli lite vuxen och köpa mig en vettig ny bil att pendla i. Jag gillar teknik och att vara lite miljövänlig osv svider ju inte, men, efter att ha provbyggt en bil och insett att en helt ren, bakhjulsdriven 70, kostar 798' avtog lusten...
Det kan inte säljas många Tesla, som betalas med privata pengar, i Sverige...
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Pär Grip skrev:
Jag funderar lite smått på om jag skulle ta och bli lite vuxen och köpa mig en vettig ny bil att pendla i. Jag gillar teknik och att vara lite miljövänlig osv svider ju inte, men, efter att ha provbyggt en bil och insett att en helt ren, bakhjulsdriven 70, kostar 798' avtog lusten...
Det kan inte säljas många Tesla, som betalas med privata pengar, i Sverige...

Som privatbilar, nej. Men även jag tänkte så tills jag räknade hela vägen igenom. Beroende på hur mycket man kör så får man tänka på att man lägger ett antal (skattade) tusenlappar i månaden på soppa om man kör bensin/diesel. Det blir en del pengar på sikt, så även om bilen kostar en hel del mer än en konventionell bil så kan det bli (som det blev för mig) billigare i slutändan.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Stockholm
Här sen Jul 2008

Lennart Mäkinen skrev:
Ludicrous vs Insane!
http://insideevs.com/tesla-model-s-p90d-ludicrous-vs-tesla-model-s-p85 . . . .

Jag gillar detta även om det enligt vissa är "en totalt värdelös funktion" och som inte fungerar om man gör den 30 ggr direkt efter varandra, och 100á andra argument".

Hjälsta
Här sen Nov 2002

3DBlaster skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Ludicrous vs Insane!
http://insideevs.com/tesla-model-s-p90d-ludicrous-vs-tesla-model-s-p85 . . . .

Jag gillar detta även om det enligt vissa är "en totalt värdelös funktion" och som inte fungerar om man gör den 30 ggr direkt efter varandra, och 100á andra argument".
De flesta bilar jag har kört har haft en pedal man kan reglera effekten med.

Här sen Dec 2004

Claes Haglund skrev:
Som privatbilar, nej. Men även jag tänkte så tills jag räknade hela vägen igenom. Beroende på hur mycket man kör så får man tänka på att man lägger ett antal (skattade) tusenlappar i månaden på soppa om man kör bensin/diesel. Det blir en del pengar på sikt, så även om bilen kostar en hel del mer än en konventionell bil så kan det bli (som det blev för mig) billigare i slutändan.

Det svåra i den beräkningen är väl andrahandsvärdet efter låt säga 5 år och 15-20.000 mil samt den tveksamhet en eventuell köpare kan ha över batteriernas livslängd och kostnad för byte.

Vad jag förstått är det 8 års garanti på batterierna, utom i den minsta modellen.

Har du någon kalkyl som du vill visa, som privatköpare?

//Lasse

Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008

En fråga som återkommer i mitt huvud är:
Jag köper en P85D 2015 och kör den i 8 år till 2023, och låt oss säga att även då så kommer ett batteribyte kosta ca:125 000 SEK.

Låt oss säga att det då finns ett 165kWh (jag bara spekulerar) kommer jag vilja göra detta i min gamla bil, eller kommer jag känna att den är slut som bil?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Stingray468 skrev:
Claes Haglund skrev:

Det svåra i den beräkningen är väl andrahandsvärdet efter låt säga 5 år och 15-20.000 mil samt den tveksamhet en eventuell köpare kan ha över batteriernas livslängd och kostnad för byte.

Vad jag förstått är det 8 års garanti på batterierna, utom i den minsta modellen.

Har du någon kalkyl som du vill visa, som privatköpare?

//Lasse

Tesla garanterar väl andrahandsvärdet efter fem år?

BMW 330i -05
Citera
Bilder o videos
Provkörning Tesla Model S P85+
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (42737 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande