Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Radiokommunikation - bästa lösningen för föraren?
2233 besök totalt
OS
stockholm
Här sen Mar 2010

Trådstartare

Tjena! Har lite problem med att få till en bra lösning gällande intercom. Allt som oftast funkar kommunikationen från radiogubben till mig bra, men när jag ska tala är det svårare att få till det. Det blir oftast bara grötigt och omöjligt att urskilja något säger den som ska ta emot.

Jag har prövat med peltors grejer och med strupmick utan att få till något. Hört att folk testat med mick som tar upp ljudet genom öronbenet men inte hittat något sånt.

Så vad säger ni, finns det någon klockren lösning som gått mig förbi?

Här sen Nov 2002

Re: Radiokommunikation - bästa lösningen för föraren?

OS skrev:
Tjena! Har lite problem med att få till en bra lösning gällande intercom. Allt som oftast funkar kommunikationen från radiogubben till mig bra, men när jag ska tala är det svårare att få till det. Det blir oftast bara grötigt och omöjligt att urskilja något säger den som ska ta emot.

Jag har prövat med peltors grejer och med strupmick utan att få till något. Hört att folk testat med mick som tar upp ljudet genom öronbenet men inte hittat något sånt.

Så vad säger ni, finns det någon klockren lösning som gått mig förbi?

integralhjälm eller Stilos rallyhjälm med en "tunga" som går ut med micen framför munnen..... och bra mic som gjord för racing... typ peltors eller stilos egna inbyggda mfl såna.....

och kopplat till en BRA radio.....

OS
stockholm
Här sen Mar 2010

Trådstartare
Har Motorola GP340 radios som jag använder. Den micken som kommer från Peltor funkar dåligt, använder intergralhjälm också. Kanske man ska pröva Stilos isf.

Här sen Nov 2002

Re:

OS skrev:
Har Motorola GP340 radios som jag använder. Den micken som kommer från Peltor funkar dåligt, använder intergralhjälm också. Kanske man ska pröva Stilos isf.

motorola brukar funka men kolla antenner för utsändningseffekten osv...... det är ju lite som tv-antenn.... bra mottagning ger perfekt bild och dålig så pixlar det.....

vilket gör att att du hör radiokillens bra sändare bra.... och du har dålig sändning och han hör dig sämre...

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Vilka frekvensband brukar funka bäst på banorna? Runt 155 eller ~450 mhz?

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

GustafB skrev:
Vilka frekvensband brukar funka bäst på banorna? Runt 155 eller ~450 mhz?

vi kör med 470 eller däromkring på Zodiac apparater.... det funkar rätt hyggligt..... och när vi lägger till Repeateranläggningen och använder headsets så är det riktigt bra.....

men oftast är det dålig sändning/mottagning som är stora problemet och lösningen är oftast bättre externa antenner på bilarna som hjälper mest.

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Vi har jobbat med Racing Electronics prylar i snart 10 år och dom fungerar bra i dom allra bullrigaste miljöer (Dragracing)

www.simpson-europe.com
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011

Om ni inte testat det redan kan jag varmt rekommendera digitala radioapparater, räckvidden och ljudkvalitén är chockerande mycket bättre.
Jag har en trave av Motor-Ola's enklaste digitala apparater på jobbet (en större industrifastighet, väldigt installationstät) och där vi tidigare hade dålig mottagning mest överallt, med repeater,har vi nu perfekt mottagning överallt utan någon repeater.

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

OS skrev:

Är du snäll och följer forumreglerna om fullständigt namn

Här sen Nov 2002

Kan du ge tips på någon radio o vad den kostar?

2233 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande